Männen på marken - 4

Dags att återuppta en populär bloggserie och här kommer mer bilder från The Åke File. Denna gången får vi se hur Männen på marken håller Saab J 21 i luften. Från tiden då F 9 opererade J 21A...
På den översta bilden tankas en tjugoetta "på linjen". Bakom, stående i gräset, ser vi en av Göteborgsflottiljens Sk 14: Minns inläggen Skroten på Säve 1948 och Eldat på Torslanda 1950.

Motorkörning - av allt att döma på Säve. Man kan notera att vissa plåtar runt DB 605-motorn är tillfälligt avplockade på denna J 21A. A-versionen tillverkades av Saabs fabriker i Linköping och Trollhättan i 298 exemplar mellan 1945 och -48.

Laddning - i nosen fanns en 20 mm automatkanon m/41, alternativt automatkanon m/45, och ett par 13 mm automatkanon m/39. I vingarna/bomarna satt ytterligare ett par m/39.
Direktlänkar till tidigare inlägg i denna serie: Männen på marken - 1, Männen på marken - 2 och Männen på marken - 3.
Avslutande bilden är också den tagen på Säve, men 21:an tillhör F 10. Som synes är det en J 21R, den readrivna versionen som bara fick ett år i rollen som jaktflygplan. Med tanke på att det (nya) flygplanet inte ännu fått bokstavskoden påmålad så gissar jag bilden är tagen 1949.
