Systemhaveriet inom svenskt flyg - 3
Faktum är att man från EASA:s sida har påbörjat en genomgripande revidering av sin hantering av allmänflyg/General Aviation. Patrick Ky, som tillträdde som Executive Director för ett år sedan, sticker inte under stol med att det EASA beslutat under senare år har åsamkat General Aviation i Europa stor skada. Man har skjutit på myggor med elefantbössa. Nu har Ky satt igång arbetet med att förbättra vilkoren och därför lagt upp en ny "rutt", eller som man valt att kalla det; General Aviation Road Map. Från EASA:s websida:
6 Objectives we are committed
1. IFR Flying: Easier access of GA pilots to IFR rating, as a concrete measure that will improve safety.
2. Training: By end of 2018 the 3rd option for licensing will be fully developed providing a simple system for pilot training outside ATO.
3. Part-M 'Light': Work towards a simpler and more proportionate framework for aircraft maintenance and license: a Part-M ‘Light’.
4. Technology: Continue development of CS-STAN and other similar tools to enable the introduction of new technologies which contribute to safety.
5. Simpler Certification: Towards a simpler framework for certifying LSA aircraft in the short term by increasing the support to applicants e.g. workshops , document templates etc. in the long term by amending applicable regulations in order to bring a radical simplification.
6. Industry Standards: Build on the improvements of CS-23/Part-23 on other CS or regulations in order for EASA to focus on its safety objectives and to delegate the preparation of associated standards to industry groups (ASTM, ASD etc.)
Från IAOPA:s Newsletter denna månad:
The European Aviation Safety Agency has admitted its regulation of general aviation has been misguided, and its Executive Director Patrick Ky says it must change its whole approach to the industry. How that is to be done remains to be seen.
EASA’s general aviation safety conference in Rome – the best-attended event the Agency has ever staged – attracted more than 350 GA industry leaders from 29 countries who uniformly excoriated EASA for its handling of general aviation regulation. Some warned that much of the industry must collapse unless there is rapid and fundamental change.
During the opening session Mr Ky, perhaps thinking out loud, said: “EASA is not answering your expectations. We have the GA Road Map, but we must also change the mindset of the regulators. Their role is to regulate, and most of the GA regulations have a background in commercial air transport. How do we educate those regulators to have a more proportionate attitude to GA? This is one of the most challenging tasks.”
Vad händer här i Sverige då? Än så länge märks inget konkret hos till exempel Transportstyrelsen. Problemet är att det är bråttom, vi är i den så kallade elfte timmen. Det gäller att agera fort för att rädda det som finns kvar av svenskt allmänflyg.
AOPA Sverige skrev i våras ett brev till Näringsdepartementet angående Utflaggning av verksamheter och tillstånd inom affärs/privatflyget i Sverige. Nu har de skickat ett till, daterat den 18 november, och jag saxar följande:
AOPA vill här särskilt påpeka att den ökade tillsynen, ökade krav på underhåll och medicinska formalia som är en viktig orsak till ökade avgifter aldrig motiveras av flygsäkerhet eller annan nytta.
De senaste tio åren kan i princip anses som förlorade för svenskt flyg (och med det menar jag inte branschorgansiationen som inte är vad den heter). Man kan undra vad dessa tio år har kostat i form av i förtid släppta certifikat, avställda flygplan och avsomnade företag med mera? Hur kan man reparera detta tror ni? Om det i huvudtaget går..? Kanske läge för en grupptalan?
Läs gärna de tidigare inläggen Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1 och Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2.