Skyraider igen - 8
Här ovan ser vi en Douglas AD-4W Skyraider med den engelska klass B-registreringen G-31-11. Bilden är tagen av Gordon Macadie den 23 mars 1963 vid Scottish Aviation Ltd i Prestwick. Just det här flygplanet hade använts av Royal Navy, då med typbeteckningen Skyraider FAW. Mk.I och enligt uppgift bar id-nummer WV185. Hittade en bild på just WV185 tagen i Glasgow den 8 juli 1961, vilken är inbäddad nedan.
Notera bulan under buken. Denna huserade en radar med beteckningen AN/APS-20. Läs mer om Skyraider i Airborne Early Warning-rollen hos Royal Navy här.
Många av Royal Navys totalt 50 Skyraiders hade från början tillverkats beställda för amerkanska flottan och hade tilldelats US Navy-identiteter. Andra hade tillverkats direkt för Royal Navy. Detta är en soppa för sig att redan ut, men den som orkar kan kolla här. Flygplanen var tillverkade 1951-52.
Åter till spåret: Skyraidern är en av ett dussintal av samma typ som inköpts av - som det hette på den tiden - Kgl Maj:t & Kronan för att användas av Svensk Flygtjänst som måldragare. Dessa levererades 1962-63 och ersatte Fairey Firefly. Men det där vet antagligen mina trognaste bloggläsare, det är ju knappast första gången som ämnet målflyg och Skyraider är på tapeten. Läs till exempel detta inlägget för lite mer bakgrund.
Efter arbeten hos Scottish Aviation Ltd, vilket bland annat inbegrep avinstallation av radar, tailhook med mera och modifiering till måldragare, provflögs maskinen som G-31-11 den 4 april 1963. Skyraidern hade redan då, sedan två dagar, interimregistrerats som SE-EBI och kom som sådan att ferryflygas Prestwick - Bromma den 26 april. SE-EBI infördes "fullt ut" på registret den 31 maj 1963 och sattes då in i Svensk Flygtjänsts målflygproduktion för Armén och Marinen. Följande bild, tagen av Rolf Jung, visar SE-EBI just på Bromma och kommer via Åke Hall.
I Åke Halls bok Målflyg står det bland annat följande om Skyraider:
Utfasningen av Skyraider började på sensommaren 1973, man hade då tio flygplan till förfogande. Som första flygplan ut togs SE-EBI ur målflygsproduktionen den 15 augusti och flögs den 3 september upp från Sturup till Malmen för att sparas till eftervärlden vid det vardande Flygvapenmuseum. Under 1974 kom sex Skyraider tas ur tjänst och de sista tre användes fram till 1976. Den typ som ersatte Skyraider inom målflyget var Mitsubishi MU-2B, vilken än idag - över 40 år senare - fortfarande används i denna roll.
För den som vill förkovra sig vidare bland de inlägg om Svensk Flygtjänsts Skyraider jag genom åren publicerat, följer här ett knippe länkar: The EBL' dog - den sista Skyraidern, Skyraider SE-EBF, Skyraider igen - 1, Skyraider igen - 2, Skyraider igen - 3, Skyraider igen - 4, Skyraider igen - 5 och Skyraider igen - 6 (länkad även tidigare) samt Visby en gång på 60-talet - 1.
Sedan april 2013 är SE-EBI deponerad hos Dan Borgström i Karlskoga - se Skyraider igen - 7. Tanken är att åter göra denna best luftvärdig...