Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Lite om Tp 45

Publicerad 2012-03-11 13:11:00 i Beech,



Det frågades i en kommentar om historik om flygvapnets Beech 18. Jomenvisst, här kommer lite surr om Tp 45, som typen kallades militärt i Sverige. Bilderna kommer ur The Åke file om inte annat anges.

Det har funnits tre stycken Beech 18 i svenska flygvapnet. Den första levererades 1940 och var ambulansflygplan tillhörande F 4 och F 21 med typbeteckningen Tp 4. 1948 anskaffades två Beech C-45 från amerikanska surplusförråd samtidigt som de sista J 26 Mustang. Den amerkanska militära beteckningen styrde i det här fallet även den svenska dito som blev Tp 45 (ett annat exempel från samma tid är AT-16 som blev Sk 16 i Sverige). Civilt var benämningen Beech 18S för Tp 45 (och Beech 18R för Tp 4).



För att stöka till det ännu mer så var de bägge surplusköpen olika. Den ena var en C-45A (Tp 45, FV-nr 912, senare ändrat till 45001) och den andra en C-45B (Tp 45A, FV-nr 45002). Skillnaden mellan dessa var att det förstnämnda hade plats för sju passagerare medan det senare hade plats för åtta. Dessutom hade Tp 45A något annorlunda förstärkt huvudlandställ.

Jag har försökt spåra de tidigare amerikanska id-numren men hittills gått bet.



Bägge Tp 45 tilldelades F 8 på Barkarby, närmare bestämt till 4. division, mer känd under det tidigare namnet Flygstabens flygavdelning. I första hand användes Tp 45 som VIP-flygplan, och då inte bara för militärer utan även politiker, statstjänstemän och andra "potentater".



De bägge Twin Beech'arna tjänstgjorde vid F 8 fram till början 1956. Det var då dags för en omfattande översyn av 45001, men när Tp 83 Pembroke nu höll på att levereras ansågs denna inte som en nödvändighet. Istället kom man kassera flygplanet och det gick till skroten med endast 1693 timmar i loggen.



45002 överfördes samma år till F 2 i Hägernäs och fick flottörer. Antagligen kom dessa från den 1953 havererade Tp 4:an (de var inte monterade vid kraschen). Flygplanet existerade i denna konfiguration under ytterligare två år - den 11 augusti 1958 havererade 45002 vid landning i bleke i Hägernäsviken. De fyra ombordvarande klarade sig som tur var, men Beechen blev alltså skrot...och epoken Beech 18 var över i flygvapnet efter 18 år. Nedanstående bild, från F 2 Kamratförenings samlingar, visar bärgningen av 45002.



Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-03-11 13:54:03

Intressant som vanligt. Tack!

Postat av: LIA

Publicerad 2012-03-11 18:25:25

Hade inte en aning om att de två Tp 45 var olika och det är intressanta bilder på Sveriges dåvarande "VIP-flygplan". Har funderat lite över var dessa bilder kan vara tagna. Den översta gissar jag är på F 15 i Söderhamn, den som visar 02 från höger är nog tagen vid CVV på Hässlö.

Fjärde bilden uppifrån skulle eventuellt kunna vara i Uppsala, det står i alla fall en F 20-märkt Sk 14 i bakgrunden.

Den visar 01 snett framifrån vänster har jag svårt att identifiera platsen för. Kan det vara F 17 i Ronneby?

Postat av: F

Publicerad 2012-03-11 23:58:16

Tänk om det fanns en blankpolerad och kronmärkt Beech 18 idag? Jag tror inte att jag varit ensam om denna dröm. Somliga gjorde lösa soneringar rörande FVMs exemplar...

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-03-12 22:57:46

Den kärra som ska fixas upp måste väl modifieras för att bli liknande någon av de vi hade, det är väl inte fullt ut en Tp4/45...?

Postat av: F

Publicerad 2012-03-13 01:03:11

Det är frågan om en Beech D18S, tillverkad civilt sju år efter VK2 slutade. Detta berättar Beech 18-kännaren Bob Parmerter:



D18S, N2052D, c/n A-932 was manufactured by Beech Aircraft Corp. for Beech dealer, Atlantic Aviation, Wilmington, DE. It was picked up on 17Dec52 by customer E. I. Dupont de Nemours Co., Textile Fibres Dept., Wilmington, DE.



In Apr62 it was reg¹d CN-MAL to the Director General of National Security,Rabat-Ville, Morocco (for the Moroccan Air Force according to Aviation

Letter magazine Sep78) until canceled 12Oct77. Sold by the Moroccan Defense Minister in 1978 and reg¹d N9887A to Euroworld California Inc., Vero Beach, CA but stored at Malaga, Spain in silver finish with black cowlings.



Reg¹d to Visionair International, Miami, FL Sep80 but stayed at Malaga through 1984. Reg¹d Apr84 to Military A/C Restoration, (David Tallichet¹s

company), Long Beach, CA. It was seen on 22Sep84 piloted by Olle Vossman and Gunnar Ovestrom, on a twenty hour delivery flight to Linkoping where it was to be incorporated into the Royal Swedish Air Force Museum collections at Malmslatt, representing the Beech Model 18R flown by the Swedish Air Force

in the 1940¹s & 50¹s. On delivery in silver finish with white fuselage top.



Vad skiljer en Beech 18S och en D18S? Det behöver inte vara jättemycket, men antagligen är det en del som skiljer mot förkrigaren Beech 18R (Tp 4). Mitt förslag hade varit att skapa en 45003.

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-03-13 10:27:12

I SFFs tidning publicerades för många år sedan en artikel om Tp 4/45 och modellbygge,detaljer om detta sitter kvar någonstans i bakhuvudet. Den modell som jag tror är närmast är vad jag minns just av den senare modesjangen och behöver därför modifieras något. Motorgondolerna och något med vingens framkant tror jag att det var. Får titta när jag kommer hem. Hade tidigare tänkt att göra just en 45003 för att komma runt problematiken, dvs låta modellen återspegla det inköpta museiexemplaret.

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-03-14 07:16:04

Njae, hittade en artikel om det jag hade i bakhuvudet men det stämde inte riktigt. Nu blir jag fundersam...Kan ju ha fått allt om bakfoten.

Postat av: Tore Eriksson

Publicerad 2014-04-30 17:54:47

Hej Fredrik
Såg du sökte US nr för Tp 45.
45001 var 41-1876
45002 var 43-3560x där x= 0-3

Svar: Tack Tore! Ännu en liten pusselbit :)
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela