Skyraider igen - 3
Jag tror det yttrats vid något tillfälle tidigare på bloggen: Gula flygplan hör påsken till...även om de denna gång ses i svartvitt. Lia har tagit följande tre bilder, som synes alla på Bromma vid hangar 5. Den inledande knäpptes den 18 januari 1974, Svensk Flygtjänsts Douglas AD-4W Skyraider SE-EBA på väg in i hangaren. Det är vingen på DC-3 SE-BSM som förresten syns i ovankanten.
Med tanke på datumet så slås man av att tiden för SE-EBA håller på att "rinna ut". Snart därefter kom denna Skyraider att få nödlanda på Tullinge. Istället för att repareras och flygas därifrån så hamnade planet i brandgropen, något som tidigare har visats i ett par inlägg: Skyraider igen - 2 och Skroten på Tullinge 1976. En färgbild på en fungerande SE-EBA finns i inlägget Målgång - 2.
Enligt uppgift togs SE-EBA ur målflygsproduktionen den 13 januari 1974. Så man undrar när planet hamnade på Tullinge? Lia skriver:
SE-EBA har jag fotograferat sista gången den 20 januari, då bredvid -EBG och med kapell på huv och motor som på bilden du fick från den 18 januari. I februari har jag sedan fotograferat - EBG, - EBD och -EBK, i mars -EBF och i april -EBE och -EBG. Skulle kunna indikera att -EBA fick motorproblemen i slutet av januari/början/mitten av februari. Har inte haft möjlighet att kolla färgbilderna, men det gör nog ingen skillnad. Vill minnas att det oftast fanns två Skyraider baserade på Bromma, men kan säkert även varit någon till ibland. Dock var det inte alltid samma flygplan.
SE-EBD på Bromma den 20 februari 1974. Vem är det som ska kliva ombord (eller kliva ur)? Nedan samma kärra, utanför samma hangar, denna gång i maj samma år. Någon som känner igen killarna involverade i hjulbytet?