Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSF 870312

Publicerad 2017-03-14 08:28:00 i Familjealbumet, Piper, Propulärkultur,

 
När jag letade fram den inledande bilden till lördagens blogginlägg, hittade jag även dessa två som fick mig att minnas. De är tagna på eftermiddagen torsdagen den 12 mars 1987 - det vill säga i dagarna för 30 år sedan. Platsen är utanför Nordöstra Smålands Flygklubbs faciliteter i Hultsfred (ESSF).

Flygplanet är Piper PA-28-161 Cherokee Warrior II SE-GPS och där sitter min far, Bengt. Vintertid var det vanligt att ekjsöklubbens flygplan fanns i Hultsfred, då hemmafältet Ränneslätt mycket sällan snöröjdes.



Medan SE-GPS taxar ut ser man Malmö Aviations Fairchild F-27J LN-BSD starta bana 30. Det är tydligt att flygplanet tidigare hade opererats av Swedair - mer om det i detta inlägget. Jag hör i mitt inre två "screaming RR Darts" totalt överrösta en Lycoming O-320 på rätt lågt varv. En av få gånger jag skolkade från plugget, men det var det värt...

Det var mer snö på den tiden också.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela