Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Octopussy Beech

Publicerad 2012-03-09 13:32:47 i Beech,



North Weald, bakom Aces Highs hangar, i maj 1996 - detta är vad jag kan förstå N75WB. Och vad är nu denna Beech 18 känd för? Från inlägget Twin Beech - eller single? för fem år sedan:

Hursom, just den Beech E18S som står i ett förråd på Malmen, N9887A, användes av det marockanska flygvapnet 1961-79. I början av 80-talet lär planet ha använts i inspelningen Octopussy. Om någon kommer ihåg slagsmålet i slutet av Bond-filmen?



Men jag tror det är en myt - eller nej, snarare vet att det är en myt - att det  då var frågan om N9887A. Den Beech 18 som man ser i Octopussy är märkt "VN75WB". Med största sannolikhet alltså N75WB. Den kärran hamnade också till slut på museum, Aviodrome i Holland. I vilket fall flögs N9887A till Sverige sommaren 1984, detta efter att ha varit parkerad i Malaga under ett antal år.

Om flygvapenmuseeums Beech 18 har det bloggats ett par gånger, kolla in Beech D18S N9887A - 1 och Beech D18S N9887A - 2. Flygplanet lär vara på väg till Östersund för att efter iordningsställande där ställas ut på Teknikland...om det redan har kommit dit?

Åter till N75WB och/eller VN75WB. Ett youtubeklipp ger oss en bit av den välkända scenen i slutet av Octopussy (samt en liknande dito från Goldeneye). Därefter, saxat från finalflightthebook.com:

More interesting is HERE - a short documentary on how the above scene was filmed. Sadly, a Beech 18 was destroyed intentionally during the filming. Can you believe it? [19 mb]

Klicka på länken, se filmen.



Enligt somligas utsago: The Beech 18 VN75WB that Kamal tried to escape in was really N75WB. Clearly the aircraft destroyed was a model.

Hmm, eller en annan Beech 18?



Samma Beech 18, N75WB, hittar jag - något ommålad - i Lelystad i maj 2008. Skicket är marginellt bättre jämfört med 12 år tidigare.




Mycket kan man göra med ny färg, men långt ifrån allt. Flygplanets olika identiteter (en del inte officella) uppefrån och ner:

C-45G, c/n AF-222.
51-11665
N9072Z
N75WB Private Duxford 1982, VN75WB/NC75WB, in James Bond movie "Octopussy"
G-BKRG Private North Weald 1986, for sale July 1992 asking £ 10,000
122351 Private Bruntingthorpe 1998 2003 Spares from 2000
122351 Aviodrome 2003



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: k

Publicerad 2012-03-09 16:30:49

har inte sett N9887A sen hon flyttades in i hangaren igen. Vet fortfarande inte om hon står där(?) Det planet behöver konserveringskärlek.

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-03-09 18:52:46

Har bestämt för mig att Flygvapnet hade ett par Beech 18 S i slutet av 1940- och början av 1950-talet? Vore kul att veta lite mer om detta och gärna med bilder...

Postat av: Arne

Publicerad 2012-03-09 19:44:49

Varsågod! du har ju även blogginläggen men även den här http://www.smb.nu/index.php/svenska-flygplan/transportflygplan/662

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-03-09 20:59:42

Arne; Tack för info... Visste inte om denna källa...

Postat av: F

Publicerad 2012-03-10 10:21:52

Det finns ett inlägg om Tp 45 under jäsning i bloggskafferiet :)

Postat av: Mårten

Publicerad 2012-03-26 22:56:41

storyn om hur N9887A kom till sverige är rätt äventyrlig den också. Har för mig Kenneth Sköld var delaktig i dett amen inte 100 på det just nu. Hur som helst var den parkerad i malaga, och när den köptes och skulle hämtas vägrade spanien släppa den inna ett par års P-avgift slantades upp. Planet var då målat vitt med sin N-märkning. På flygningen up så skulle man stanna till i Tyskland, på inflygning där går dom genom ett rekorderligt skyfall, landar, och där står hela bundespolizei med blinkande fordon och dragna vapen... regnet hade sköljt bort all den vita färgen, vattenfärg, och den landade då i sin marokanska uniform istället, vilket inte riktigt stämde med dess angivna beteckning. vid denna tid hade man terror, bader-meinhof, morden vid OS i munchen och sånt i ganska färskt minne.



Postat av: F

Publicerad 2012-03-27 01:04:11

Storyn om hur N9887A kom till Sverige 1984 finns berättad i ett tidigare inlägg, Mårten: http://lae.blogg.se/2010/october/beech-e18s-n9887a.html



FVMs Beech 18 var nere på Säve, kanske Kenneth hade något att göra med kärran då? Kom från Sturup och gick vidare till Bromma för slutdestination Malmen. Därifrån rullar flygplanet vidare i dagarna till Östersund...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela