Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om några svenska An-2 genom åren

Publicerad 2025-02-19 21:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Genom åren har det på bloggen publicerats en hel del inlägg om Antonov An-2 och typens användning i Sverige. För 20-30 år sedan strömmade det in An-2:or i landet, som gärna till exempel användes av olika fallskärmsklubbar. Det rör sig om över 30 stycken olika exemplar som figurerat i Sverige (!). Här kommer ett axplock och bilder samt länkar till tidigare inlägg.

Överst ser vi An-2TP LY-AEX på Bromma i början av 1997. Ovanför dörren står det Halmstads Fallskärmsklubb.  Flygplanet var tillverkat 1987 (c/n 1G227-03) och hamnade på litauiskt register 1992.

Den 1 juli 1995 anlände LY-AEX till Halmstad för att användas av fallskärmsklubben. An-2:an hade då cirka 2000 gångtimmar. 1999 användes LY-AEX av Söderhamns Fallskärmsklubb, året därpå av Örebro Fallskärmsklubb. 2002 flögs An-2:an på Flugebyn för Västgöta Fallskärmsklubb. Från 2006 och hela 2007 var LY-AEX baserad på Skavsta och tillgänglig för Nyköpings fallskärmsklubb.

2008 långtidsparkerades flygplanet på Hässlö. Senast tagna bilden jag hittade på webben var från Klaipeda 2019.


De LY-registrerade An-2:orna var officiellt ägda av Lietuvas IR Svedijos UAB Svedijos Prekés i Klaipeda. Här är ytterligare ett par exempel.


Antonov An-2TP LY-ABK (c/n 1G238-11) med tillverkningsår 1990, fotograferad på Bromma den 12 maj 1996. 

Denna An-2 stod avställd i Aeroglobo-målning med registreringen SP-FBG vid fabriken i Mielec i Polen 1990-95. Sommaren 1995 interimregisterad och märkt SE-LCG och långtidsparkerad i Vallentuna tillsammans med ett antal andra An-2 med samma bakgrund. Den 2 maj 1996 införd på litauskt register som LY-ABK med officell ägare Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.

1998 köptes LY-ABK av Kjell Brattfors och kom att baseras Kattleberg. Runt An-2:an bildades stödföreningen AN-2 Team Sweden. I slutet av 2017 såldes flygplanet till Portugal och ersattes så småningom av SE-KCE, vilken havererade häromåret.


LY-ABT Antonov An-2TP LY-ABT  (c/n 1G233-20), med tillverkningsdatum 1988.12.21, här fotograferad i vid en flygdag i Karlsborg 1999.

Även denna An-2 tillhörde Globo och var avställd vid fabriken i Mielec 1989-95. Registrering SP-FAG. Under perioden juli till början av oktober 1995 interimregistrerad SE-KZV på Iroxcell AB, Stockholm, och parkerad i Vallentuna (se LY-ABK ovan). 1996 registerad LY-ABT med officiell ägare Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.

Därefter i svenskt ägarskap baserad i Falköping och Vassunda. I slutet av 2012 kom LY-ABT göra rätt stora rubriker när An-2:an nödlandade vid E20 utanför Åkers Styckebruk. Se inlägget En annan dag på en åker i Åker. Det var då sålt och ferryflögs av ett par amerikanska piloter. Vad de skulle var inte klargjort, men mina aningar gör att jag tror på centrala Afrika. Så långt kom dock inte LY-ABT, utan står sedan över tio år tillbaka övergiven på Korfu


ES-CAD på Barkarby den 23 juni 1997.

Tre bilder på ES-CAD på Barkarby var rubriken på ett blogginlägg härom året. Därfrån saxar jag följande:

An-2:an var tillverkad av 
WSK-PZL i Mielec i Polen 1981 och hade tillverkningsnummer 1G194-36. Hamnade i Aeroflot som CCCP-68096. Sovjetunionen kollapsade och de baltiska staterna återfick sin självständighet. Denna An-2 fanns i Estland och civilregisterades ES-CAD den 17 december 1992 på Estonian Air. 

I mitten av september 1995 registrerades ES-CAD på V. Kivisalu och fanns då parkerad tillsammans med flera andra av samma typ i Tartu. Men då, sensommaren/förhösten -95, var nog flygplanet redan i Sverige. Vello Kivisalu baserade ES-CAD först på Hässlö, senare - som synes - på Barkarby. Enligt uppgift var flygplanet försett med passagerarstolar från en Yak-40.

Vet man flygplanets nuvarande status? Såldes söderut i Europa cirka 2014.

Avslutande bilden tog Richard Evers 2013 och kommer från detta inlägget. An-2 SE-KVY (c/n 1G77-12) tillverkad 1966, importerades 1994 från Estland. Flygplanet ägdes av Tore Martinsson och ströks ur registret 2007. Sex år senare transporterades SE-KYV från baseringen Skavsta. Gissar att det står uppställt någonstans i sörmländska skogarna. Någon som vet?

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela