Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Svedijos Prekés i Sverige

Publicerad 2013-03-24 21:51:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Återigen, större delen i detta inlägg är från en artikel skriven för lite mer än tio år sedan. Nu dock uppdaterat och något omarbetad. Bilden ovan på LY-ABJ är tagen i Eslöv den 28 april 1996. Fin kvällsol...
  

Lietuvas IR Svedijos UAB Svedijos Prekés i Klaipeda är den andra. Häri ligger så gott som alla de litauisk registrerade Antonov An-2 som finns i Sverige och en stor intressent bakom Svedjios Prekes är Christer Nilsson och dennes företag  Auto Butler International AB. Verksamheten startades sommaren 1995 när sju An-2 inköptes hos WSK-PZL i Mielec av Christer Nilsson, då ”trading as” (t/a) Iroxcell AB. Enligt vissa uppgifter var dessa flygplan beställda av DDR, enligt andra av Sovjetunionen. Hursom, de hade varken betalats för- eller hämtats av beställaren. En avläggare Auto Butler dök också upp, Aero Butler International AB.

 

   
Planen gavs svenska interimsregisteringar (tidsbegränsad registrering, oftast tre månader) och flögs till upp till Vallentuna. Snart stod det dock klart att Luftfartsverket inte skulle rucka på certifieringskraven, så en annan lösning måste till. Därför bildades UAB Svedijos Prekés och dessa An-2 gavs litauiska registreringsbeteckningar från och med våren 1996 och framåt. Därefter har flera av dessa hyrts ut till olika fallskärmsklubbar. Ett par av dessa An-2 har köpts av privatpersoner, men de har för enkelhetens skull låtit planen stå kvar i bolaget Svedijos Prekès.

  

Ytterligare elva An-2R inköptes av UAB Svedijos Prekès i slutet av 1998 och registrerades LY-AVB till och med LY–AVL. Ingen av dessa letade sig dock till Sverige. En av dem, LY-AVD, havererade i Italien våren 2002.

Men åter till de sju An-2 som kom till Sverige via Iroxell AB 1995. Har försökt kartlägga dessa och deras vidare öden. Det finns säkert många som sitter på fler uppgifter därute, välkomna att höra av er med kommentarer.

Antonov An-2TP,    c/n 1G233-20,           tillv.: 1988.12.21.

 

90.04.12 Registrerad SP-FAG på Globo. Avställd vid fabriken i Mielec, Polen, i Aeroglobo-målning.

95.07.13 Avregistrerad i Polen

95.07.13 Interimreg SE-KZV av Iroxcell AB, Stockholm.

95.10.06 Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna.

96.07.02  Registrerad LY-ABT i Litauen på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.

  

Se även inlägget En annan dag på en åker i Åker.
 

 
Antonov An-2TP, c/n 1G233-23,  tillv.år: 1989.

90.04.12 Registrerad SP-FAI på Globo
90.05.05 Färdigställd detta datum, men ej levererad. Avställd hos tillverkaren WSK-PZL, Mielec, Polen i Aeroglobo-målning.
95.06.28 Avregistrerad i Polen.
95.07.10 Interimregistrerad SE-KYZ av Iroxcell AB, Stockholm.
95.08.xx Hyrd av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb.
95.10.06 Interimregistrering förfaller.
96.04.12 Registrerad LY-ABJ på Lietuvas IR Svediios UAB "Svedijos Prekés", Klaipeda.
96.04.12 Opererad av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb, Eslöv.
00.05.xx Ersatt av An-2 RA-02156
01.06.22 Registrerad som LY-APV på V. Pakrijanskas, Kaunas.
03.xx.xx Använd av Västergötlands Fallskärmsklubb, Flugebyn.
0x.xx.xx Använd av Sundsvalls Fallskärmsklubb.
10.05.xx Flugen Sundsvall/Majfältet - Skavsta och därefter använd av Nyköpings Fallskärmsklubb.
10.07.31 Luftvärdigheten utgick. Avställd Skavsta.

Se även inlägget En annan An-2.
 

 
 

Antonov An-2TP, c/n 1G233-24, tillv.år: 1989.

 

90.04.12 Registrerad  SP-FAK Globo. Avställd vid fabriken i Mielec i Aeroglobo-målning.

95.07.13 Avregistrerad i Polen.

95.07.13 Interimregistrerad som SE-KZX Iroxcell AB, Stockholm.

95.10.06  Interimregistrering förfaller. Uppställd Vallentuna.

96.07.02 Registrerad LY-ABU på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.

00.xx.xx  Avregistrerad i Litauen.

 


 

Antonov An-2TP,  c/n 1G234-01, tillv.år: 1989.

 

89.08.17 Registrerad  SP-FAN 

95.07.13 Avregistrerad i Polen

95.07.13 Interimreg  SE-KZY på Iroxcell AB, Stockholm.

95.10.06  Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna som –KZY, noterad 95.11.10.

96.07.02  Registrerad LY-ABS på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda

96.xx.xx  Använd av Sundsvalls Fallskärmsklubb, baserad Bekås på Alnö.

99.06.05 Landningshaveri Benkås, propeller av samt motorhaveri. Reparerad.
04.03.30 Flugen Sundsvall - Skavsta och efter det använd av Nyköpings Fallskärmsklubb.
06.xx.xx Såld utomlands. 2008 fanns LY-ABS i Polen.

 

 
Antonov An-2TP, c/n 1G238-11,     tillv.år: 1990. Bilden tagen på Bromma den 12 maj 1996.
 

90.xx.xx Registreringen SP-FBG påmålat 1990-95 men aldrig reg. Avställd vid fabriken i Mielec i Polen i Aeroglobo-målning.

95.07.17 Reserverad SE-LCG av Iroxcell AB, Stockholm.
95.08.28 Interimreg SE-LCG av Iroxcell AB.
95.10.17 Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna.
96.05.02 Registrerad LY-ABK på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.
98.xx.xx Ägd av Kjell Brattfors och numera baserad Kattleberg. Opereras via stödföreningen AN-2 Team Sweden.
 


Antonov An-2TP,  c/n 1G238-12, tillv.år: 1990.  Bild: Paul Compton.

 

Ex SP-FBH Påmålat men ej reg 1990-95. Avställd vid fabriken i Mielec i Aeroglobo-målning.

95.08.28  Interimregistrerad SE-LCH av Iroxcell AB, Stockholm.

95.11.28 Interimregistrering  förfaller. Uppställd Vallentuna, noterad 96.07.30. 

97.04.17  Registrerad LY-ABX på Leituvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda

98.02.25 Ferry GOT – Sumburgh – REK efter försäljning till USA.

99.03.xx  Såld till Venezuela som YV-1128C och opererad av Transmandu.

03.10.11 Havererade i Caroni River efter start från Uriman Airport, Venezuela.


 

Antonov  An-2TP,  c/n 1G238-13,  tillv.år: 1990. Bild: Paul Compton.

 

93.08.04 Registrerad SP-FBI på P.Z.L Domo, Mielec, Polen. Fpl haft reg påmålad sedan 1991 och varit avställd på fabriken sedan färdigställandet, ffg 1990.  Aeroglobo-målning.

95.08.25  Avregistrerad i Polen.

95.08.28 Interimregistrerad SE-LCI av Iroxcell AB, Stockholm.

95.10.xx  Interimregistrering förfaller. Uppställd Vallentuna som –LCI, noterad 95.11.10. Noterad utan reg Vallentuna 96.07.19 och 96.07.30.

97.04.17 Registrerad LY-ABY på Lietuvos IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.

98.xx.xx Ägd av Leif Carlsson och Urban Ryngfors, baserad Stockholm/Hova.

09.xx.xx Såld till Finland

 





Redan 1994 hade de första lituaskregistrerade An-2:orna kommit till Sverige för att då stanna här på mer eller mindre permanent basis. De jag tänker på är LY-AER och LY-AET. Den senare kom att involveras i Svedijos Prekès och 1998 att lackas i ett iögonfallande målningschema. Nedanstående bild togs på Barkarby av Paul Compton. LY-AET är sedan ett tiotal år tillbaka hemmahörande i Stauning, Danmark. Planet har använts av Brande Faldskærmsklub, men verkar vara markbundet sedan ett par år tillbaka.



LY-ABK målades på liknande vis, men man bytte plats för rött och blått. Nedanstående bild togs på Visingsö för ett par år sedan.
 
  
Ytterligare en An-2 som använts av flera svenska fallskärmsklubbar tror jag har ingått i "Svedijos Prekés-sfären" och den fanns redan i landet när det litauiska företaget bildades. Flygplanet jag tänker på är LY-AEX (c/n 1G227-03)  vilken opererats av Halmstads Fallskärmsklubb (1995-98), Söderhamns Fallskärmsklubb (1999), Örebro Fallskärmsklubb (2000), Västgöta Fallskärmsklubb (2002) och på senare år - även den - av Nyköpings Fallskärmsklubb. Vid något tillfälle har ägandet övergått till "Jakovlew-sfären" och planet har under senare år stått uppställt på Hässlö.

Vad jag kan förstå är numera UAB Svedijos Prekés numera avvecklat (?) och jag hittar heller inget nyare info om Aero Butler AB. Någon som vet mer får gärna kommentera och klarlägga fakta. Ovanstående text är baserad på forskning som gjordes för över tio år sedan.

Denna bild på LY-AEX, tagen på Brommas norra parkering den 27 februari 1997, får bli avslutande vinjett på detta inlägg. Förr eller senare lär jag återkomma till ämnet Antonov An-2.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Round Engine Club

Publicerad 2013-03-25 07:51:09

SE-APV är luftvärdig sedan Sep. 2012 och är till salu.

Postat av: Round Engine Club

Publicerad 2013-03-25 09:19:52

Det kan nämnas att RA-02156 som sedan många år varit parkerad på Skavsta nu håller på att iordningställas av ägaren. Tillsammans med några tekniker har det skruvats en del under vintern och målsättningen tycks vara att under våren flyga den till Ryssland???

Postat av: Round Engine Club

Publicerad 2013-03-25 10:10:01

Den andra Ryska AN2-an (RA-02156K) som varit uppställd på Skavsta skrotades under hösten på plats. Den har nu blivit aluminiumburkar!

Postat av: Danny K

Publicerad 2013-03-25 11:08:17

Intressant! Hur många (vilka?) An-2 totalt sett finns som flyger i Sverige idag? Känns som de håller på att bli väldigt sällsynta... igen...

Postat av: F

Publicerad 2013-03-25 23:05:29

Hmm, ja vilka flyger? LY-ABK och SE-KYU gör det i alla fall. LY-AEX, LY-APV, LY-AUH har gällande luftvärdighet, osäker dock om den förstnämnda finns kvar i landet. Sedan är jag osäker hur status är med ES-CAB, Danny K.

Postat av: F

Publicerad 2013-04-15 09:15:49

Sen undrar man ju även över status på ES-CAD (målad som DDR-SKA i Interflug-färger)?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela