Tiger Moth SE-CHH - 2


Förra veckan bloggade jag om Tiger Moth SE-CHH - här kommer en uppföljare! Först två färgbilder som jag fått från J-O Holmström på Tiger Mothen i Hultsfred på det glada 60-talet.

Notera "tigern på på tigern" i ovanstående bild. Jag gissar att denna katt hamnade på ena cowlingplåten i samband med att SE-CHH genomgick en grundöversyn, bör vara 1965. Visserligen hade ju just denna Tiger Moth använts av The Tiger Club på 50-talet, men det verkar som tiger-märkningen kanske mer hade att göra med Esso..?
Tiger Moth SE-CHH (c/n 86323), tillverkades av Morris Motors Ltd., Cowley, 1943. Började livet som skolflygplan i Royal Air Force mitt under brinnande världskrig och fick RAF serial no. NL873.

Tiger Mothen som NL873 fotograferad i Denham i mars 1953.
Kom in på engelsk civilregister den 3 juni 1954 som G-ANSH ägd av Universal Flying Service Ltd, Fairoaks. Den 13 januari året därpå registrerades flygplanet på Norman H Jones och kom att användas av Fairoaks Flying Club, luftvärdigheten utfärdades dagen efter.

Den 11 juni 1955 var G-ANSH involverad i ett haveri i samband med ett flygrace i Whitchurch. Flygplanet reperarades och "skänktes" till nybildade The Tiger Club i början av 1956.

Den 6 juli 1959 avfördes G-ANSH från engelsk register efter försäljning till Sverige och levererades som SE-CHH den 13:e i samma månad. Tiger Mothen infördes officellt på svenskt register den 19 september med Nordöstra Smålands Flygklubb som ägare. Som i nämndes i det tidigare inlägget om SE-CHH skadades Tiger Mothen i ett hangarras i Hultsfred i januari 1966, efter det ströks flygplanet ur registret den 7 juni 1966. Det hade då sålts till KSAK och blev reservdelar till deras Tiger Mothar på Ålleberg.
För cirka 30 år sedan sålde KSAK Ålleberg ut en hel del Tiger Moth-delar (bland annat vingarna till FV-nr 550 som hamnade i Norrköping, därav anledningen till att Föreningen Veteranflygs Tiger Moth märktes som Sk 11A nummer 6550). Kroppen till SE-CHH köptes av Peter Kempe, nedan ser vi hultsfredsmothen i Nya berget (Aeroseum) på Säve i maj 2003.
