Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

En annan dag på en åker i Åker

Publicerad 2012-12-27 19:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Denna bild på Antonov An-2 LY-ABT är tagen i Karlsborg den 22 augusti 1999. Det hade då ganska nyligen fått detta färgschema. Bilderna längst ner togs av Peter Holm i eftermiddags vid Åkers Styckebruk. Flygplanet hade nödlandat där sent på eftermiddagen på annandag jul 2012.

För cirka tio år sedan skrev jag en artikel om Antonov An-2 i Sverige. Under deceniet efter murens fall kom det en hel del öststats-flygplan till landet. Inget unikt med det egentligen, så var fallet i även i övriga Västeuropa. Just rörande denna An-2 saxar jag en liten bit:
 

LY-ABT  An-2TP    c/n 1G233-20           tillv.: 1988.12.21

  

90.04.12 Registrerad SP-FAG på Globo (Avställd vid fabriken i Mielec, Polen, i Aeroglobo-målning )

95.07.13 Avregistrerad i Polen

95.07.13 Interimreg SE-KZV av Iroxcell AB, Stockholm.

95.10.06 Interimreg förfaller. Uppställd Vallentuna.

96.07.02  Registrerad LY-ABT i Litauen på Lietuvas IR Svedijos UAB ”Svedijos Prekés”, Klaipeda

  

Under det sena 90-talet fanns det säkert ett dussin flygande An-2 i Sverige. Bara ett fåtal hamnade på svenskt register då typen, beroende på avsaknaden av tillräckligt många nödutgångar, endast blev godkänd för fem passagere. Det var vid den här tiden som baltregistrerade flygplan blev en vardagssyn på svenska flygfält...

Paul Compton tog denna bild på LY-ABT i Falköping 1998, fortfarande i basic Aeroglobo-målning.

  

Sedan cirka tio år har LY-ABT funnits baserad vid stråket i Vassunda (på senare år har även tre Mil M-2-helikoptrar hittat dit), men jag misstänker att sedan bränsleskatten infördes i Sverige 2008 har planet inte blivit luftat speciellt ofta.

 
Undrar hur många An-2 som återkommande flygs i landet? Mellan tummen och pekfingret: Tre kanske? Ett antal har sålts utomlands, en del har bara blivit stående. Ett sådant exempel är den tidigare omskrivna LY-AER och fler exempel följer snart i ett eget inlägg.
    
Med tanke på historiken ovan för LY-ABT så kan man ana att flygplanet inte har mycket gångtid. Att just denna An-2 ur den synvinkeln ändå har visst ett attraktionsvärde är inte helt överraskande. Igår påbörjades en ferryflygning till Frankrike efter försäljning till en amerikan. 
            
Om man startat från Vassunda, eller enligt andra uppgifter från Norrtälje, är i skrivande stund oklart. Klart är att LY-ABT, med Jönköping som nästa planerade stopp, gjorde en kontrollerad nödlandning igår vid 15-tiden på en åker alldeles invid E 20 vid Åkers Styckebruk. "Det visade sig att flygplanet fått tekniska problem – elen på instrumentpanelen slogs ut och man beslutade sig för att nödlanda" - läs denna artikel hos Eskilstuna-Kuriren. Åkers kyrka är väl synlig på bilden nedan och ger oss en bra positionsmarkör: Lat N 59° 16′ 36″Lon E 17° 6′ 36″
 
   
De som flög LY-ABT var amerikanerna Cody och Peter Purdon, den förstnämnde lär förutom LY-ABT även äga ytterligare tre An-2:or. Ska bli intressant att följa fortsättningen av färden. Efter ett verkstadsbesök i Frankrike ska LY-ABT (eller vad då An-2:an "heter?) enligt utsago vidare till Arizona...
 

  
Uppdaterat 12.12.30

LY-ABT kom i luften vid 13-tiden och flögs till Kjula.
 
 
 
Uppdaterat 13.01.04

LY-ABT startade idag vid lunchtid från Kjula för fortsatt färd söderut.

Kommentarer

Postat av: trolo1

Publicerad 2012-12-28 02:05:43

åkte förbi vasslanda julafton vid halv tio på förmiddagen. noterade utöver de vanligtvis tre helikoptrarna som brukar stå där, även ett till synes stort flygplan misstänkt likt LY-ABT. så läser man detta inlägget! misstänkt takeoff från vasslanda - ej norrtälje.

Postat av: F

Publicerad 2012-12-28 10:33:06

Ny artikel i Eskilstuna-Kuriren idag säger att man fått ordning på el men inte radio och ska närmast flyga till Kjula för att få den fixad. Tyder på att Nordflyg Service ska kolla på den...

Det står också:

"Under gårdagen fick halvbröderna Purdon från Arizona, USA, hjälp med bränslet till det nödlandade planet på åkern utanför Åkers styckebruk."
Det kan ju vara en tolkning från journalisten...eller har man tankat ;)

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.1649306-broderna-purdon-mellanlandar-i-kjula

Postat av: Kjell

Publicerad 2012-12-28 13:21:59

Torsk eller IMC är nog närmare den riktiga sanningen...
En "Rysk" traktor, som AN-2 är, behöver inte ström för att fart och höjdmätare skall funka till närmaste flygfält.

Postat av: F

Publicerad 2012-12-28 14:40:47

Fel databas i GPS:en? ;)

Tror nog att instrumenten gick ett tag till, men man tyckte väl att man hade belysning så det räckte. Man ville ner ASAP och man visste att man flög en An-2 -> landade på första bästa plats.

Det ska rätt intressant att försöka "tracka" deras fortsatta färd. Är inte fullt ut övertygad att USA är målet ;)

Postat av: Martin

Publicerad 2012-12-30 21:43:02

LAE.... The news channel of aviation !

/M

Postat av: Fredde

Publicerad 2013-01-10 15:45:23

Från min verkstad såg jag när de flög iväg från Kjula flygfält häromdagen. De skall ha kommit fram till Nederländerna för ett tag sedan.

Här är en artikel om deras avfärd: http://ekuriren.se/nyheter/2.3768/1.1654615-har-lyfter-det-ryska-planet-mot-usa


För övrigt så skall de enligt egen uppgift flyga till USA för att där bygga om flygplanet till flygande ambulans för att sedan flyga det till afrika. De håller tydligen redan på med den typen av verksamhet där.

Postat av: F

Publicerad 2013-01-10 17:07:03

Tack för länk och info, Fredde! Har två An-2-inlägg klara, varav det ena handlar om mina funderingar runt LY-ABT fortsatta färd. Med tanke på vad du nämner i sista stycket så känner jag att det blir nog till att publicera rätt snart :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-16 16:52:49

Denna bild på LY-ABT togs i Groningen den 6 januari 2013:
http://www.flickr.com/photos/vriesbde/8358482382/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela