Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2

Publicerad 2014-08-21 22:09:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1 - och den nya ägarstrukturen av de "offentligt ägda" flygplatserna uppmärksammades i morse i ett inslag i TV4-nyheterna. Staten bryr sig bara om det så kallade "basutbudet", med andra ord, Swedavias flygplatser. Basutbudet är russinen i kakan, de flygplatser som genererar vinster. De andra flygplatserna har man överlåtit till kommunerna i fråga och dessa kämpar med minussiffror år från år. Sedan finns ju de regionalflygplatser som från börjar har byggdes av kommuner för ge sitt näringsliv bättre utgångsläge. Något annat man minns är uttrycket länsflygplats.

Lek med tanken om man skulle omfördelat de pengar som nu ska plöjas in ett nytt Bromma, beställt av Malmö Aviation/Braathens Aviation. Det handlar om två miljarder kronor enligt chefen för flygplatsen. Hade de inte kunnat täcka de eventuella förlustsiffror som de forna statliga flygplatserna dras med idag? Eller till och med alla regionalflygplatserna? Och ändå hade det funnits lindrigt sagt mycket medel kvar till annat....

Lek med tanken att man stängde ner en riksväg för att den inte bär sig ekonomiskt. Otänkbart, det skulle inte hända, eller hur? Men detta är nu tyvärr den tunga vardagen för mindre regionala flygplatser i vårt land. Har en kommun lagt ner sin flygplats, sedan kan en våg av nedläggningar komma igång. Det blir en total härdsmälta i vår infrastrukt. Kvar bli Swedavias så kallade basutbud.

Det pinsamma i det här är att Swedavia, Nya moderaterna och Stockholms Handelskammare använder "nya" Bromma flygplats som ett argument för glesbyggden, detta när i själva verket Swedavias konstruktion och arbetssätt tar död på många av dessa regionalflygplatser. Jag menar att rätt många flygbanor har redan blivit dragstrips...

 
Sverige har inte en nationalekonoms idealgeografi, ett runt land med huvudstaden i mitten. Faktum är att vårt land är raka motsatsen. Därför är flyget - hela flyget, från lätt allmänflyg till tung linjefart - viktigt för Sverige. Och flyget - hela flyget, från lätt allmänflyg till tung linjefart - behövs för att knyta ihop olika landändar, likaväl med andra delar av Europa och världen. Det är då mycket konstigt att finansmarknadsminister Peter Norman i en promemoria (kommande styrdokument) angående Swedavia fullständigt missar just allmänflyget:

 
Swedavia ska alltså inte befatta sig med allmänflyg. Jag tar återigen tillfället i akt att säga följande:

Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.

Handskas med gräsrötterna på ett genomtänkt vis. Odla vårt svenska flyg istället för att skapa ett enormt systemhaveri som fallet är i nuläget. Det tjänar hela landet på, jag lovar. Som det är nu saknas en helhetssyn och förståelse - det saknas en genomtänkt svensk luftfartspolitik: Det handlar om flygplatser, det handlar om personalförsörjning, det handlar om företagande, det handlar om samhällsfunktioner som vi tar för givna - det handlar om Svenskt Flyg på riktigt, inte en branschorganisation som inte är vad den heter.

 
I princip har allt som ställt saker och ting på ända skett under det senaste decieniet, med en eskalering på senare år. Åtskilliga har hela tiden sett dumheten och farorna i vad som händer, men påpekandena därom har ändå inte tagits på allvar. Nu sitter vi här med ett fullbordat systemhaveri.

Läs gärna föregående inlägget Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1. Det blir ju inte bättre av att det har framkommit att Swedavia har sagt till politikerna att allmänflyget är farligt. Man baxnar, det visar med all tydlighet att Swedavia är svenskt flygs fiende nummer 1!

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2014-08-22 08:42:15

I går låg det en faktura i brevlådan, från Swedavia.
Jag besökte F17 och flygdagen den 1 juni som arrangerades dels som årets huvudflygdag för flygvapnet men även för att fira F17 70 år. Enligt hemsidan http://www.f17-flygdag2014.se/ så skulle parkering vara gratis för besökande flygplan. Detta tycke jag var bra då man vid förra flygdagen på F17 tog betalt för parkering av flygplan, men det var gratis för bilande besökare.
Så, vad står det på fakturan då ??
Jo, jag skall betala 250:- + moms för att jag startade och dessutom 155:- + moms för parkering…. Totalt 506:- för mitt besök vill Swedavia ha.
Min flygmaskin väger drygt 620 kg, så det blir 81,60:- / kg ink moms. Om jag kört med min bil och drabbats av samma avgift hade det kostat 1273:- ink moms. Hur många bilande besökare hade kommit på flygdagen om det kostade över 1200:- att köra ut från området inklusive parkering ??
Parkeringen av flygplanet var dessutom långt bort från utställnings och uppvisningsområdet, ingen bilparkering låg så långt bort, så det blev en rejäl promenad. På väg till och från flygplanet kunde jag konstatera att det var både Polis och militär personal, dvs samtliga statsanställda, som stod och dirigerade trafiken, och dom var många…
På radion när jag skulle flyga hem pratade jag med två personer, en på ”ground” och en i tornet. Självklart kan det ha funnits fler i bakgrunden, men inte på långa vägar så många som de som dirigerade bilar, så kostnaden borde rimligtvis varit större för hanteringen av bilarna än hanteringen av flygande besökare.
Jag betalar dessutom mer för luftvärdigheten på flygplanet än vad bilen kostar i vägtrafikskatt…
Hur tänker man på Swedavia när man pungslår flyget på detta vis ??

/M

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-08-22 12:34:16

Ingår Kallinge i Swedavias basutbud nu? Trodde det snarare ingick i Flygvapnets basutbud. Fy fan, fienden intar våra militära baser också. Det här är ju helt sjukt!

Postat av: S. Kålrot

Publicerad 2014-08-22 19:57:51

Hej Anonym. Missade du vad vår landsfader sa i sitt sommartal i lördags? Vi ska öppna våra hjärtan (dvs plånböcker) Sverige har en annan inriktning idag, och behöver verkligen inga flygbaser. Vi är numera en humanitär stormakt. Vi får helt enkelt gilla läget. Lyssna gärna på moderaternas valsång från förra valet. Ganska intressant text. Frågor på det?

Postat av: Martin

Publicerad 2014-08-22 22:19:58

Uppdatering: Efter två långa samtal fick ett löfte om en kreditering, men bara för att jag ringde och "bråkade".
På min fråga om Swedavia avsåg att kreditera alla flygande besökare på flygdan så fick jag svaret att dom skulle kreditera om man ringde och klagade. Trots att dom har en lista på vilka som landat med PPR och rimligen borde krediteras omgående...

/M

Postat av: Stellan

Publicerad 2014-08-23 09:56:24

Swedavia kör alltså med samma trick som Radiotjänst angående återbetalning av TV-licensen för de som endast har dator eller telefon. Trots att man felaktigt krävt licenspengar från dator-/telefonägare så betalar man bara tillbaka om dessa hör av sig. Men nu var det flyg vi skulle prata om här...

Postat av: Per

Publicerad 2014-08-24 22:25:35

Martin: Du är inte den förste som vittnar om spydigt bemötande från Swedavia i liknande ärenden. Och inte heller den förste som råkat ut för att de försökt smussla åt sig några en extra hundralapp eller tolv genom att hoppas på att folk ska betala och vara glada. Spelade du in eller dokumenterade samtalen? För så där ska inte ett statligt företag uppträda! Basta!!

Gällande flygdagen på F 17 stod inhyrda konsulter för en stor del av både planering och kringarbete så där skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det förekommit hästhandel mellan inblandade företag som medfört att de sagt en sak och menat en annan....

Postat av: Erik

Publicerad 2014-08-25 18:30:14

Martins berättelse är rent av skrämmande. Swedavia är något som vi i Sverige inte behöver. Vi behöver fungerade infrastruktur och en statlig aktör på flygplatsområdet som inte är maktgalen o beter sig så att man tror att man förflyttats till en bananrepublik!

Postat av: F

Publicerad 2014-09-02 23:41:04

Ytterligare ett skräckexempel på hur Swedavia hanterar allmänflyg berättas det om här: http://www.lfk.se/?p=27727

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela