Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2
Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1 - och den nya ägarstrukturen av de "offentligt ägda" flygplatserna uppmärksammades i morse i ett inslag i TV4-nyheterna. Staten bryr sig bara om det så kallade "basutbudet", med andra ord, Swedavias flygplatser.
Basutbudet är russinen i kakan, de flygplatser som genererar vinster. De andra flygplatserna har man överlåtit till kommunerna i fråga och dessa kämpar med minussiffror år från år. Sedan finns ju de regionalflygplatser som från börjar har byggdes av kommuner för ge sitt näringsliv bättre utgångsläge. Något annat man minns är uttrycket länsflygplats.
Lek med tanken om man skulle omfördelat de pengar som nu ska plöjas in ett nytt Bromma, beställt av Malmö Aviation/Braathens Aviation. Det handlar om två miljarder kronor enligt chefen för flygplatsen. Hade de inte kunnat täcka de eventuella förlustsiffror som de forna statliga flygplatserna dras med idag? Eller till och med alla regionalflygplatserna? Och ändå hade det funnits lindrigt sagt mycket medel kvar till annat....
Lek med tanken att man stängde ner en riksväg för att den inte bär sig ekonomiskt. Otänkbart, det skulle inte hända, eller hur? Men detta är nu tyvärr den tunga vardagen för mindre regionala flygplatser i vårt land. Har en kommun lagt ner sin flygplats, sedan kan en våg av nedläggningar komma igång. Det blir en total härdsmälta i vår infrastrukt. Kvar bli Swedavias så kallade basutbud.
Det pinsamma i det här är att Swedavia, Nya moderaterna och Stockholms Handelskammare använder "nya" Bromma flygplats som ett argument för glesbyggden, detta när i själva verket Swedavias konstruktion och arbetssätt tar död på många av dessa regionalflygplatser. Jag menar att rätt många flygbanor har redan blivit dragstrips...
Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.
Handskas med gräsrötterna på ett genomtänkt vis. Odla vårt svenska flyg istället för att skapa ett enormt systemhaveri som fallet är i nuläget. Det tjänar hela landet på, jag lovar. Som det är nu saknas en helhetssyn och förståelse - det saknas en genomtänkt svensk luftfartspolitik: Det handlar om flygplatser, det handlar om personalförsörjning, det handlar om företagande, det handlar om samhällsfunktioner som vi tar för givna - det handlar om Svenskt Flyg på riktigt, inte en branschorganisation som inte är vad den heter.
Läs gärna föregående inlägget Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1. Det blir ju inte bättre av att det har framkommit att Swedavia har sagt till politikerna att allmänflyget är farligt. Man baxnar, det visar med all tydlighet att Swedavia är svenskt flygs fiende nummer 1!