Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Männen på marken - 1

Publicerad 2012-04-03 06:59:00 i Propulärkultur,



Nu börjar jag en ny serie inlägg med bilder från - som det brukar heta - tiden då det begav sig. Rubriken Männen på marken känner man igen, helst med fortsättningen ...håller flygplanen i luften. För det är just där fokus kommer att ligga: Slitet och uppoffringarna mekar, tekniker med flera gjorde för att andra skulle kunna flyga (och det är egentligen ingen skillnad idag, om någon skulle tro det?). Dessa bilder kommer ur The Åke File.

Den här typen av bilder är smått unika och visas aldrig eller mera sällan, men det är flyghistoria - helt klart!



Först ut är några bilder från F 1. Den Västeråsbaserade flottiljen ersatte sina Junkers Ju 86K, B 3, under slutet av andra världskriget med Saab B 18A, 1944 närmare bestämt. Som synes hade A-versionen av "Saab model 18" stjärnmotorer: STWC3-G var tänkt som något av en svensk militär standardmotor, den fanns även i B 17A och J 22.



Företeelsen B 18A var inte långvarig. Redan 1946 ersattes dessa i rollen som bombplan av B 18B, en ny version som hade två DB 605B-motorer vilket gav en betydande prestandaförbättring. A-versionen omfördelades till F 3 och F 11 och blev istället spaningsplan med ny beteckning S 18A. I denna roll kom Saab 18 hänga med längst - 1959 gjorde det sista flygvapenexemplaret sorti vid F 11 i Nyköping. Notera att jag skriver "sista flygvapenexemplaret", det finns en anledning till det och jag tänker återkomma till den saken.

F 1 i Västerås utrustades alltså med B 18B, nedan ser vi arbete med en sådan.



Saab B 18B fanns vid F 1 fram till 1948/49 då typen ersattes av De Havilland Mosquito, J 30.

En annan Saab som hade DB 605-motor var J 21A. Här är några bilder från tjänsten vid F 15 i Söderhamn där man flög med J 21A mellan åren 1946 till -52.



Sommartid var J 21A välkänd för sina problem med överhettning av DB605-motorerna. Det var inte inte ovanligt  med att man stod med vattenslang och sprutade för att hålla nere tempen. Den kykleffekt som man vanligtvis fick tack vare att propellern satt där framme försvann på 21:an...



Här håller man på att tankar upp ett flygplan. Säga vad man vill, men det var lite nog mer personalintensivt på den tiden.

Man noterar mjölkkärran på J 21-bilderna, en sådan framrullad för varje enskilt flygplan. Vad fanns i denna? Jo,  kärran var helt enkelt en batterivagn för markbatteri!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert

Publicerad 2012-04-03 09:02:49

Härliga bilder och info från en svunnen tid, mer sådant! :-)

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-04-03 09:14:36

Bra upplägg! (Som vanligt) Ser med spänd förväntan fram mot fortsättningen!

Postat av: David Pajus

Publicerad 2012-04-03 18:50:30

Född försent......

Postat av: Swede

Publicerad 2012-04-03 23:47:04

Keep 'Em Coming!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela