Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Serietidningen Pilot

Publicerad 2013-05-12 15:16:00 i Allmänt, AvArt - Avation art...med mera, Personligt urval,



Ibland händer det att man reflekterar över hur det kommer sig att man blev den man blev, att jag i mitt fall blev den flygnörd som jag tydligen är. Självklart finns det flera anledningar till det, men en sådan som hjälpte till var serietidningen Pilot när jag var 8-11 år. Finns det något motsvarande idag?

Pilot kom ut var fjärde torsdag och då jag inte var prenumerant blev det till denna dag besöka Hultings Livs för ett inköp. Veckopengen var på hela fem spänn, så det blev över till några Bugg, Shejk eller Jenka.
 
Ibland kunde det ta upp till fyra rutor för Battler Britton att vinna en seger...men det var rätt sällan...
 
Serier som Battler Britton, Paddy Payne, Röde Demonen, Division F för feg, Konvojpilot, Dan Cooper, Buck Danny, Walker vid RFC och Dick McYves var några av favoriterna. Ett par av dem har jag skrivit om tidigare. Mestadelen av innehållet i Pilot bestod alltså av engelska krigsserier tecknade främst på 50- och 60-talen, men en och annan fransk och belgisk serie dök upp då och då.
 
Mitt egna tecknande tog fart under denna tiden och det även i serieform. Jag minns att jag plankade någon episod av Battler Britton, men snart därefter blev det skapande av "eget material". Intresset för serier var fött (se även tidigare inlägg Fenomenet Fantomen och Svenska serier).

Tom Kidd från "Bombfällarna" har lyckats erövra en av fiendens Gotha-bombare...
 
Ibland allt krigande i innehållet hade Pilot ändå en ambition att berätta och lära om flyg samt - inte minst - plastmodellbygge. Tävlingen SM i modellbygge återkom under några år. Även bloggisten var en inbiten modellbyggare, men till SM:et kom han aldrig. Här är några andra som gjorde. Man upprätthöll en kontakt med läsekretsen via "Looping - dina egna flygsidor", bland annat recenserades blyggsatser, böcker och filmer med mera. Dessa gick under namnet TestPilot och de unga recensenterna fick som tack bland annat ett diplom, ett så kallat "Pilot-certifikat".

 
Somliga fnös nog en hel del åt Pilot och man växte snabbt ifrån tidningen, men idag tror jag inte att man ska underskatta dess värde som inspirationskälla för många av oss. Läs mer om Pilot hos Swecomics.
 
I slutet av 1976 byttes Pilots maskot ut, väck åkte välkända Snobben och istället kom Fritz von Flaxen. Fast det hette han inte då, namnet fick han i en tävling året därpå. Den lille gubben som satt i O:et i Pilot-loggan hade från början skapats av Lasse Nilsson. 1978 kom Fritz von Flaxen bli en egen serie som tecknades av Stefan Nagy. Jag tror många av bloggens läsare minns von Flaxen. Hmm, kanske läge för ett Fritz von Flaxen Memorial Fly in i sommar?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2013-05-12 15:49:35

SMB funderade på att ge ut tecknade serier med militäranknytning. Jag har dock inte sett något ännu. Lite "bäst of Pilot" skulle inte sitta helt fel.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2009/08/smb-vill-borja-med-tecknade-serier.html

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-05-12 16:48:26

Oh, ja, Pilot var favoriten under många år. Just de närgångna vidvinkliga teckningarna i Battler Britton gjorde verkligen att man fick känslan av att vara med i snurrandet mot tysken.

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2013-05-12 21:45:49

Jodå, jag har nog de flesta av mina Pilot tidningar kvar OCH det fina pilot certifikatet jag fick för ett inlägg i tidningen.
Kanske skulle man hänga upp det på väggen igen... :-)

/Henrik Bergman

Postat av: Matsen

Publicerad 2013-05-12 22:26:34

Japp, det var Pilot, modellbygge och så Biggles såklart! Sedan var man körd...

Postat av: Magnus Fridsell

Publicerad 2013-05-13 10:53:42

Det finns faktiskt en del moderna efterföljare som man (trots att även jag känner mig aningens nostalgisk när jag kolla i min gamla Pilot-hög någon gång då och då...) nog måste erkänna håller högre klass, både vad gäller tecknandet och historierna. Jag kan rekommendera dessa: http://www.paquet.li/bd/catalogue/35 Surfar man runt på förlagets hemsida så finns det mer, både flygiskt och tekniskt, lite i Spirou-traditionen.

Som vanligt finns det en hake vad gäller tillgängligheten... Jag är hjälpligt fransktalande och läser dem gärna på originalspråket men då är de extremt svåra (läs dyra!) att få tag på. Vill man köpa dem från Adlibris så finns de på tyska och finska...

Men har ni vägarna förbi Frankrike eller Belgien så kolla i en välsorterad tidningsaffär så kan man hitta dem!

Hälsningar

Magnus

Postat av: Stefan Wittgren

Publicerad 2013-07-21 09:51:38

Hej!
Jag söker namnet på ett flygseriemagasin som handlade bl.a om en ung fransk(tror jag) kvinna som var pilot och flög både segel o motorflyg. Jag tror den var ifrån första halvan av 80-talet. Serien var på översatt på Svenska, Någon som minns den?

Den var i magasinformat med något tjockare kartong som omslag. Jag tror hon hade en morbror eller farbror i serien med.

Postat av: Stefan Wittgren

Publicerad 2013-08-06 09:03:53

Den som letar den finner! :-)

Yoko Tsuno - Spökplanet nr2 det var den serien jag sökte.

Yoko Tsuno, den japanska TV-journalisten, elektroingenjören och karatemästaren, får ett erbjudande: Segelflyg in i ett främmande land, försöka landa på botten av en vulkankrater, finna ett flygplan som försvann 1933, och med den viktiga dokument. Finna dessa och till slut...försök flyg hem igen...Vem sänder ett fyrtio år gammalt meddelande via radio från inre Afganistan..SPÖKBUDSKAPET!?



För den japanska serietecknaren med snarlikt namn, se Yuko Tsuno.
Yoko Tsuno är en belgisk komisk äventyrsserie med science fiction-inslag skapad av Roger Leloup (teckning och manus) 1970. De första korta historierna (ej utgivna i Sverige) skrevs dock av Maurice Tillieux.

Seriens huvudperson är den unga japanska reportern Yoko som tillsammans med sina vänner löser mysterier och upplever äventyr, såväl på jorden som på främmande planeter. Yoko är smart, snygg och mycket handlingskraftig. Namnet Yoko Tsuno är en ordlek på Yokozuna, högsta rangen i japansk Sumo.

I Sverige gavs tio album ut mellan 1979 och 1984. Trots att seriens skapare, Roger Leloup, har hunnit fylla 72, tecknar och skriver han fortfarande nya äventyr, som ges ut på ett flertal språk.

Del 24 i serien gavs ut i Danmark hösten 2005 på Carlsen comics och samtrycktes med franska Dupuis. Det danska namnet på albumet är Den syvende kode.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Yoko_Tsuno

http://en.wikipedia.org/wiki/Yoko_Tsuno

http://fr.wikipedia.org/wiki/Yoko_Tsuno

Postat av: Björn Syrén

Publicerad 2014-06-22 20:59:47

Jag är helt med. Läste också Pilot med stort intresse. Tråkigt nog är mina tidningar borta idag. Hittade sen Tanguy et Laverdure, som du har skrivit om, under en semester i Frankrike. Plötsligt blev det mycket roligare att plugga franska!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela