Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Västerås-Volpar'n

Publicerad 2008-01-13 08:40:00 i Beech,

Dansade "Västerås-Volpar'n" mer än en sommar..? Och släpar hon fortfarande sina trötta sulor över parketten - eller snarare någon apron - borta på Filippinerna?

Västerås Volpar'n
"Beech 18H N18843 i Reno, NV 14/9-78 etter at den var ferget fra Sverige", som Trygve skrev i ett inlägg på SFF forumet för snart ett år sedan.

Beech H18 var den sista versionen av den klassiska Beechcraft Model 18. Den tillverkades mellan 1962 och 1969 och kunde fås med Volpar Tri-Gear direkt från fabrik. Japan Airlines (JAL) var den sista kunden som köpte nytillverkade Beech 18, detta för sin flygskola. JA5142 (c/n BA-750), sedermera N18843, ingick i en av de sista batcherna och levererades från fabriken på sensommaren 1967.

I början av 1974 reserverades den australiensiska registreringen VH-CKN men detta fullföljdes inte. Istället kom kärran att säljas av JAL till Continental Air Services, Inc. (CASI) i juni för att användas i sydostasien. Att CASI var ett bolag som flög för CIA råder väl ingen större tvekan om, snarare är det ett välkänt faktum. Efter det att Vietnamkriget slutade 1975 kom flygplanet att ställas upp i Bangkok väntan på en ny ägare.

I början av 1977 köpte svensken Bo Larsson N18443 tillsammans med ytterligare en av samma typ, N906T (c/n BA-667). Enligt uppgift kostade flygplanen cirka 300 000 kronor/styck. N906T såldes vidare på plats och blev  HS-CHP i juni 1977 hos flygbolaget Sunan & Co.

Enligt det amerikanska registret noterades Bo Larsson och  Joseph A. Johnson, Reno, NV, som ägare till N18843 den 11 mars 1977 och planet ferryflögs via Antwerpen till Sverige den 12 april. Därefter började N18443 sitt värv som hopplattform hos Fallskärmsklubben Aros och baserades för detta ändamål på Västerås/Johannisberg. 

Sigma står det på kärran på bilden ovan, i detta fallet avses med största sannolikhet Sigmahuset i Västerås, en galleria. Alltså så sponsrade gallerian fallskärmsklubben med några välbehövliga spänn, åtminstone det första året.  Det är osäkert om man kom att flyga några fallskärmshoppare med N18843 även 1978, någon som vet om så skedde?

För antagligen var Volpar'n för dyr att användas av västeråshopparna, även om det sällan funnits en mer påtaglig rock n roll-kärra bland fallskärmsklubbarna i landet - om det råder det nog ingen tvekan. Med tanken på ekonomi i bakhuvudet så var det väl inte så överraskande att N18843 på sensommaren 1978 fick en ny ägare: Air Neva Inc, Reno, NV. I början på september samma år flögs hon till USA. Därefter, under det tidiga 80-talet, användes planet på Hawaii av Circle Rainbow Air.
 

För ett tiotal år sedan fanns "Västerås-Volpar'n" på Filippinerna hos bolaget Pacific Airways i Manila och har burit registreringarna RP-C1105, RP-C1986, RP-C1358 och RP-C9842 i nämnd ordning. Man undrar om den flyger än? (Uppdaterat 131222) Jo, åtminstone häromåret...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: anders

Publicerad 2008-01-13 21:23:58

Haha... den har jag sett flyga över villan många gånger när jag var liten. Kommer ihåg att jag tyckte att "svansen" såg konstig ut. Ingen aning att det var en hoppkärra.

Postat av: F

Publicerad 2008-01-14 07:40:35

...de' ja, en ovanlig fågel på våra breddgrader. Du kommer inte ihåg lätet? ;)

Postat av: F

Publicerad 2010-10-25 14:32:04

N18843:

http://www.air-america.net/images/CASI/aircraft/beech18.jpg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela