The Battle Of Bromma - 81
Så har det idag tydligen tillkännagivits att flygbolaget BRA vid årsskiftet lämnar sin hub Bromma flygplats för att flytta till Arlanda och börja flyga för SAS. Det känns som BRA har amputerat sig själva och sin profil samt nu kapitulerat för lobbyister. I grund och botten tror jag att detta rätt mycket handlar det om Arlandas usla situation snarare än bebygga Bromma flygplats. Förutom det uppenbara med inrikesflygets vikande siffror.
Nu har Swedavia misskött Arlanda så pass mycket att man sett till att locka över BRA från Bromma, för att klara av att driva en flygplats i Stockholm.Tunga företrädare har reagerat på hur illa det är med - som de ser det - Sveriges port mot världen och man vill rädda skräckexemplet till flygplats Arlanda. Nu är det antagligen panik.
Varför är jag inte förvånad? Det är inte bara emot den med absurda proportioner uppblåsta flygskammen som flyget i Sverige får kämpa...
När BRA lämnar Bromma försvinner det mesta av det tabellbundna trafikflyget därifrån. Att nu en annan aktör skulle ta - eller ens få!? - chansen? Tja, man lever på hoppet. Vikande resande för inrikesflyget, visst. Men istället för att jobba för flyget, motarbetar viktiga aktörer det inom branschen. En sådan är Swedavia. Man hjälper inte till för att lyfta. Snarare tvärtom. Flyget har historiskt sett mycket burits fram av optimism och framåtanda. Swedavia har inte det i sig. Swedavia flyger inte i ordets rätta bemärkelse.
Se gärna inläggen The Battle Of Bromma - 79 och The Battle Of Bromma - 80 samt Här slutar flygplatsdöden. För den måste...
Det blir alltså kraftiga nedskärningar i flygtäckningen ute i Stockholms provinser med dagens besked om att SAS köper bort huvudkonkurrenten BRA. I Sverige dras flyglinjerna in helt för Kalmar, Halmstad, Sälen, Växjö samt Kristianstad samt för danska Århus.
De flesta kvarvarande provinsflygplatser får färre avgångar till Stockholm, när man summerar de vardagliga avgångarna för SAS plus BRA från de flygplatserna. SAS har publicerat infografik under den bedrägliga täckmanteln att SAS ökar avgångarna. Men summan avgångar på de berörda flygplatserna minskar utom för Visby, dit stockholmarna måste kunna fortsätta flyga till sina sommarhus.
Ängelholm går från en summa om sex till fem avgångar, Göteborg från summan tolv till tio, Malmö från elva till sju avgångar, Ronneby från sex avgångar till fem, och Umeå från nio till sju. Dock, Malmö tar ju med fördel tåget till en den riktiga flygplatsen Kastrup och skippar Arlanda helt.
Dessutom blir dessa avgångar alltså till Europas sämsta storflygplats Arlanda, med långa gångtider från gate till transfer, plus långsam transfer in till Stockholms Centralstation. Med färre avgångar och minskad konkurrens kan man också räkna med kraftigt höjda biljettpriser när SAS alltså köper bort konkurrenten BRA..
Det är inte så här vi bygger landet. AOPA Sweden skriver i en artikel på sin sajt bland annat följande:
Trenden för inrikesflyget pekar mot mindre flygplan, mellan mindre orter, och kortare sträckor. Detta ska välkomnas då flyget står inför mycket goda möjligheter att göras koldioxidneutralt och på andra sätt effektiviseras. Elektrobränslen, biobränslen och batteridrivlinor ger flyget möjlighet att bli det snabbaste och effektivaste trafikslaget att resa med.
Genom åren har jag skrivit mängder om Brommaproblematiken. Det är fritt fram att skrolla igenom denna bloggkategori och därigenom dra sina egna slutsatser vad Swedavia har ställt till med. Allt för stöpa om Bromma för BRAs alla större jetdrivna trafikflygplan, som ändå aldrigt kom. Medvetet eller omedvetet? BRA jobbat (spår av ironi kan förekomma).
Och Swedavia skövlade på kuppen bort Stockholms allmän- och lättare affärsflyg från Bromma. Behövdes det egentligen? Fanns det verkligen inte plats? Eller - ja, just det. Det fanns en annan agenda bakom agerandet...
En sak är säker: När Swedavia bildades 2010 var Bromma flygplats inte nedläggningshotad. Tänk på det.
Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1!