Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tradewind OH-BLL

Publicerad 2014-09-28 23:00:00 i Beech, Propulärkultur,

Tradewind OH-BLL på Helsingfors/Malm. Bild: Eino Ritaranta collection.

Beechcraft Model 18 är ju något av en bloggfavorit, flera inlägg har ju publicerats genom åren om typen. Ett av dessa handlade om ett sent exemplar som levererats från fabriken med noshjul - se Västerås-Volpar'n.

 
Ännu en "Beech 18-avart" har faktiskt funnits i vårt östra grannland, Finland: OH-BLL. Detta exemplar hade i slutet av 60-talet moddades med noshjul och en större "enkel" fena enligt det koncept som Pacific Airmotive Corp. (PAC) kallade "Tradewind". Modifieringen beskrevs kortfattat så här i Aviation Week i april 1963:

Tradewind features single vertical fin which gives the aircraft an overall height of 13 ft 8 in (4.17 m). The aircraft has been certified for maximum take-off weight of 10,200 lb (4,627 kg). The aircraft will cruise at 230 mph (370 kmh) at 70% power at 10,000 ft (3,048 m). It is powered by two P&W R985 engines with Hamilton Standard two-bladed propellers. The plane can carry between 7-9 passengers and has a maximum range of 2,100 mls (3,380 km) with fuel tank options. The plane sells for a basic price of $97,000. The aircraft's useful load is 3,560 lb (1,615 kg).
 

N9857Z fotograferad i Puerto Rico 1972 av William W. Sierra.

Från "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" by Tuomu T. Mäkinen & Eino Ritaranta:

OH-BLL Beechcraft C-45G-BH/PAC Tradewind c/n AF-399
Ex 51-11842, N9857Z
31.01.86 reg som OH-BLL på RV-Aviation, Helsinki
15.05.91 reg på BF-Lento Oy, Helsinki
31.07.98 avregistrerad

Som synes hade alltså gott och väl halva 80-talet förflutit när man importerade kärran till Finland. Friskt vågat med andra ord. Det var väl ungefär samtidigt som Sir-Airs Lockheed Lodestar OH-SIR försvann västerut. Kanske fanns det ett samband, någon som vet?

Tyvärr kom den flygande karriären för OH-BLL inte bli speciellt långvarig, någon form av missöde inträffade (motorbrand?) redan innan ett år hade gått. Med tiden hamnade planet i flygplatsens skrothörna och kanske står den kvar där än? Denna bild tog Paul Compton för cirka femton år sedan...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela