Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Beech D18S N9887A - 1

Publicerad 2010-10-24 13:18:47 i Beech,



Apropå det som tidigare publicerades under rubriken Logik och logistik, där jag nämnde flygvapemuseums (FVM) Beech 18 (i flygvapnet kallades typen Tp 4 och Tp 45), fick jag ett knippe kul bilder från SuperEchoChris. Han skriver:

Om du ska ta upp biitsch aderton kan ju Lae Blogg bli först och exklusiv med att visa unika bilder, aldrig publicerade på nåt sätt, från när Olle Vossman med påhäng anlände till ESSB i skitväder utan fungerande IFR utrustning! De enda där med kameror var jag och en snubbe från SvD. Han var inte särskillt imponerad av händelsen i sig så jag tror inte han tog något alls annat än några statiska bilder på flygplanet och folk efter att man packat ur flygplanet. 


          

Olles kopilot var Gunnar Oveström som jag tror var medlem i Stockholm Flygklubb.  Han blev senare  jävligt sur när jag diskret påpekade efter ett SFF-möte i Stockholm, där han väldigt animerat och underhållande berättat för alla om hemflygningen av "James Bonds flygplan", att just detta flygplan med största sannolikhet inte alls figurerat i Octopussy som han försökte göra gällande!

Varför man egentligen flög till Bromma har jag aldrig förstått, eller så har jag glömt bort orsaken. Man var redan intullade i Sverige och slutmålet var ju som bekant Malmslätt. Fast de spanska ölburkarna som man skålar med var nån slags symbol för att nu var resan hem avklarad. Möjligen var det för att få nån riksmedia att skriva om det, men det verkar ju vara en ganska lång omväg över Stockholm för det. 

Närbilderna på sidorodren med all duct tape, eller silvertejp som jag har för mig att man säger i Sverige, gillar jag personligen. Det finns ett klassiskt skämt här om hur man håller gamla flygplan flygande. Allt man behöver är en rulle dylik tape och en sprayburk med universalmedlet WD-40.  Användarinstruktionerna äro mycket enkla: "If it moves when it's not supposed to, use duct tape! If it's not moving when it's supposed to, use WD-40!" Jag har alltid haft en känsla av att det var så man flög hem den här kärran till Sverige!
 
Tror förresten att David Tallichet snarare blev miljonär på sitt då helt nya konsept med "Theme Restaurants". Många känner till alla hans restauranter som såg ut som en USAAF bas i England under kriget, ofta med en DC-3 parkerad utanför. Jag har själv varit på tre av dom. Men han hade även andra teman typ Polynesien och liknande. Tror hans hotell var en senare investering, om han ens hade några.
 
Nya FVM är luftigt och glest inrett vad jag förstår, medan ett sånt här flygplan står kvar utomhus. Bilderna är tagna den 22 september 1984. Alltså för mer än ett kvarts sekel sedan! I stort sett har en fjärdedel av flygets hela nuvarande historia förflutit sen dess!


Man var faktiskt nere på Sturup och Säve innan man landade på Bromma. Misstänker att man hoppades på lite mediaintresse även från Sveriges andra större städer. Var väl lite sådär med den varan? Hursom, Olle Vossman skrev en artikel om hemtagningen av flygplanet under rubriken James Bonds Beech 18 till Flygvapenmuseet - läs den genom att klicka här och här.

Att det inte var James Bonds Beech 18 har ju redan nämnts ovan, men läs gärna mer om N9887A och "Octopussy-18" i inlägget Twin Beech - eller single? 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-10-24 16:02:26

Jag är så gammal att jag mycket väl kommer ihåg vad som "SuperEchoChris" med bilder beskriver, d v s att tillförsäkra FVM ett exemplar av den flygplantyp som flygvapnet en gång haft i sin tjänst som Tp 45 (eller skall man skriva TP 45?) Förvisso en något udda typ men ändå en representant för det svenska flygvapnet.

När jag i ett tidigare inlägg (Logik och Logistik) ser att kärran ställts ute och går ett osäkert öde till mötes blir jag lite konfunderad..!



Å andra sidan kan jag inte låta bli att något travestera. Förre flygvapenchefen, Bengt G Nordenskiöld, lär enligt verifierad utsago uttalat att Flygtvapnets historia skall börja med mig!

Nu är det nya tider! Vi har väl nu knappast ett flygvapen värt namnet och det som är kvar kommer väl snart att ställas ut i en skrubb på FVM där nuvarande chefen för FVM stolt förkunnar att; Flygvapnet och dess historia slutar med mig!

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-24 17:32:19

Titta vilken fin bildsvit! Underbart med nya bilder och på en av kärrorna som för denna bloggs ovanliga skull handlar om individerna på FVM... Intressant kuriosa är i sammanhanget enligt uppgifter i Svensk flyghistorisk tidskrft att 18S aldrig fanns i FV utan är en efterkrigstidsmodell. Så med livet (?) som insats tog man alltså hem en kärra att representera något som aldrig funnits i FV. Däremot tycks den ha funnits i Svensk Flygtjänst i två exemplar. Om denna 18 nu fixas till och märks upp som 45003 återstår alltså att se. Sorgligt är det i vilket fall som helst att alla fina flygplan får utstå denna passiva misshandel. Om nu denna 18 flög för ett kvartsekel sedan kanske man kan fixa upp den och få den att flyga i svenska färger? Är det bara duken som är rutten eller har motorerna gjort sitt????

Postat av: jan häggström

Publicerad 2010-10-24 18:12:39

hej lae

vilka kompisar du har som sänder dej såna bilder.

svensk flygtjänst hade en beech 18, flögs av legendaren olle åhstrand , glömmer alldrig att jag höll på att bränna upp fingrarna, skulle ba känna på bromsskivorna. nån gång slutet 50 början 60.

M V H



janne Hbg

Postat av: F

Publicerad 2010-10-25 12:31:38

Det hade varit kul om N9887A kommit i luften igen, gärna målad som 45003. Men jag ser f n två stora hinder.



Det ena är att N9887A fortfarande formellt är registerad på MILITARY AIRCRAFT RESTORATION CORP, juridiskt sett ägs alltså inte denna Beech 18 av flygvapenmuseum (se länk under reggan i slutet av inlägget).



För det andra, hur är det med vingbalken? Om jag fattat rätt så behövs det göras omfattande arbeten på dennna stipulerade i en AD-not way back. En kostnad (flera ggr fpl värde som hon nu står?) som vem? ska ta om man skulle få för sig att sätta planet i flygande skick.



Enligt uppgift så erbjöds Beech 18 och NC 701 "deponerade på några decenier" en person för lite sedan. Han lär inte varit intresserad.



Förutom de nämnda Beech 18 som användes av FV och SvFl så har ju även en fallskärmsklubb opererat typen i landet - se http://lae.blogg.se/2008/january/vasteras-volparn.html

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-25 12:51:28

Nänänä, kom inte här med någon noshjulsförsedd kopia av en av de ballaste kärrorna som funnits. Det gills inte. Att västeråsarna inte målade upp den i Air Americas färger, det hade varit ball!



Det står väl en NC 701 från kartverket på Arlanda också? Fanns det fler i drift eller är samlingen komplett?

Postat av: F

Publicerad 2010-10-25 13:21:33

Inte för det har med N987A att göra, men... :)



Västerås-Volparen var tillverkad as such av Beechcraft, inte en kopia - ty det står skrivet:



"JA5142 (c/n BA-750), sedermera N18843, ingick i en av de sista batcherna och levererades från fabriken på sensommaren 1967."



Air America - varför måla? Kärran gick ju för Continental Air Services, ett företag som ingick i Air America-sfären. Det vore ju som att går över sjön för vatten :P



Tror det var totalt fem stycken NC 701 som användes av RAK - tre gick till skrot, två bevarades.



Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-25 14:09:52

Haha, en Bitch ska stå på sporre, inte tu tal om annat!



Hittade individen N18843 på under länk till CASI här http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.air-america.net/images/AAM/iccs/iccs-id.jpg&imgrefurl=http://www.air-america.net/iccs.htm&usg=__TMtjiZCDnlCtra7vELsto1R78zE=&h=640&w=900&sz=61&hl=sv&start=20&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=LYBdc7ZZzxoIsM:&tbnh=104&tbnw=146&prev=/images%3Fq%3DICCS%2BVietnam%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4ADBS_svSE239SE242%26tbs%3Disch:1

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-10-25 17:40:52

Alla Beech 18 tillverkades av Beechcraft. Ingen är en "kopia" eller ens licensbygge. Produktionen upphörde inte föränn 1967 efter ganska exakt trettio års kontinuerligt byggande. Jag tror alla dubbelfenade kärror med noshjul är ombyggda från sporrhjul. Även turbinversionen (som finns med sporr eller noshjul)är alla en modifiering av stjärnmotorförsedda individer. Sista serien av 18 som hade enkelfena var dock byggda med noshjul. Nästa steg i modifieringen (främst tryckkabinen) vid nybygge av samma kärra blev Queen och King Air, flygplan som få tänker på är en i rakt nedstigande led utveckling av gamla hederliga Beech 18. Jag har snackat med piloter som flugit både nos som sporrhjulsvarianterna. Det är samma MTOW men noshjulskärran har betydligt lägre pay load eftersom noshjulet med tillhörande system för in och utfällning väger avsevärt mycket mer än ett enkelt sporrhjul. AD för vingbalken som F nämner har kommit efter att denna kärra flög senast. Det finns dessutom en annan AD för bränslesystemet, så att få upp denna kärra i luften blir en ganska dyrbar historia.



För triviafilen: Alla mockupper av P-40 som kunde taxa för egen maskin i filmen Tora! Tora! Tora! hade landställ och yttervingar från Beech 18! Förmodligen var det så med alla fullskalemodeller av P-40 i samma film, även de som bara stod där orörliga och lät sig tagas av daga av den lede fi.

Postat av: F

Publicerad 2010-10-25 19:45:52

Jodå, SuperEchoChris, det levererades noshjuliga Beech 18 med dubbla fenor direkt från fabrik - nämnda N18843 är faktiskt en av dem :)



Rörande flygplanet som inlägget handlar om, N9887A, så sägs det ryktesvägen att det nu ska till Optand...

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-25 20:07:00

Med ordet "kopia" menar jag bara att det för min del bara finns en äkta Beech 18 och det är den med sporrhjul. Inget annat.

Postat av: David P

Publicerad 2010-10-26 09:35:09

Den vore så fin i taket på kallakrigethallen. Orange med F2 märkning och flottörer som man kan se botten på.

Postat av: David P

Publicerad 2010-10-26 09:38:15

"Å andra sidan kan jag inte låta bli att något travestera. Förre flygvapenchefen, Bengt G Nordenskiöld, lär enligt verifierad utsago uttalat att Flygtvapnets historia skall börja med mig!

Nu är det nya tider! Vi har väl nu knappast ett flygvapen värt namnet och det som är kvar kommer väl snart att ställas ut i en skrubb på FVM där nuvarande chefen för FVM stolt förkunnar att; Flygvapnet och dess historia slutar med mig!"Weyron! Så klarsynt, så skrämmande. tyvärr.. /D

Postat av: F

Publicerad 2010-10-26 10:22:01

Från http://www.smb.nu/index.php/svenska-flygplan/transportflygplan/653-tp-4-1940-1953



"I september 1952 återkom flygplanet och återställdes för vidare tjänst i flygvapnet och kom att underställas tredje divisionen vid F 4 som lätt transport- och sambandsflygplan. På efermiddagen den 9 januari 1953 totalhaverarade flygplanet, till följd av vikning p.g.a. fel klaffinställning vid start från F 4. Föraren, den tidigare nämnde Knut Gunnerfeldt omkom, medan de tre övriga ombordvarande klarade sig."



Hmm, tillverkningsåret för N9887A är just 1953. Kommer denna Beech E18S ställas ut på Ope som en "Tp 4B"? :)



Förresten är det mycket intressant att notera att N9887A nu verkar ha blivit avregistrerad i USA. Häpp!



Postat av: F

Publicerad 2010-10-27 11:19:48

Får nog revidera det där sista med att kärran avreggats i USA. Antagligen var FAAs databas nere tillfälligt.

Postat av: Trygve

Publicerad 2010-10-27 14:06:09

Hva er grunnen til at flyet er registrert som en E18S? Såvidt meg bekjent har jo E modellen den litt høyere kabinen enn D modellen som N9887A ser ut til å være. Her litt facts om E18S. http://www.eaa1000.av.org/pix/beech18/beech18.htm



Jeg husker en av Svensk Flygtjänst sine Beech D18S (SE-CHA?) fra dets siste år, sittende "derelict" som LN-BWG på Eggemoen (ENEG) etter at Nor-Fly A/S tok den ut av tjeneste. De valgte å kjøpe Aero Commander 680FL i stedet for å bruke mye penger på "spar mod" til Beechen. Den ble senere gitt til en ansatt som skulle lage husbåt av den. Det ble aldri noe av, og BWG ble så til ølbokser...

Postat av: F

Publicerad 2010-10-27 14:40:16

Du har rätt, Trygve. Med tanke på c/n A-932 borde den rätta beteckningen vara D18S. Men jag har gått på vad FAAs databas säger rörande N9887A, de kallar denna Twin Beech för E18S.



LN-BWG: http://www.airpics.com/photos/26675

Postat av: F

Publicerad 2010-10-28 16:52:22

Blogginläggets huvudperson, N9887A, kunde jag i eftermiddags notera parkerad mellan hangarna på Saab-sidan på Malmen.

Postat av: Pelle

Publicerad 2010-10-29 23:36:24



Hej!!

Det var ju intressant att läsa om Beechen på FVM må jag säga.

Hur kan det komma sig att du skriver att den ska till Optand?

Det är ju inte bestämt eller avdömt på någe vis det.

Jag borde väl om nån veta om det var klart och beslutat.

Undrar

MVH

Pelle B

Postat av: F

Publicerad 2010-10-30 08:34:49

Hej Pelle!

Tack för din kommentar...och klargörande!



Jag fick uppgiften att Beech 18 skulle till Optand via ett mail i förra veckan. Avsändaren upplevde jag som i trovärdig då han har en del med FVM att göra.



Grunnar på hur man ska flytta kärran. På sätt o vis kanske det är bra att hon fortfarande är reggad....

Postat av: Pelle

Publicerad 2010-10-30 16:53:56

http://www.twinbeech.com/ground_transportation.htm

Så kan det gå till!

Bara att skruva.

Kan inte tänka mig att den skulle kunna flygas.

Dukningen är liksom out-of-date-typ,bara den.

Det är mer silvertejp än duk på rodren nämligen.

Spännande att du vet detta för det är bara en handfull som vet om det!

Men inget är klart förrän det är klart.

:)



Postat av: F

Publicerad 2010-11-01 15:55:43

Keep us posted, Pelle :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela