Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skyraider igen - 5

Publicerad 2013-02-10 17:52:00 i Propulärkultur,

 
Då det på senare tid har varit flera inlägg om Svensk Flygtjänst och dess flygplan av typerna Fairey Firefly, Gloster Meteor och Douglas Skyraider, så passar det bra att uppdatera med en bild på ett exemplar av den sistnämnda typen. Den är tagen utanför Flygvapenmuseums verkstad igår; Skyraider SE-EBI är strippad så mycket det går och väntar på en transport till deponeringsort. Ni som har följt bloggen noga kan säkert räkna ut var någonstans flygplanet är tänkt att hamna...

Det ser inte ut att vara motorn till Skyraidern på den snöfyllda bilden nedan.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-02-10 18:13:03

NEJ! Dom får inte slarva bort fler plan! Kan man göra något för att förhindra det värsta?

Postat av: Matsen

Publicerad 2013-02-10 18:25:09

...men motorn är väl bara att skrota! (=ironi)

Postat av: Eric

Publicerad 2013-02-10 18:30:36

Jag har ju då varit nära denna skyraider på senaste tiden. Så har den många skador särskilt på stabilisatorn. Men annars såg den helt okej ut. Förutom att den gått ner sig ordentligt.

Postat av: F

Publicerad 2013-02-10 18:34:23

http://lae.blogg.se/2012/march/esgj-essu-eskk.html

Postat av: Per

Publicerad 2013-02-10 18:51:16

Puh! Blev nästan svettig ett tag, men där hamnar den verkligen i ett gott hem :) Synd den inte kan få sällskap av....ja som sagt ni som följer bloggen noga kan räkna ut vad jag syftar på...

Postat av: Peter Liander

Publicerad 2013-02-10 20:03:45

Mycket Skyraider nu! :-)

Postat av: F

Publicerad 2013-02-11 11:51:39

En tänke som slår en: Det är kul att det finns Skyraiders bevarade i landet, minst tre om jag kan förstå saken rätt. Hoppas nu att utredaren gör en rättvis bedömning av exemplaret vid Arlandasamlingarna.

Firefly har av någon märklig anledning kommit i skymundan bakom efterträdaren. Med tanke på hur många sådana det fanns, hur mycket flygtid det producerades, alla haverier, slitet med att hålla dem i luften, när kalla kriget var som kallast, äär det ett totalt vansinne att skicka det sista kvarvarande exemplaret utomlands. Som tidigare sagt, ju förr vi får hem vår Firefly från Danmark desto bättre.

Postat av: Gösta Frödeberg

Publicerad 2013-02-11 13:43:29

Nog skulle jag bli glad över att se vår Firefly hemma alltid. Få sätta sig i baksits och känna doften av 100/130 oktan och avgaser...Den höga ljudnivån går nog inte att återskapa men den var hög ! Skyraider var helt fin att åka med och borde platsa i visbart skick på Malmslätt.

Postat av: F

Publicerad 2013-02-11 14:57:31

Jag har länge gillat tanken på ett "Svensk Flygtjänst Heritage", helst vid en gammal målflygbas. Här skulle de annars ovälkomna gula flygplanen få sin egna plats. Och med tanke på verksamhetens alla intressanta profiler och säregna kultur tycker jag att det är tragiskt att det inte uppmärksammats mer.

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-02-11 15:22:15

F, minst tre Skyraiders i landet? Finns det eventuellt fler än Svedinos, Arlandas och FVM:s?

Kanske det går att muta Herr Restauratör att måla den ena B 17 i gult, och med en flygande Skyraider så har vi ju kommit en bra bit på vägen till att återupprätta det Gula Gardet.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-02-11 23:22:12

"Svensk Flygtjänst Heritage"! Underbar idé som låter nästan lika ljuvt i mina öron som sången från en Griffonmotor. Tycker en, som brukade dregla utanför Grind K på Bromma i unga år. Och som (något senare) döpte sina modellplan (team racers) till "Firefly"...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela