Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Männen på marken - 5

Publicerad 2014-12-28 19:55:00 i Kalla kriget,

It has been a while, men nu är det dags för ett nytt inlägg i denna bloggserie - här kommer mer bilder från The Åke File. Denna gång blir det bilder på folkhemsjaktplanet, J 29 Flygande Tunnan.

Den inledande bilden visar Ivar Röd Adam - alltså ett flygplan ur 1:a divisionen F 9 - på en krigsbas. Kanske Everöd, just där var 1/F 9 baserad flera månader under 1954 beroende på omfattande banarbeteten på hemmaflottiljen Säve. Flygföraren väntar medan en av männen på marken lägger fastspänningsselarna till rätta. J 29:an har 1/F 9:s emblem, "Den röde djävul", väl synlig på nosen. F 9 var ensamt bland flygvapnets flottiljer att märka sina flygplan med divisionsemblem.
  
 
 
Ännu en bild från en krigsbas i vintertid. Manskapet ska till att vända flygplanet som taxat för egen maskin på uppställningsplatsen. På den undre bilden har man vänt planet, J 29B FV-nr 29625, och påbörjat tankning. Det är inrullat på en snöig uppställningsplats med utlagd "invasionsplank". Just denna J 29 levererades ny från Saab den 20 november 1954 och tilldelades 2/F 9. Efter att ha modifierats till E/F-standard överfördes 29625 till F 10 på hösten 1956.



En värnpliktig flygsoldat med en k-pist m/45 på ryggen håller på med syrgaspåfyllning av Ivar Röd Johan på en krigsbas "någonstans i Sverige"...
 

Som synes har denna J 29 "munkorg", något som var rätt vanligt för typen under 50-talet. Det fanns alltid en risk för personalen runt om J 29 när motorn var igång, luftintaget var så pass stort och så placerat att man kunde bli insugen. Faktum är att i minst ett fall så hände just detta med dödlig utgång, se längre ner.

Man kan även jämföra underlaget i uppställningsfickan med bilderna ovan - här verkar det vara packat grus. Flygplanet i fråga är antagligen J 29B FV-nr 29383. Det har övningsmarkeringar i form av stora svarta ränder, en form av märkning som var väldigt vanlig.
  
 
Ghost-motorn i J 29B Ivar Blå Erik, FV-nr 29628, är urmonterad och två mekar har huggit in. I svensk militär nomenklatur kallades motorn, som tillverkades på licens av Svenska Flygmotor i Trollhättan, för RM 2. Av allt att döma är bilden troligtvis tagen i det i maj 1955 invigda Nya Berget på Säve (ibland kallat för "Blå berget" då F 9:s 2.division kom att husera där). 29628 levererades från Saab den 4 december 1954 och tilldelades 2/F 9. I juli 1956 överfördes flygplanet till F 8 efter modifiering till J 29E och vidare till F 4 i oktober efter modifiering till J 29F. Flygteknikern till vänster hette Karl-Erik Hellberg och omkom när han sögs in i luftintaget på en J 29 under motorkörning i september 1958. Det flygplanet hade med andra ord inte försetts med munkorg...

 


En intressant bild som inte är tagen i Nya Berget, utan vid 1/F 9: En eltekniker vid namn Planbäck byter och justerar in radion på en J 29F sommaren 1960. Lägg märke till hörlurarna som han bär, en nödvändighet vid kanaljustering...


 
J 29A Ivar Blå Kalle, FV-nr 29232, utdragen på en av plattorna på Säve för någon form av motorkontroll, kanske efter motorbyte. Munkorgen är på plats och startaggregatet är som synes inkopplat. 29232 levererades från Saab till F 9 i december 1952 och tillhörde Göteborgsflottiljen till januari 1955 då J 29:an överfördes till F 16.


Jag vill passa på att tacka Åke Hall som sporrat och hjälpt mig med detta material. Direktlänkar till tidigare inlägg i denna serie: Männen på marken - 1, Männen på marken - 2, Männen på marken - 3 och Männen på marken - 4.

Den avslutande bilden visar J 29 Ivar Gul Bertil och Ivar Gul Johan tankas upp i Söderhamn. Åke berättade följande:

De två 29:orna ur Ivar Gul (B & J) är mycket riktigt tagna på F 15 våren 1953. Divisionschefen kn Lothigius och adjutanten lt Bennegård hade flugit upp till Söderhamn för att informera de fältflygare vid F 15 som efter typinflygning J 28B kommenderats till F 9 för att flyga in sig på J 29....

Från en tid då svenska flygvapnet var som störst. Det var männen på marken som höll flygplanen i luften...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2014-12-29 08:05:05

Bilden på Elteknikern är INTE från Nya berget utan från 1A divisionen. Och bilden är från 1960 och han heter Planbäck
Info via Fotografen

Postat av: ManiYak

Publicerad 2014-12-29 15:31:53

Intressant med FR8 radio där man kan se de åtta kristallerna och den mekaniska omställningen. Jag har ett par exemplar som jag använt i min SK50 mellan 1980-1990 då det inte var så viktigt med många frekvenser och transpondrar.Man klarade sig med allmän militärfrekvens 123,3.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela