Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ivar Röd Tiger

Publicerad 2010-04-12 07:56:55 i Tiger Moth...och Moth,



Det rasslade till och in kom ett mail från Åke:

Jag vet att Du är frälst på bland annat "Tiger Moth" och jag hittade i mitt omfattande "F 9-arkiv" denna Tiger Moth (F 9-72) med Fv-nr 510. Kolla in bilden och djävulen som sitter på kroppssidan! Det här är unikt och såvitt jag vet har ingen Sk 11 burit "divisionsemblem".

Tack för bilden! Jo, det måste vara rätt unikt, no dubt. Just Sk 11A Tiger Moth med flygvapennummer 510 kasserades 440706 efter ett haveri den 18 juni samma år, vilket hade skett 200 meter norr om underofficersmässen på F 9 Säve. Total gångtid var vid haveriet 1170 timmar. Tiger Moth'en hade från början godkänts efter leverans från licenstillverkaren, ASJA i Linköping, i januari 1937. 

Hur var det nu? Göteborgs Veteranflygsällskap (GVFS) söker ett nytt lämpligt renoveringsobjekt, nu när snart GV-38 SE-AHC är klar? Varför inte en F 9-märkt Tiger Moth med "den röde djävul" på? Har ju tydligen funnits... 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2010-04-12 15:55:01

Nån Moth(a)får det väl vara !!



/M

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-04-12 17:29:55

Mycket läckert! När jag höll på med research för en modell av en Sk 11A så upptäckte jag att den snedställda bakkanten på den aktre sitbrunnsluckan ibland fanns på den ena sidan men inte på den andra sidan. Tror att man i Storbritannien införde denna modifikation rakt av ganska tidigt i produktionen. Var detta en modifikation som i Sverige bara infördes vid reparationer mm?



/Stellan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela