Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Männen på marken - 2

Publicerad 2012-05-17 09:45:27 i Propulärkultur,



Mer bilder från The Åke file! Här kommer andra inlägget i serien Männen på marken (för föregående inlägget klicka här).

Först ut denna gång; J 20, Reggiane Re.2000, Sövdefältet under beredskapen. Är det någon därute som känner igen personerna på bilderna så vore det jättetrevligt om ni kommenterade.



Det fanns andra krigsflygfält i Skåne som F 10 nyttjade som bas för sina J 20, förutom Bulltofta förstås. De jag tänker på är Everöd, Ripa och Rinkaby. Den senare har jag som kanske bekant skrivit en del om, se till exempel Gone but not forgotten: Rinkaby - 4.



J 20 var en italiensk krigstidsprodukt och som sådan tänkt att inte ha ett längre liv, kanske några tiotal gångtimmar. Mer än så kalkylerade man inte med när de tillverkades. Tillsammans med de övriga italienska typerna i flygvapnet, Caproni Ca.313 (B 16/S 16) och Fiat CR.42 (J 11),  kallades man dessa för "nödköpen".



Att då se till att det fanns plan att tillgå i tillräcklig mängd satte männen på marken på hårda prov. För varje flugen timme så behövdes det xx antal timmar utav skruvande...av x antal Män på marken.

När beredskapen gick mot sitt slut var de kvarvarande J 20 väldigt slitna, man hade generellt lyckats pressa ut tio gånger så mycket flygtid ur dem än vad som först var avsett...



Då hade också 40 procent av de 60 levererade exemplaren av J 20 gått åt på grund av olika haverier. Under krigsåren gjorde F 10 över 28 000 starter och hundratals flygplan från krigförande länder avvisades eller alternativt lotsades ner på svenska flygfält. Totalt omkom sjutton män från Skånska flygflottiljen under denna tid.



Från artikeln om J 20 på smb.se:

J 20 är starkt förbundet med neutralitetsvakten runt landets sydligaste gränser under beredskapsåren. Det nyttjades optimalt trots många tekniska problem. Den 1 020 hk starka Piaggiomotorn gav flygplanet en toppfart på drygt 500 km/h, och var länge flygvapnets snabbaste flygplan. Det var omtyckt av förarna och hade goda flygegenskaper. Redan den 20 juli 1945, då kriget var slut, avfördes samtliga kvarvarande 37 flygplan av typen J 20 på grund av förslitning och reservdelsbrist.




Så kom freden -45 - trots att han på sätt och vis "är kopplad" till sitt flygplan måste man ändå tillstå att det finns en stor portion beredskapsidyll över bilden ovan. Om det fanns en portion humor i det utlåtandet..nja, i så fall rätt dålig...

Nu byter vi årstid...



Avslutar med ett par vinterbilder på Saab B 17B ur F 7. Notera på den övre att det ligger ris under flygplanskidorna. Detta för att förhindra det självklara problemet med att planet frös fast.

B 17B levererades till F 7 i 54 exemplar under perioden mars 1942 till februari 1943. B-versionen hade en licenstillverkad engelsk Bristol Mercury XXIV (NOHAB My XXIV). Flottiljen var den första som fick Saab 17 i bombversion och kom även att använda de senare levererade versionerna B 17C och -A.

Det är en hel del graders temperaturskillnad mellan bilderna med J 20 och dessa på B 17. Men de är samtida och påminner oss om att det var ofta förenat med stora uppoffringar av markpersonalen att hålla flygplanen i luften...


Kommentarer

Postat av: Peter Liander

Publicerad 2012-05-17 11:26:50

Vilka fina bilder!

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2012-05-17 12:20:11

Intressant som vanligt!

Postat av: Andreas Samuelsson

Publicerad 2012-05-17 20:16:15

Oj! Vilka underbara bilder! De förgyllde verkligen min dag. Dessutom roligt att se J 20 nummer 40 som står på FV-museet idag.

Andreas

Postat av: Claes

Publicerad 2014-12-29 05:03:35

Har någon koll på hur B17 skidställ var konstruerat? Ser att det i stället för på fasta skidställ vanligt förekommande amortisörer och säkerhetswire tycks finnas stötstänger, men hur kompenserades dessa för attitydändringen vid start och landning? Fanns det en dämpare också för stötstänger?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela