En annan dag på en åker i Åker
Denna bild på Antonov An-2 LY-ABT är tagen i Karlsborg den 22 augusti 1999. Det hade då ganska nyligen fått detta färgschema. Bilderna längst ner togs av Peter Holm i eftermiddags vid Åkers Styckebruk. Flygplanet hade nödlandat där sent på eftermiddagen på annandag jul 2012.
För cirka tio år sedan skrev jag en artikel om Antonov An-2 i Sverige. Under deceniet efter murens fall kom det en hel del öststats-flygplan till landet. Inget unikt med det egentligen, så var fallet i även i övriga Västeuropa. Just rörande denna An-2 saxar jag en liten bit:
LY-ABT An-2TP c/n 1G233-20 tillv.: 1988.12.21
90.04.12 Registrerad SP-FAG på Globo (Avställd vid fabriken i Mielec, Polen, i Aeroglobo-målning )
95.07.13 Avregistrerad i Polen
95.07.13 Interimreg SE-KZV av Iroxcell AB, Stockholm.
95.10.06 Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna.
96.07.02 Registrerad LY-ABT i Litauen på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda
Under det sena 90-talet fanns det säkert ett dussin flygande An-2 i Sverige. Bara ett fåtal hamnade på svenskt register då typen, beroende på avsaknaden av tillräckligt många nödutgångar, endast blev godkänd för fem passagere. Det var vid den här tiden som baltregistrerade flygplan blev en vardagssyn på svenska flygfält...
Paul Compton tog denna bild på LY-ABT i Falköping 1998, fortfarande i basic Aeroglobo-målning.
Sedan cirka tio år har LY-ABT funnits baserad vid stråket i Vassunda (på senare år har även tre Mil M-2-helikoptrar hittat dit), men jag misstänker att sedan bränsleskatten infördes i Sverige 2008 har planet inte blivit luftat speciellt ofta.
Undrar hur många An-2 som återkommande flygs i landet? Mellan tummen och pekfingret: Tre kanske? Ett antal har sålts utomlands, en del har bara blivit stående. Ett sådant exempel är den tidigare omskrivna LY-AER och fler exempel följer snart i ett eget inlägg.
Med tanke på historiken ovan för LY-ABT så kan man ana att flygplanet inte har mycket gångtid. Att just denna An-2 ur den synvinkeln ändå har visst ett attraktionsvärde är inte helt överraskande. Igår påbörjades en ferryflygning till Frankrike efter försäljning till en amerikan.
Uppdaterat 12.12.30
LY-ABT kom i luften vid 13-tiden och flögs till Kjula.
LY-ABT startade idag vid lunchtid från Kjula för fortsatt färd söderut.