Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tre bilder på ES-CAD på Barkarby

Publicerad 2023-08-30 20:46:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

Har plockat fram tre bilder jag tagit på Antonov An-2 med den estniska registreringen ES-CAD på Barkarby. På den första bilden ser vi flygplanet rulla på banan vid EAA Fly In den 1 juni 2000.

Faktum är att just på Barkarby var An-2:an baserad. Under dessa år fanns ett gäng An-2 och Yakar parkerade på något som i flygfolkmun gärna kallades Rysshörnan.
Och i Rysshörnan på Barkarby tog jag denna bild på ES-CAD på kvällen den 23 juni 1997. Det här var en härlig tid på gamla Barkarby - man saknar Stockholms äldsta landflygplats. Och Fly in'en...

An-2:an var tillverkad av WSK-PZL i Mielec i Polen 1981 och hade tillverkningsnummer 1G194-36. Hamnade i Aeroflot som CCCP-68096. Sovjetunionen kollapsade och de baltiska staterna återfick sin självständighet. Denna An-2 fanns i Estland och civilregisterades ES-CAD den 17 december 1992 på Estonian Air. 

I mitten av september 1995 registrerades ES-CAD på V. Kivisalu och fanns då parkerad tillsammans med flera andra av samma typ i Tartu. Men då, sensommaren/förhösten -95, var nog flygplanet redan i Sverige. Vello Kivisalu baserade ES-CAD först på Hässlö, senare - som synes - på Barkarby. Enligt uppgift var flygplanet försett med passagerarstolar från en Yak-40.

Med tiden blev målning och märkning klar och ES-CAD iklädde sig östtysk Interflug-uniform och fejakad registrering; DDR-SKA. Den nedre bilden är tagen vid EAA Fly In den 7 juni 2008. Vid det laget var det andra ägare på ES-CAD. För cirka tio år sedan försvann An-2:an från Sverige och de sista bilderna som man hittar när man googlar är tagna i Frankrike 2015. Någon som vet status på flygplanet?


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela