Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 79

Publicerad 2020-09-14 18:43:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Swedavia slår till igen, svenskt flygs fiende nummer 1! Nu öppnar man för en förtida nedläggning av Stockholm-Bromma flygplats och detta har idag uppmärksammats av medierna. Uttryck som att detta inte under rådande omständigheter skulle medföra något för "Stockholms samlade flygkapacitet", får nog en och annan som följt denna historia att dra en aning på smilbanden. Bra Swedavia, ge då denna "flygkapacitet" till allmänflyget!

För problemet i den här soppan heter Swedavia, ett statligt företag som är felkonstruerat från början, och hur man hanterat Bromma.

Anledningen till att Bromma finns kvar idag heter allmänflyget, vilket Swedavia såg till att sopa bort de sista resterna utav på flygplatsen förra decenniet. När Swedavia på så sätt tog bort det ursprungliga grundargumentet till att behålla Bromma, beredde man medvetet vägen till nedläggningen.

Befria Sverige från Swedavia, ett påfund uttänkt under gonzoekonomins glansdagar runt sekelskiftet. Infrastruktur som är viktig för hela landet ska inte handhas av instutioner som är felkonstruerade eller dysfunktionella. Som Swedavia.

Det är lite märkligt Swedavia tillkännager detta nu. För någon dag sedan meddelades att flygbolaget BRA var klar med sin rekonstruktion och skulle starta sin flygningar igen. BRA har ju som säkert bekant Bromma som nav.

Så här skrev för övrigt Jan Ohlsson i en artikel i Travel News Sweden:
 
Regeringen är jävig i frågan som storägare i SAS och ambition genom mp att motverka flygande för vanligt folk, trots att flyget nu står för kanske 1,5 procent utsläppen, nästan obefintliga höghöjddutsläpp och bästa covidskyddet i kollektivtrafiken. Ingen hänsyn tagen heller till allmän och affärsflyg på BMA. En katastrofalt usel analys av Swedavia och ett rent politiskt beställningsjobb.

Att det luktar politik i vad Swedavia nu lägger fram - ja, det är inte Jan Ohlsson ensam om att känna. Även jag gör det. Swedavia lever i kvartalsrapportperspektivet och det är då tämligen oförenligt att hantera infrastruktur på rätt sätt. Man ställer sig frågan i dessa coronatider: Hur många företags kvartalsrapport ser bra ut för närvarande? Inte många.

Så att basera ett (nedläggnings)beslut 2020 - 18 år innan avtalet med Stockholms stad går ut - på vad som hänt de senaste månaderna, måste anses som utomordentligt ogenomtänkt. Det är, som somliga brukar säga, inte hållbart.

Eller är det så att miljöpartiet vill lägga ner Bromma innan elflyget kommer? Fundera på vilka möjligheter eldriven inrikestrafik skulle ge Bromma, för flygplatsen är som klippt och skuren för detta.
Det här är nämligen en frågeställning som miljöpartiet undviker, men det handlar om att klara sig kvar i riksdagen vid valet 2022. Och Bromma offras i den politiska kohandeln av regeringspartnern socialdemokraterna? Varför tänker jag nu på Preemraff i Lysekil?

Genom åren har jag skrivit mängder om Brommaproblematiken. Det är fritt fram att skrolla igenom denna bloggkategori och därigenom dra sina egna slutsatser vad Swedavia har ställt till med.

När Swedavia bildades 2010 var Bromma flygplats inte nedläggningshotad. Tänk på det.

Snarare är det nog så att man ska lägga ner Swedavia på grund av pandemin och bygga upp något helt nytt - något som är hållbart - som tar hand om vår gemensamma flygplatsinfrastruktur. Som sagt, Bromma är inte problemet - Swedavia är.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela