Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tiger Moth SE-CHH - 2

Publicerad 2010-11-16 08:18:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,

Kommande SE-CHH som G-ANSH vid RAeS Garden Party i Wisley 1956 och skulle enligt deltagarlistan flygas av Mr C. Nepean Bishop. Några år senare skulle Tiger Mothen flytta till Sverige. Notera att främre sittbrunn på bilden ovan är täckt. Kolla i det sammanhanget även Filips kommentarer längre ner...




Förra veckan bloggade jag om Tiger Moth SE-CHH - här kommer en uppföljare! Först två färgbilder som jag fått från J-O Holmström på Tiger Mothen i Hultsfred på det glada 60-talet.



Notera "tigern på på tigern" i ovanstående bild. Jag gissar att denna katt hamnade på ena cowlingplåten i samband med att SE-CHH genomgick en grundöversyn, bör vara 1965. Visserligen hade ju just denna Tiger Moth använts av The Tiger Club på 50-talet, men det verkar som tiger-märkningen kanske mer hade att göra med Esso..?


Tiger Moth SE-CHH (c/n 86323), tillverkades av Morris Motors Ltd., Cowley, 1943. Började livet som skolflygplan i Royal Air Force mitt under brinnande världskrig och fick RAF serial no. NL873.


Tiger Mothen som NL873 fotograferad i Denham i mars 1953.

Kom in på engelsk civilregister den 3 juni 1954 som G-ANSH ägd av Universal Flying Service Ltd, Fairoaks. Den 13 januari året därpå registrerades flygplanet på Norman H Jones och kom att användas av Fairoaks Flying Club, luftvärdigheten utfärdades dagen efter.



Den 11 juni 1955 var G-ANSH involverad i ett haveri i samband med ett flygrace i Whitchurch. Flygplanet reperarades och "skänktes" till nybildade The Tiger Club i början av 1956.


Den 6 juli 1959 avfördes G-ANSH från engelsk register efter försäljning till Sverige och levererades som SE-CHH den 13:e i samma månad. Tiger Mothen infördes officellt på svenskt register den 19 september med Nordöstra Smålands Flygklubb som ägare. Som i nämndes i det tidigare inlägget om SE-CHH skadades Tiger Mothen i ett hangarras i Hultsfred i januari 1966, efter det ströks flygplanet ur registret den 7 juni 1966. Det hade då sålts till KSAK och blev reservdelar till deras Tiger Mothar på Ålleberg. 

För cirka 30 år sedan sålde KSAK Ålleberg ut en hel del Tiger Moth-delar (bland annat vingarna till FV-nr 550 som hamnade i Norrköping, därav anledningen till att Föreningen Veteranflygs Tiger Moth märktes som Sk 11A nummer 6550). Kroppen till SE-CHH köptes av Peter Kempe, nedan ser vi hultsfredsmothen i Nya berget (Aeroseum) på Säve i maj 2003.  


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2010-11-16 10:47:34

En Moth är en Moth är en Moth....



/M

Postat av: F

Publicerad 2010-11-16 17:46:06

I detta fallet en Tiger Moth :P

Moth - iaf för mig - är DH 60....

Postat av: ©

Publicerad 2010-11-17 10:51:09

Pusha på J-O så att han skriver färdigt den där boken han pratat om i alla år.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-11-17 11:29:36

En Tiger Moth verkar alltid vara en de Havilland Tiger Moth oavsett vems om tillverkat den. Ingen talar ju om en "Morris Tiger Moth".

Pratar man om spanskbyggda Ju 52 så får man direkt skrivet på näsan att det är en C.A.S.A och ingen Junkers.......varför är det så egentligen?

Skall man hårddra det hela så finns det ju faktiskt "Morris Spitfire" också

Postat av: Filip

Publicerad 2010-11-17 22:13:00

Hittade lite gammla noteringar!

Innan CHH lämnade England monterades bogserkopling och utlösningsanordning till dito.

Motorn modifierades från Gipsy Major 1 till 1F.

Hemflygningen började 14/7 1959 och gick från Croydon via Lymphe till Le Zoute där man övernattade. 15/7 fortsatte man via Rotterdam, Eelde, Hamburg till Lybeck. Nästa dag fortsatte man till Malmö där den tullades in, altså 16/7.

Flygplanets totala flygtid var då 1291 timmar och 297 timmar sedan senaste grundöversyn. Motorn hade då endast gått 50 timmar.

Postat av: Filip

Publicerad 2010-11-17 22:39:05

Lite mer kuriosa om G-ANSH!

Modifiering WAR 35 AAN4915 (Inverted flying gear)

var monterat mellan 26/4 1957 till 3/10 1958.

Under den tiden var också all utrustning i främre sittbrunnen demonterad och sittbrunnen täckt om jag förstår det hela rätt. Därimot fanns det en 4gal stor bränsletank monterad för ryggflyningen som var trycksatt av en liten propellerdriven luftpump.

Postat av: F

Publicerad 2010-11-18 07:54:12

Wow Filip! Tack för infot!

CHH har en mycket speciell historia före tiden i Sverige, något som jag inte tror att folk är medvetna om. Nu har vi nog lyckats kartlägga den rätt bra, eller hur :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela