Bulldog-prototypen på Bulltofta

Jag skrev för några år sedan en artikel om hur det gick till när Bulldog valdes att bli SK 61 och FPL 61 i svenska flygvapnet respektive armén. Det var absolut inget dåligt flygplan, tvärtom - men runt själva upphandlingen fanns det nog ett och annat att diskutera. Min artikel blev en bloggföljetong i tre delar hösten 2008 och här följer länkar dit: Bulldog-affären - 1, Bulldog-affären - 2, Bulldog-affären - 3.

Innan testerna försåg man flygplanet med annan märkning: På den översta bilden kan man notera kronmärken på vingarna. Den engelska registreringen kom tillfälligt att tas bort och ersättas med kronmärken och senare blev flygplanet kodat FC-71. Men nu var vintertesterna i Vidsel avklarade och den engelska registreringen har åter blivit applicerad. Enligt Björn Syrén är bilderna tagna i månadsskiftet maj/juni 1970 i Hangar 3, alltså hos AB Svenska Flygverkstäderna (dotterbolag till Svensk Flygtjänst).
Så här skrevs det i en faktaruta i den första utgåvan av Flygvapen-Nytt 1970:
Enligt tidningsuppgifter i slutet av februari skulle det av brittiska staten sedan 1966 ägda Beagle Aircraft Ltd ha gått i likvidation. Om företaget går i likvidation återfår FMV det förskott som betalats; materielverket kommer även att kräva konkursboet på skadestånd för utebliven leverans.
Nästa steg blir ett nytt anbudsförfarande till lämpliga anbudsgivare. Eftersom tidigare offerter ligger så nära i tiden genomförs en ny offertomgång och utvärdering på kort tid. De erfarenheter som gjorts i samband med granskning och utvärdering av Beagle Bulldog underlättar givetvis offertförfarandet.
I samband med typinflygning i England har svenska tekniker och förare givit flygplanet mycket goda vitsord. Den brittiska luftfartsmyndigheten har genomfört sin granskning och certifiering, veterligen utan anmärkning. Prototypen har f ö under februari vinterprovats I norra Sverige med skidutrustning. Resultaten från skidproven, under svåra köld- och snöförhållanden, har varit synnerligen lovande!
Sedan 1991 tillhör G-AXEH National Museum of Flight i East Fortune i Skottland.
