Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bulldog-prototypen på Bulltofta

Publicerad 2016-02-18 16:00:00 i Gone but not forgotten, Propulärkultur,

 
Det som sker i dunkel... Ja, vad är nu detta? Här kommer ännu ett par bilder tagna av Yngve Syrén som skickats till mig av hans son Björn. De är tagna i Svensk Flygtjänsts hangar på Bulltofta och i bakgrunden ser vi en av företaget opererade målflygplan av typ Gloster Meteor. Det skumma besöket i förgrunden är faktiskt protypen till Beagle B.125 Bulldog. Egentligen så var det just bara G-AXEH som kunde ges "förnamnet" Beagle - resten av all tillverkning av Bulldog kom ju att ske hos Scottish Aviation i Prestwick.

Jag skrev för några år sedan en artikel om hur det gick till när Bulldog valdes att bli SK 61 och FPL 61 i svenska flygvapnet respektive armén. Det var absolut inget dåligt flygplan, tvärtom - men runt själva upphandlingen fanns det nog ett och annat att diskutera. Min artikel blev en bloggföljetong i tre delar hösten 2008 och här följer länkar dit: Bulldog-affären - 1, Bulldog-affären - 2, Bulldog-affären - 3.

 
Samtidigt som Beagle gick likvidation i slutet av februari 1970 flögs Bulldog-prototypen till Sverige för tester. Och här ser vi den nu, antagligen inne hos den (förutvarande!) svenska agenten för Beagle; Svensk Flygtjänst

Innan testerna försåg man flygplanet med annan märkning: På den översta bilden kan man notera kronmärken på vingarna. Den engelska registreringen kom tillfälligt att tas bort och ersättas med kronmärken och senare blev flygplanet kodat FC-71. Men nu var vintertesterna i Vidsel avklarade och den engelska registreringen har åter blivit applicerad. Enligt Björn Syrén är bilderna tagna i månadsskiftet maj/juni 1970 i Hangar 3, alltså hos AB Svenska Flygverkstäderna (dotterbolag till Svensk Flygtjänst).
 
Så här skrevs det i en faktaruta i den första utgåvan av Flygvapen-Nytt 1970:

Enligt tidningsuppgifter i slutet av feb­ruari skulle det av brittiska staten sedan 1966 ägda Beagle Aircraft Ltd ha gått i likvida­tion. Om företaget går i likvidation återfår FMV det förskott som betalats; materielver­ket kommer även att kräva konkursboet på skadestånd för utebliven leverans.

Nästa steg blir ett nytt anbudsförfarande till lämpliga anbudsgivare. Eftersom tidigare offerter ligger så nära i tiden genomförs en ny offertomgång och utvärdering på kort tid. De erfarenheter som gjorts i samband med granskning och utvärdering av Beagle Bull­dog underlättar givetvis offertförfarandet.

I samband med typinflygning i England har svenska tekniker och förare givit flygplanet mycket goda vitsord. Den brittiska luftfartsmyndigheten har genomfört sin granskning och certifiering, veterligen utan anmärkning. Prototypen har f ö under februari vinter­provats I norra Sverige med skidutrustning. Resultaten från skidproven, under svåra köld­- och snöförhållanden, har varit synnerligen lovande!

Sedan 1991 tillhör G-AXEH National Museum of Flight i East Fortune i Skottland.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela