Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Systemhaveriet inom svenskt flyg - 3

Publicerad 2014-11-22 08:55:00 i Allmänt,

 
Ovanstående avplåtade sidor kommer från senaste utgåvan av KSAK:s medlemstidning Pilot Briefing. För första gången på väldigt länge (om någonsin?) har man något positivt att rapportera som emanerat från den europiska luftfartsmyndigheten EASA.
 
Faktum är att man från EASA:s sida har påbörjat en genomgripande revidering av sin hantering av allmänflyg/General Aviation. Patrick Ky, som tillträdde som Executive Director för ett år sedan, sticker inte under stol med att det EASA beslutat under senare år har åsamkat General Aviation i Europa stor skada. Man har skjutit på myggor med elefantbössa. Nu har Ky  satt igång arbetet med att förbättra vilkoren och därför lagt upp en ny "rutt", eller som man valt att kalla det; General Aviation Road Map. Från EASA:s websida:

6 Objectives we are committed

1. IFR Flying: Easier access of GA pilots to IFR rating, as a concrete measure that will improve safety.

2. Training: By end of 2018 the 3rd option for licensing will be fully developed providing a simple system for pilot training outside ATO.

3. Part-M 'Light': Work towards a simpler and more proportionate framework for aircraft maintenance and license: a Part-M ‘Light’.

4. Technology: Continue development of  CS-STAN and other similar tools to enable the introduction of new technologies which contribute  to safety.

5. Simpler Certification: Towards a simpler framework for certifying LSA aircraft in the short term by increasing the support to applicants e.g. workshops , document templates etc. in the long term by amending applicable regulations in order to bring a radical simplification.

6. Industry Standards: Build on the improvements of CS-23/Part-23 on other CS or regulations in order for EASA to focus on its safety objectives and to delegate the preparation of associated standards to industry groups (ASTM, ASD etc.)

 
Från IAOPA:s Newsletter denna månad:

The European Aviation Safety Agency has admitted its regulation of general aviation has been misguided, and its Executive Director Patrick Ky says it must change its whole approach to the industry. How that is to be done remains to be seen.

EASA’s general aviation safety conference in Rome – the best-attended event the Agency has ever staged – attracted more than 350 GA industry leaders from 29 countries who uniformly excoriated EASA for its handling of general aviation regulation. Some warned that much of the industry must collapse unless there is rapid and fundamental change.

During the opening session Mr Ky, perhaps thinking out loud, said: “EASA is not answering your expectations. We have the GA Road Map, but we must also change the mindset of the regulators. Their role is to regulate, and most of the GA regulations have a background in commercial air transport. How do we educate those regulators to have a more proportionate attitude to GA? This is one of the most challenging tasks.”
 
Vad händer här i Sverige då? Än så länge märks inget konkret hos till exempel Transportstyrelsen. Problemet är att det är bråttom, vi är i den så kallade elfte timmen. Det gäller att agera fort för att rädda det som finns kvar av svenskt allmänflyg.


 
AOPA Sverige skrev i våras ett brev till Näringsdepartementet angående Utflaggning av verksamheter och tillstånd inom affärs/privatflyget i Sverige. Nu har de skickat ett till, daterat den 18 november, och jag saxar följande:

Det lätta affärs/privatflyget utgör basen för bränsletillgång i hela landet, tillgång tiII flygplatser, mekaniker och reservdelar och inte minst nödvändig kunskap för flyget. Sveriges nuvarande ointelligenta avgiftssystem med "Kostnadsbaserade avgifter" medför höga avgifter för små aktörer, förhindrar nyetablering och eroderar basen för allt flyg i landet. Det är befängt att påstå att avgifterna är givna a priori av "systemet inom EU" eller förment objektiva krav på "transparenta avgifter". Våra grannländer hittar lösningar som inte förstör den egna konkurrenskraften. Trots gemensamma EU-regler.

AOPA vill här särskilt påpeka att den ökade tillsynen, ökade krav på underhåll och medicinska formalia som är en viktig orsak till ökade avgifter aldrig motiveras av flygsäkerhet eller annan nytta.
 
De senaste tio åren kan i princip anses som förlorade för svenskt flyg (och med det menar jag inte branschorgansiationen som inte är vad den heter). Man kan undra vad dessa tio år har kostat i form av i förtid släppta certifikat, avställda flygplan och avsomnade företag med mera? Hur kan man reparera detta tror ni? Om det i huvudtaget går..? Kanske läge för en grupptalan?

Läs gärna de tidigare inläggen Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1 och Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2014-11-22 09:51:41

Bra inlägg i debatten. EASA hejar på ett arbete i rätt riktning och det är viktigt att vi som är i GA-svängen är med och följer upp detta och roffar åt oss det vi kan innan det är för sent helt enkelt. Jag sitter genom AOPA med i den GA Task Force som ska utforma den nya Light Part-M. Vi träffas med jämna mellanrum i Köln. Hittills riktar sig Light-versionen till ELA1, alla flygplan under 1200 kg. Vi hoppas att kunna göra ganska radikala förändringar som ska göra väldigt mycket fler flygplan tillgängliga för skolning t.ex. Detta kommer gynna det svenska sjöflyget väldigt mycket.

Svar: Keep up the good work, Niklas!
Lazerjesus

Postat av: ManiYak

Publicerad 2014-11-22 17:10:11

Tyvärr har allmänflyget utvecklats att bli en grupp av gamla entusiaster eller nyrika! Exakt så var det på sextiotalet, med den skillnaden att då kom entusiasterna från misslyckade elever från Ljungbyhed! Utan att förringa dessa, men de hade fått sin grundläggande utbildning från flygvapnet gratis!

Postat av: Jan Stridh

Publicerad 2014-11-22 18:55:53

Hej! Bra redovisning! Är själv engagerad och jobbar tillsammans med övriga funktionärer i AOPA Sweden för bättre villkor. Man kan inte nog poängtera vikten av det arbete som AOPA Sweden, tillsammans med övriga EU-länders AOPA-organisationer bedriver gentemot EASA, EU-kommissionen och EU-parlamentet. Det ligger många års hårt arbete bakom den utveckling vi nu ser. Utan att ta till överdrifter så finns det bara en GA organisation i Sverige som genom mångårig praktisk erfarenhet verkligen inser betydelsen av internationellt arbete och dessutom sedan länge gör direkta insatser där det gör mest nytta: På Europeisk och världsomspännande nivå! EASA skapar de regler som Transportstyrelsen har att följa. IAOPA är i allra högsta grad med och formar dessa nya regelverk. Du kan stödja arbetet genom att bli medlem i AOPA-Sweden även Du! www.aopa.se

Postat av: Niklas

Publicerad 2014-11-22 22:00:02

ManiYak, det är inte försent att vända trenderna. Det finns folk som är intresserade, det handlar om att fånga upp dem och få dem att stanna. Det är den stora utmaningen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela