Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Swedair i Växjö

Publicerad 2011-01-23 08:44:59 i Flygföretagande,


Fairchild F-27 LN-BSC under approach till Arlanda den 18 mars 1984. Bild: Tommy Lakmaker.

Lovade i inlägget Aerocenter i Växjö att återkomma med vad som hände sedan - hoppas det här duger?

Aerocenter i Växjö AB döptes om efter försäljningen i mars 1983, nytt namn blev Swedair i Växjö AB. Vem den nya ägaren var torde med andra ord vara rätt uppenbart: Swedair AB. Ett bolag som åtskilliga gånger berörts här på bloggen, några exempel: Beagle Pup, Crownair - och alla dessa affärer, TP "Twotter" och TP 172 Reims Rocket.

Swedairs huvudsakliga verksamheter var matartrafik till Linjeflyg, specialflyg åt statliga myndigheter (främst målflyg) och taxiflyg (främst via dotterbolaget BAS Air). Dessutom ägde man verkstäder, tog hand om flygplatsdriften på olika ställen i landet samt innehade en del agenturer (till exempel Cessna).


SE-IEG i Växjö den 2 juli 1983. Bild: Rolf Larsson.

I början av 1981 hade Swedair beställt tio stycken Saab-Fairchild SF 340 efter det att en överenskommelse träffats med ägarna; försvarsdepartementet, ABA och Linjeflyg. Man var Saabs kund nummer två för typen. Så här skriver dåvarande VD Karl-Erik Strand boken Svensk Flygtjänst AB - Swedair 1935-1994:

Det kanske roligaste minnet från Swedair-tiden - vid sidan om 340-affären - är satsningen på Fokker F-27-trafik för SAS räkning. Efter en lång strid, med många taktiska manipulationer, fick vi plötsligt ett uppdrag för SAS att flyga till Köpenhamn från ett antal svenska städer. Vi hade varken några F-27:or eller kompetens för flygplanstypen. Jag höll masken i förhandlingarna och hävdade att det var inte några problem för oss att lösa detta. Så fick vi avtalet, och skulle starta trafiken inom tre veckor! Innan bläcket torkat på kontraktet var jag på väg till Thomas Johansson i Växjö som hade en F-27 i sitt bolag Aerocenter. Efter en lång natts förhandlingar hade Aerocenter bytt namn till Swedair i Växjö AB. Thomas och jag åkte direkt till USA och köpte två flygplan till. På utsatt tid körde vi igång F-27-trafik för SAS från Växjö, Jönköping och Kalmar till Köpenhamn. Och tjänade pengar! 


LN-BSC i Växjö den 7 maj 1983. Bild: Rolf Larsson.

Under 1983 och -84 expanderar växjöavdelningen kraftigt och hade då 90 anställda, däribland 36 piloter och femton värdinnor

I en artikel i Flyghorisont 3/1985 skriver Michael Sanz:

Idag har Swedair i Växjö fem Fairchild F-27. Två av planen flyger åt SAS, två på Linjeflygs norrländska regionaltrafik och det femte planet, som nyligen hämtats i USA, används i den egna charterverksamheten.


SE-INA på Landvetter den 13 december 1983. Bild: Rolf Larsson.

Faktum är att totalt kom sju stycken Fairchild F-27 kom att användas, dock inte alla på samma gång. Förutom SE-IEG och SE-IGZ var dessa F-27 SE-INA, SE-IPE, LN-BSC, LN-BSD och F-GBRU - se vidare längst ner.

Under cirka ett år tid kom även "arvegodset" Beech 99 SE-GEO att opereras av Swedair i Växjö, flygplanet övergick till Birkaflyg i maj 1984.


VD för Swedair i Växjö, Thomas Johansson, ansåg att kontrakten från SAS, som själva höll på att bygga upp sin commuter-verksamhet (SAS Commuter Operation Department), var en otrygg grund att stå på. Kontrakten löpte endast på ett halvår i taget. När en nybildad norsk resebyrå hörde av sig vintern 1984 rörande Swedair i Växjös eventuella möjligheter att operera en Caravalle, var inte han sen att nappa på erbjudandet. Faktum var att redan två år tidigare – innan Swedairs köp av Aerocenter – hade Thomas Johansson bildat Air Sweden ihop med resbyrån HEB-resor för att operera just en Caravelle. Det blev inget av, men kalkylerna var gjorda och det snabbade på förberedelserna.

 



Till Växjö ankom i början av mars 1985 en Caravelle 10B, LN-BSE, leasad från norrmanen Jon Furdal (som även var ägare till två F-27 som man opererade). Den knepiga situation som nu uppstod - där Swedairs ledning i Stockholm inte alls var med på noterna medan Thomas Johansson och växjögänget var snabba och framsynta – fick sin lösning då de senare lämnade bolaget för att åter öppna eget. Till den etableringen kom man använda Transair Swedens gamla callsign: Transwede.

Bilderna på Caravellen är tagna av Roffe i Växjö den 13 mars 1985. Överteckning av bolagsnämnet har påbörjats på vänster sida, svarta plastsäckar används - namnet Swedair fick inte visas på Caravellen.



Efter detta kom senare samma år Swedair i Växjö AB att integreras i moderbolaget. Man tar levererans av de första Saab 340 och en Jetstream 31, centralt har man allt mer ambitionen att renodla verksamheten till trafikflyg. Ytterligare ett tecken på detta är att Swedair - många säger klantigt - tappar målflygkontraktet till Nyge Aero...

I och med att tog levererans av sin åttonde Saab 340 i mars 1987 ersattes F-27 på sträckan Luleå - Kiruna. Under året kom Fairchild F-27 att avvecklas i Swedair och de två sista säljs till Colombia. 


SE-IPE i Sundsvall den 23 juli 1985. Bild: Rolf Larsson.

Leif berättade en anektdot:

Jag minns en dag på Sturup i början av 80-talet när grabbarna på Swedairs elverkstad höll på att få gråa hår över en Fairchild F-27 med dålig - för att inte säga usel - eldokumentation. Mängden av avklippta kablar i flygplanet befanns så omfattande att man inte fick någon ordning på strömmarna. Man beslöt sig på stående fot för att, med SAS stående för notan, ”wiera” om hela kärran…..! Planet lär utöver transportmedel tjänat som musikstudio åt The Osmonds. Någon som vet vilken F-27 det rörde sig om?


Följande F-27:or användes av Swedair:

SE-IEG Fairchild F-27F Friendship (c/n 72) ärvdes från Aerocenter. Såldes i april 1986 till USA och blev N311NA. Senare N311RD och avställd för cirka 20 år sedan i Mexico hos Aerovias Oazaquenas.




SE-IGZ Fairchild F-27J Friendship (c/n 51) såldes redan våren 1984 till USA och blev N724US hos Air Cortez. Skrotades 1989 i Las Vegas. Bilden ovan togs av Roffe i Växjö den 26 augusti 1983.


SE-INA Fairchild F-27F Friendship (c/n 69) registrerades den 14 oktober 1983 på
Svensk Flygtjänst AB, Stockholm, och med Swedair i Växjö AB som innehavare. Såld till Colombia hösten 1987 och blev HK-3374X, senare N43675, HK-3799X, N43675 och senast flugen i Peru som OB-1591 hos Aero Continente S.A. (tillsammans med före detta SE-IPE). Om bolaget kan man läsa bland annat på denna siten:

Drogbaronen Fernando Zevallos pumpade in sina drogpengar i flygbolaget Aero Continente. Aero Continente kunde genom sin externa finansiering hålla så låga flygpriser att man dödade all konkurrens.
När Fernando Zevallos sedan greps och dömdes till tjugo års fängelse, konfiskerades hela flygflottan med den följden att Peru stod utan inrikesflyg.

Därav anledningen (?) till att före detta SE-INA sedan slutet av 90-talet är avställd i Lima.


SE-INB användes temporärt (var interimregistrerad) hösten 1983 för det flygplan som senare blev LN-BSD.


SE-IPE Fairchild F-27F Friendship (c/n 68) registrerades den 11 juni 1985 på Svensk Flygtjänst AB och med Swedair i Växjö AB som innehavare. Likt SE-INA såldes planet hösten 1987 till Colombia och blev där HK-3375X, senare N276BT, HK-3617X, N276BT, HK-3735X, N276BT och OB-1589 hos peruanska Aero Continente S.A. Avställd i Opa Locka, Florida, sedan ett antal år (se även SE-IPE).



LN-BSC Fairchild F-27J Friendship (c/n 42) leasad av Swedair i Växjö AB från J Furdal/Air Charter, Sola, från maj 1983 till oktober 1986. Flygplanet hamnade då hos Malmö Aviation som använde det till augusti 1989. Vidare till Birkaflyg/TTA Aviation Scandinavia AB som N142TT, senare SE-KLE, avställd Bromma och därefter Arlanda. Såld till USA juni 1991, blev N102FJ. Skrotades som LV-RLB, tidigare då opererad av
CATA Linea Aérea, i Morón, Argentina, i början av 2006. Jag tog bilden på  LN-BSC på Jönköping/Axamo 1983.





LN-BSD Fairchild F-27J Friendship (c/n 40) leasad av Swedair i Växjö AB från K/S Air Charter Norway II A/S (J Furdal) från och med slutet av november 1983 till oktober 1986. Då gick även detta plan vidare till Malmö Aviation, kvar där till juli 1988 då det såldes till Danmark. Blev OY-MUF hos Muk Air, LN-BSE (igen) och OY-MUF (igen), denna gång hos Newair. Skrotades i Billund 2002. Bilden ovan togs av Roffe på Landvetter den 25 januari 1984.


F-GBRU Fairchild F-27J Friendship (c/n 43) leasades av Swedair i Växjö AB från franska TAT perioden maj/juni 1984 till januari/februari 1985. Behöll sin gula TAT-målning under denna period, Rolf tog bilden nedan den 29 juli 1984 i Växjö. Denna F-27 skrotades i Dinard, Frankrike, 1992.

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2011-01-24 06:59:50

Nyss hemkommen från resa i Kenya där en av reskamraterna var en kvinna på 74 år som flugit för både Svensk Flygtjänst och Swedair :) Riktigt kul!

Postat av: F

Publicerad 2011-01-24 17:21:18

Jomenvisst, Bengt. Vad flög hon för något i Svensk Flygtjänst? :)

Postat av: Per

Publicerad 2011-01-24 19:45:16

Mona (efternamn tyvärr bortglömt) hette en kvinna som var kapten på Swedair under 80-talet, flög Twotter och Saab. Det är 30 år sedan farsan lånade en Route Manual och då var hon ca 40 år så åldern kan stämma.

Postat av: F

Publicerad 2011-01-24 19:53:03

Mona (Nilsson?) var Capt i Sydaero (flög twotter) i mitten av 70-talet, hade tidigare varit flyglärare på Bromma Flygskola. Tror hon jobbade i Swedair efter Sydaero - precis som Per säger - men jag får inte ihop det riktigt med Svensk Flygtjänst (även om namnet som sådant användes till viss del av Swedair även efter namnbyte + uppköp av Crownair 1974).

Postat av: Bengt

Publicerad 2011-01-25 06:45:08

Hehe, ni är otroliga grabbar :) Ja, det var just Mona jag hade förmånen att resa med. Twin Otter och Saab 340 i huvudsak ja förutom en massa mindre kärror i flygtaxi.

Postat av: Leif

Publicerad 2011-01-27 18:11:53

För att undvika fakta fel så var Mona Nilsson inte anställd i SydAero.

Mona var Capt. på Crown Air och kom iom. uppköpet av Crown Air till Swedair.



Postat av: F

Publicerad 2011-01-27 19:13:49

I stand corrected, Leif :)



Det finns en artikel om Mona Nilsson i Flyghorisont 9/10 1974.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela