Angående identiteten på en Tiger Moth
Runt 1990 importerades minst tre de Havilland Tiger Moth till Sverige från UK i projektform. Ett par av dessa har färdigställts. Den ena blev registrerad SE-AMM 1998 och nu verkar det varit roll out på nummer två ha skett i mitten av september. Men denna har inte fått någon tidstypisk registrering enligt den policy som har funnits sedan över 40 år tillbaka. Hajade till när jag fick se bilden ovan på SE-XZJ...
Det här med historik rörande gamla flygplan är en vetenskap för sig själv. En "disciplin" som är svår att förstå och i uppdaterade regelverk kan det ibland hamna snett. Som jag ser det i alla fall. Får se om jag kan göra ett resonemang om en Tiger Moth förståelig. Är det en de Havilland DH.82A Tiger Moth eller en EAA DH.82A Tiger Moth?
1980 började Luftfartverket i sin dåvarande form att tillåta tidstypiska registeringsbeteckningar vid nyregistrering av veteranflygplan i Sverige. SE-AM-serien hade på 1940-talet inte använts och kom nu väl till pass och här hamnade till exempel flera de Havilland DH.82 Tiger Moth: SE-AMG, SE-AMH, SE-AMI, SE-AMM och SE-AMY. Likaså var SE-BE-/SE-BI-/SE-BK-/SE-BL-/SE-BM-/SE-BO-serierna oanvända och därmed tillgängliga för samma sak.
Tiger Moth SE-AMH och SE-AMY importerades i flygande skick, medan SE-AMI och SE-AMM var i projektform som restaurerades. Alla klassades Experimental Privat och alla utom SE-AMY var från början tillverkade av Morris Motors fabriker i Cowley, Oxford. De var också i gott sällskap då Morris producerade 3433 stycken av typen 1941-45. Morris blev därmed den största tillverkaren och totalt producerades 8838 stycken Tiger Moth.
Åter till Tiger Mothen på den bilden ovan. Istället för bli inregistrerad som en de Havilland DH.82A Tiger Moth verkar nu flygplanet bli typad en EAA Tiger Moth. Detta på grund av att man inte hittat ett tillverkningsnummer på flygplanet. Det blev ett snabbspår för att äntligen få komma i luften efter en mångårig restaurering. Enter SE-XZJ istället för till exempel SE-AMJ (?). (Någonstans på vägen har jag för mig att jag sett att flygplanet tidigare var reserverat SE-MGS.)
Namnet Hadlow förekommer förhoppningsvis på överlåtelsedokument hos nuvarande svenske ägare. Här har engelsk myndighet sagt sitt rörande flygplanindividens identitet. Och nu har jag sagt mitt 😉 Detta flygplan bör typmässigt kallas för en de Havilland DH.82A Tiger Moth. Inget annat.
Tiger Mothens historik sammanställd av Air-Britain kommer här.
Avslutande bild visar de Havilland DH.82A Tiger Moth G-APMM i sitt utseende av anno 1962.
Tiger Moth SE-AMH och SE-AMY importerades i flygande skick, medan SE-AMI och SE-AMM var i projektform som restaurerades. Alla klassades Experimental Privat och alla utom SE-AMY var från början tillverkade av Morris Motors fabriker i Cowley, Oxford. De var också i gott sällskap då Morris producerade 3433 stycken av typen 1941-45. Morris blev därmed den största tillverkaren och totalt producerades 8838 stycken Tiger Moth.
Åter till Tiger Mothen på den bilden ovan. Istället för bli inregistrerad som en de Havilland DH.82A Tiger Moth verkar nu flygplanet bli typad en EAA Tiger Moth. Detta på grund av att man inte hittat ett tillverkningsnummer på flygplanet. Det blev ett snabbspår för att äntligen få komma i luften efter en mångårig restaurering. Enter SE-XZJ istället för till exempel SE-AMJ (?). (Någonstans på vägen har jag för mig att jag sett att flygplanet tidigare var reserverat SE-MGS.)
Faktum är att i de flesta fall finns det inget tillverkningsnummer applicerad på flygkroppen om Tiger Mothen är tillverkad av Morris Motors. Den identitet man brydde sig om var RAF serial number som gällde när när flygplanet var färdigmonterat. Så var gängse norm i engelsk flygindustri när man tillverkade åt sitt lands försvarsmakt, och det här gällde i alla fall in på 50-talet.
Morris-tillverkade Tiger Mothar har i ett fåtal fall i efterskott fått sitt riktiga tillverkningsnummer instansat i kroppen. Antagligen har det att göra med export från UK på senare år och mottagarlandets krav (?). Hur kan man veta detta tillverkningsnummer då? Jo, det finns en lista där man kan härleda RAF serial med tillverkningsnumret. Den är t ex publicerad i Alan Bramsons "The Tiger Moth Story".
Genom åren har olika Tiger Moth-delar satts ihop för att bli ett flygplan, gärna i samband med civilregistrering. Rollason Aircraft & Engines Ltd. var det företag som var störst på detta när det begav sig på 50- och 60-talet. Mängder med surplus Tiger Mothar fanns vid deras anläggning på Croydon (finns gott om bilder) och självklart bytte man vingar och kroppar hejvilt. Inte konstigt att man kan uppleva det som HPD (hopplock delar). För det kan man nog också kalla det.
Som tidigare nämnt angavs RAF id-nummer som flygplanets serienummer. Därför inregistrerades Rollason-översedda Tiger Moth i Sverige på 50- och 60-talet med detta nummer angivet som (motsvarande) tillverkningsnumret. För det var ju det som angavs i dokumentationen.
Ett antal Rollason-översedda Tiger Moth importerades till Sverige 1957-63. Vid inregistreringen angavs RAF serial som tillverkningsnummer, men dessa kom senare att ändras i Luftartygsregistret till gängse tillverkningsnummer. Till exempel infördes 1957-05-07 Tiger Moth SE-CGD med NL911 som "tillverkningsnummer", men detta ändrades i april 1964 till 86354.
Har för övrigt genom åren skrivit om flera svenska Tiger Moth med Rollason-bakgrund. Se Tiger Moth SE-CGD, Tiger Moth SE-CGE, Tiger Moth SE-CHH och Mer Dubbel-Olle - 1.
Jag kan förstå Transportstyrelsens resonemang utifrån dagens sätt att arbeta. Men det är inte rätt om man tänker på de övriga Morris-tillverkade Tiger Motharna som flyger i Sverige sedan tidigare. Ger inte de ett prejudikat förresten? Den medskickade dokumentationen angav urkunden.
Det handlar om flygplan som är över 80 år gamla och det är inte konstigt att det måste hanteras därefter. Vingar och kroppar samt motorer har kommit och gått genom åren, men förhoppningen så kan dokumentationen vara "en sammanhållande fog". Har man inget annat, får man utgå från detta. Och historiskt sett är detta the way to go...
Denna Tiger Moth var tidigare G-APMM och avregistrerades som såld till Sverige den 26 mars 1990. Det tillverkades av Morris och fick RAF serial number DE419 och detta har sedan härletts till tillverkningsnumret 85427.
Vad säger den brittiska luftfartsmyndigheten CAA? Jämför med ovan registerkort där Constructor's No anges som DE419 med nedan skärmdump från G-info där Serial No anges som 85427.
Siste ägare i UK enligt G-info:
RICHARD KENNETH JOHN HADLOW 33 BRECON WAY BEDFORD MK41 8DD. Ägare sedan 810306. Skärmdump från CAAs databas.
Morris-tillverkade Tiger Mothar har i ett fåtal fall i efterskott fått sitt riktiga tillverkningsnummer instansat i kroppen. Antagligen har det att göra med export från UK på senare år och mottagarlandets krav (?). Hur kan man veta detta tillverkningsnummer då? Jo, det finns en lista där man kan härleda RAF serial med tillverkningsnumret. Den är t ex publicerad i Alan Bramsons "The Tiger Moth Story".
Genom åren har olika Tiger Moth-delar satts ihop för att bli ett flygplan, gärna i samband med civilregistrering. Rollason Aircraft & Engines Ltd. var det företag som var störst på detta när det begav sig på 50- och 60-talet. Mängder med surplus Tiger Mothar fanns vid deras anläggning på Croydon (finns gott om bilder) och självklart bytte man vingar och kroppar hejvilt. Inte konstigt att man kan uppleva det som HPD (hopplock delar). För det kan man nog också kalla det.
Så här kunde se ut inomhus hos Rollason Aircraft & Engines Ltd. på den gamla London-flygplatsen Croydon. Tänk er hur det då kunde se ut utomhus...
Som tidigare nämnt angavs RAF id-nummer som flygplanets serienummer. Därför inregistrerades Rollason-översedda Tiger Moth i Sverige på 50- och 60-talet med detta nummer angivet som (motsvarande) tillverkningsnumret. För det var ju det som angavs i dokumentationen.
Ett antal Rollason-översedda Tiger Moth importerades till Sverige 1957-63. Vid inregistreringen angavs RAF serial som tillverkningsnummer, men dessa kom senare att ändras i Luftartygsregistret till gängse tillverkningsnummer. Till exempel infördes 1957-05-07 Tiger Moth SE-CGD med NL911 som "tillverkningsnummer", men detta ändrades i april 1964 till 86354.
Har för övrigt genom åren skrivit om flera svenska Tiger Moth med Rollason-bakgrund. Se Tiger Moth SE-CGD, Tiger Moth SE-CGE, Tiger Moth SE-CHH och Mer Dubbel-Olle - 1.
Jag kan förstå Transportstyrelsens resonemang utifrån dagens sätt att arbeta. Men det är inte rätt om man tänker på de övriga Morris-tillverkade Tiger Motharna som flyger i Sverige sedan tidigare. Ger inte de ett prejudikat förresten? Den medskickade dokumentationen angav urkunden.
Det handlar om flygplan som är över 80 år gamla och det är inte konstigt att det måste hanteras därefter. Vingar och kroppar samt motorer har kommit och gått genom åren, men förhoppningen så kan dokumentationen vara "en sammanhållande fog". Har man inget annat, får man utgå från detta. Och historiskt sett är detta the way to go...
Denna Tiger Moth var tidigare G-APMM och avregistrerades som såld till Sverige den 26 mars 1990. Det tillverkades av Morris och fick RAF serial number DE419 och detta har sedan härletts till tillverkningsnumret 85427.
RICHARD KENNETH JOHN HADLOW 33 BRECON WAY BEDFORD MK41 8DD. Ägare sedan 810306. Skärmdump från CAAs databas.
Tiger Mothens historik sammanställd av Air-Britain kommer här.
Avslutande bild visar de Havilland DH.82A Tiger Moth G-APMM i sitt utseende av anno 1962.