Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Spitfire på Ljungbyhed 1986

Publicerad 2017-03-11 17:05:00 i Personligt urval, Propulärkultur, Spitfire,

Hade i bakhuvudet att jag skulle publicera något om den stora flygdagen i Ljungbyhed den 15 juni 1986, detta på 30-årsdagen - alltså den 15 juni förra året. Det missade jag, men bättre sent än aldrig. Plantan till blogginlägget fanns ju, så det är bara att lägga ut ändå.

På (den rätt dåliga) bilden ovan ser vi Hoof Proudfoot fixande något på TFC:s Spitfire Mk.IX ML417/G-BJSG. Minns att jag frågade honom lite saker om flygplanet. Jag kunde helt enkelt inte motstå. Detta var ju första gången jag fick se - och ta på! - en livs levande Spitfire! Fantasilöst och lite lagom star-struck hasplade jag fram bland annat frågan var denna Spitfire hade en gång tillverkats.

- It was probably made by Morris at Castle Bromwich, minns jag att han hövligt svarade. Det var säkert varken första och sista gången han fick den frågan.

Tio år senare omkom Proudfoot i ett haveri med en P-38 på Duxford.

G-BJSG_14jun86ESDA1

Bilder från flygdagen, som arrangerades av F 5 som ett led i Flygvapnets 60-årsjubileum, har publicerats här på bloggen vid några tillfällen. Minns att Bengan och bloggisten bilade ner till Skåne på söndagsmorgonen, sommaren kunde inte vara på bättre humör. Inte jag heller...

I mitten av 80-talet hände det något vad det gäller flyguppvisningar i Sverige: Man växlade upp och varje större flygdag med självaktning skulle helt plötsligt ha warbirds med i programmet. Visst, Björn Löwgren hade tidigare gjort mycket uppvisningar med sina Sk 16, men nu hämtades andra flygplan från UK. Det här var också samtidigt som svenska flygdagar växte, både till storlek och antal. Det blev mer business. Under några år var det näst intill inflation i flygdagar. Nu är det tvärtom, för få.

G-BJSG_14jun86ESDA
 
Firandet av Västerås Flygklubb med en flygdag på Hässlö sommaren 1985 satte en ny standard. Det som tidigare hade känts som en omöjlighet - att visa upp Spitfire och Mustang, Flygande Fästning med flera kända flygplantyper - var fullt genomförbart.

Så när 1985 bytts ut mot -86 kunde inte alltså Flygvapnet vara sämre än Västerås Flygklubb...

Vid halvsextiden den 15 juni 1986 anlände även en Mustang till Ljungbyhed - för sent för att delta i flygdagen, men ändå. Om det har jag skrivit i detta blogginlägget.

När jag kollar upp tillverkningsnumret på ML417 ser jag att det har prefixet 6S, vilket indikerar att flygplanet byggdes i Southampton.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Gustavsson

Publicerad 2017-03-12 10:45:11

Hej,

Det här var också första gången jag såg en Spitfire i luften - en stor dag!
Kommer också ihåg att vi stod och väntade på att Anders Saeter skulle komma med sin Mustang (med frun/flickvännen i baksits).
Jag är uppväxt mellan Klippan och Ljungbyhed så det här var verkligen hemma!

Med vänlig hälsning/Håkan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela