Lite om Tp 45

Det frågades i en kommentar om historik om flygvapnets Beech 18. Jomenvisst, här kommer lite surr om Tp 45, som typen kallades militärt i Sverige. Bilderna kommer ur The Åke file om inte annat anges.
Det har funnits tre stycken Beech 18 i svenska flygvapnet. Den första levererades 1940 och var ambulansflygplan tillhörande F 4 och F 21 med typbeteckningen Tp 4. 1948 anskaffades två Beech C-45 från amerikanska surplusförråd samtidigt som de sista J 26 Mustang. Den amerkanska militära beteckningen styrde i det här fallet även den svenska dito som blev Tp 45 (ett annat exempel från samma tid är AT-16 som blev Sk 16 i Sverige). Civilt var benämningen Beech 18S för Tp 45 (och Beech 18R för Tp 4).

För att stöka till det ännu mer så var de bägge surplusköpen olika. Den ena var en C-45A (Tp 45, FV-nr 912, senare ändrat till 45001) och den andra en C-45B (Tp 45A, FV-nr 45002). Skillnaden mellan dessa var att det förstnämnda hade plats för sju passagerare medan det senare hade plats för åtta. Dessutom hade Tp 45A något annorlunda förstärkt huvudlandställ.
Jag har försökt spåra de tidigare amerikanska id-numren men hittills gått bet.

Bägge Tp 45 tilldelades F 8 på Barkarby, närmare bestämt till 4. division, mer känd under det tidigare namnet Flygstabens flygavdelning. I första hand användes Tp 45 som VIP-flygplan, och då inte bara för militärer utan även politiker, statstjänstemän och andra "potentater".

De bägge Twin Beech'arna tjänstgjorde vid F 8 fram till början 1956. Det var då dags för en omfattande översyn av 45001, men när Tp 83 Pembroke nu höll på att levereras ansågs denna inte som en nödvändighet. Istället kom man kassera flygplanet och det gick till skroten med endast 1693 timmar i loggen.

45002 överfördes samma år till F 2 i Hägernäs och fick flottörer. Antagligen kom dessa från den 1953 havererade Tp 4:an (de var inte monterade vid kraschen). Flygplanet existerade i denna konfiguration under ytterligare två år - den 11 augusti 1958 havererade 45002 vid landning i bleke i Hägernäsviken. De fyra ombordvarande klarade sig som tur var, men Beechen blev alltså skrot...och epoken Beech 18 var över i flygvapnet efter 18 år. Nedanstående bild, från F 2 Kamratförenings samlingar, visar bärgningen av 45002.
