En annan dag på en åker i...Uganda?

Hmm, varför åka till Frankrike för ett verkstadsbesök när du kan göra det billigare i Baltikum? Och varför köpa en An-2 här, i Sverige, för att ta den till USA när det finns ett antal exemplar av typen där till salu? Kostnaden för verkstadsbesök och Atlantferry borde göra det möjligt att köpa ett par An-2 till, bara det. Nej, det var (är) något i denna historia som jag känner inte riktigt stämmer.
Via en kontakt så fick jag reda på att amerikanerna tidigare hade flugit i Afrika, i länder som Uganda, Kongo och Sudan. Aha, nu föll poletten ner! Kanske ska färden för LY-ABT snarare gå söderut än västerut? Med utgångspunkt i Uganda är nämligen USA engagerat i jakten på krigsherren Joseph Kony och Herrens motståndsarmé, detta stadsfästes i Lord's Resistance Army (LRA) Disarmament and Northern Uganda Recovery Act som president Obama skrev på i maj 2010. Sedan hösten 2011 ska 100 amerikanska militärer placerats i området och verkar främst ha rådgivande status.

Runt dessa amerikanska soldater tillkommer andra funktioner som inte är lika synliga, offciella. Jag tänker på hur amerikanerna för krig i Afghanistan och Irak via olika contractors och det är knappast någon skillnad på detta engagemanget. Till exempel berättade Washington Post i juni 2012 att Contractor's run U.S. spying missons in Africa. I artikeln nämns det att i Uganda finns fyra stycken "...Pilatus PC-12s, turboprops favored by the U.S. Special Operations forces for stealth missions precisely because of their nondescript appearance. There is no hint that they are carrying high-tech sensors and cameras that can film man-size targets from 10 miles away."
Men det rör sig inte bara om ELINT och dylikt, även ren logistik. I december 2011 havererade en Antonov An-2 kort efter start från Arua Airfield i Uganda. Ombord fanns ugandisk militär personal samt tre amerikaner: "Preliminary reports suggest the plane was hired by an American Company and flying in on a yet undefined business. Uganda People's Defence Force (UPDF) and their American counterparts are in parts of eastern Democratic Republic of the Congo on the hunt for LRA leader, Joseph Kony, and his fighters."

Mycket mer än så vet jag inte om verksamheten därnere, men att An-2 används av någon amerikansk contractor är i om med haveriet ganska tydligt klarlagt. Inte alls så konstigt, det är ett mycket klokt val av flygplantyp.
Arizona eller Afrika för LY-ABT? Det ska bli intressant och se vad flygplanet hamnar. Att "tracka" flygplanet till USA bör inte vara helt omöjligt, men i det andra fallet är det betydligt knivigare...
