Svedijos Prekés i Sverige

Lietuvas IR Svedijos UAB Svedijos Prekés i Klaipeda är den andra. Häri ligger så gott som alla de litauisk registrerade Antonov An-2 som finns i Sverige och en stor intressent bakom Svedjios Prekes är Christer Nilsson och dennes företag Auto Butler International AB. Verksamheten startades sommaren 1995 när sju An-2 inköptes hos WSK-PZL i Mielec av Christer Nilsson, då ”trading as” (t/a) Iroxcell AB. Enligt vissa uppgifter var dessa flygplan beställda av DDR, enligt andra av Sovjetunionen. Hursom, de hade varken betalats för- eller hämtats av beställaren. En avläggare Auto Butler dök också upp, Aero Butler International AB.

Planen gavs svenska interimsregisteringar (tidsbegränsad registrering, oftast tre månader) och flögs till upp till Vallentuna. Snart stod det dock klart att Luftfartsverket inte skulle rucka på certifieringskraven, så en annan lösning måste till. Därför bildades UAB Svedijos Prekés och dessa An-2 gavs litauiska registreringsbeteckningar från och med våren 1996 och framåt. Därefter har flera av dessa hyrts ut till olika fallskärmsklubbar. Ett par av dessa An-2 har köpts av privatpersoner, men de har för enkelhetens skull låtit planen stå kvar i bolaget Svedijos Prekès.
Ytterligare elva An-2R inköptes av UAB Svedijos Prekès i slutet av 1998 och registrerades LY-AVB till och med LY–AVL. Ingen av dessa letade sig dock till Sverige. En av dem, LY-AVD, havererade i Italien våren 2002.
Men åter till de sju An-2 som kom till Sverige via Iroxell AB 1995. Har försökt kartlägga dessa och deras vidare öden. Det finns säkert många som sitter på fler uppgifter därute, välkomna att höra av er med kommentarer.

90.04.12 Registrerad SP-FAG på Globo. Avställd vid fabriken i Mielec, Polen, i Aeroglobo-målning.
95.07.13 Avregistrerad i Polen
95.07.13 Interimreg SE-KZV av Iroxcell AB, Stockholm.
95.10.06 Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna.
96.07.02 Registrerad LY-ABT i Litauen på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.
Se även inlägget En annan dag på en åker i Åker.

90.04.12 Registrerad SP-FAI på Globo
95.07.10 Interimregistrerad SE-KYZ av Iroxcell AB, Stockholm.
95.08.xx Hyrd av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb.
95.10.06 Interimregistrering förfaller.
96.04.12 Registrerad LY-ABJ på Lietuvas IR Svediios UAB "Svedijos Prekés", Klaipeda.
00.05.xx Ersatt av An-2 RA-02156
03.xx.xx Använd av Västergötlands Fallskärmsklubb, Flugebyn.
0x.xx.xx Använd av Sundsvalls Fallskärmsklubb.
10.05.xx Flugen Sundsvall/Majfältet - Skavsta och därefter använd av Nyköpings Fallskärmsklubb.
10.07.31 Luftvärdigheten utgick. Avställd Skavsta.
Se även inlägget En annan An-2.
Antonov An-2TP, c/n 1G233-24, tillv.år: 1989.
90.04.12 Registrerad SP-FAK Globo. Avställd vid fabriken i Mielec i Aeroglobo-målning.
95.07.13 Avregistrerad i Polen.
95.07.13 Interimregistrerad som SE-KZX Iroxcell AB, Stockholm.
95.10.06 Interimregistrering förfaller. Uppställd Vallentuna.
96.07.02 Registrerad LY-ABU på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.
00.xx.xx Avregistrerad i Litauen.

Antonov An-2TP, c/n 1G234-01, tillv.år: 1989.
89.08.17 Registrerad SP-FAN
95.07.13 Avregistrerad i Polen
95.07.13 Interimreg SE-KZY på Iroxcell AB, Stockholm.
95.10.06 Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna som –KZY, noterad 95.11.10.
96.07.02 Registrerad LY-ABS på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda
96.xx.xx Använd av Sundsvalls Fallskärmsklubb, baserad Bekås på Alnö.
99.06.05 Landningshaveri Benkås, propeller av samt motorhaveri. Reparerad.
04.03.30 Flugen Sundsvall - Skavsta och efter det använd av Nyköpings Fallskärmsklubb.
06.xx.xx Såld utomlands. 2008 fanns LY-ABS i Polen.

90.xx.xx Registreringen SP-FBG påmålat 1990-95 men aldrig reg. Avställd vid fabriken i Mielec i Polen i Aeroglobo-målning.

Antonov An-2TP, c/n 1G238-12, tillv.år: 1990. Bild: Paul Compton.
Ex SP-FBH Påmålat men ej reg 1990-95. Avställd vid fabriken i Mielec i Aeroglobo-målning.
95.08.28 Interimregistrerad SE-LCH av Iroxcell AB, Stockholm.
95.11.28 Interimregistrering förfaller. Uppställd Vallentuna, noterad 96.07.30.

98.02.25 Ferry GOT – Sumburgh – REK efter försäljning till USA.
99.03.xx Såld till Venezuela som YV-1128C och opererad av Transmandu.
03.10.11 Havererade i Caroni River efter start från Uriman Airport, Venezuela.
Antonov An-2TP, c/n 1G238-13, tillv.år: 1990. Bild: Paul Compton.
93.08.04 Registrerad SP-FBI på P.Z.L Domo, Mielec, Polen. Fpl haft reg påmålad sedan 1991 och varit avställd på fabriken sedan färdigställandet, ffg 1990. Aeroglobo-målning.
95.08.25 Avregistrerad i Polen.
95.08.28 Interimregistrerad SE-LCI av Iroxcell AB, Stockholm.
95.10.xx Interimregistrering förfaller. Uppställd Vallentuna som –LCI, noterad 95.11.10. Noterad utan reg Vallentuna 96.07.19 och 96.07.30.
97.04.17 Registrerad LY-ABY på Lietuvos IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda.
98.xx.xx Ägd av Leif Carlsson och Urban Ryngfors, baserad Stockholm/Hova.
09.xx.xx Såld till Finland

Redan 1994 hade de första lituaskregistrerade An-2:orna kommit till Sverige för att då stanna här på mer eller mindre permanent basis. De jag tänker på är LY-AER och LY-AET. Den senare kom att involveras i Svedijos Prekès och 1998 att lackas i ett iögonfallande målningschema. Nedanstående bild togs på Barkarby av Paul Compton. LY-AET är sedan ett tiotal år tillbaka hemmahörande i Stauning, Danmark. Planet har använts av Brande Faldskærmsklub, men verkar vara markbundet sedan ett par år tillbaka.


Vad jag kan förstå är numera UAB Svedijos Prekés numera avvecklat (?) och jag hittar heller inget nyare info om Aero Butler AB. Någon som vet mer får gärna kommentera och klarlägga fakta. Ovanstående text är baserad på forskning som gjordes för över tio år sedan.
Denna bild på LY-AEX, tagen på Brommas norra parkering den 27 februari 1997, får bli avslutande vinjett på detta inlägg. Förr eller senare lär jag återkomma till ämnet Antonov An-2.
