Beech D18S N9887A - 1

Apropå det som tidigare publicerades under rubriken Logik och logistik, där jag nämnde Flygvapemuseums (FVM) Beech 18 (i flygvapnet kallades typen Tp 4 och Tp 45), fick jag ett knippe kul bilder från SuperEchoChris.
Han skriver:
Om du ska ta upp biitsch aderton kan ju Lae Blogg bli först och exklusiv med att visa unika bilder, aldrig publicerade på nåt sätt, från när Olle Vossman med påhäng anlände till ESSB i skitväder utan fungerande IFR utrustning! De enda där med kameror var jag och en snubbe från SvD. Han var inte särskillt imponerad av händelsen i sig så jag tror inte han tog något alls annat än några statiska bilder på flygplanet och folk efter att man packat ur flygplanet.











Olles kopilot var Gunnar Oveström som jag tror var medlem i Stockholm Flygklubb. Han blev senare jävligt sur när jag diskret påpekade efter ett SFF-möte i Stockholm, där han väldigt animerat och underhållande berättat för alla om hemflygningen av "James Bonds flygplan", att just detta flygplan med största sannolikhet inte alls figurerat i Octopussy som han försökte göra gällande!
Varför man egentligen flög till Bromma har jag aldrig förstått, eller så har jag glömt bort orsaken. Man var redan intullade i Sverige och slutmålet var ju som bekant Malmslätt. Fast de spanska ölburkarna som man skålar med var nån slags symbol för att nu var resan hem avklarad. Möjligen var det för att få nån riksmedia att skriva om det, men det verkar ju vara en ganska lång omväg över Stockholm för det.
Man var faktiskt nere på Sturup och Säve innan man landade på Bromma. Misstänker att man hoppades på lite mediaintresse även från Sveriges andra större städer. Var väl lite sådär med den varan? Hursom, Olle Vossman skrev en artikel om hemtagningen av flygplanet under rubriken James Bonds Beech 18 till Flygvapenmuseet - läs den genom att klicka här och här.
Att det inte var James Bonds Beech 18 har ju redan nämnts ovan, men läs gärna mer om N9887A och "Octopussy-18" i inlägget Twin Beech - eller single?
