Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Röde Demonen - Hans von Hammer

Publicerad 2011-02-22 19:21:49 i Propulärkultur,



Mer tecknade serier och dessutom flygrelaterat. Serietidningen Pilot publicerade då och då episoder av - vad som de på svenska kallade - Röde Demonen. I orginal heter serien Enemy Ace och skapades av amerikanerna Robert Kanigher (manusförfattare) och Joe Kubert (tecknare) i mitten av 60-talet.



Figuren kan något förenklat vara en Röde Baronen som deltog - och överlevde - båda världskrigen. Istället för att heta Manfred von Richthofen så döptes seriefiguren till Hans von Hammer. Mellankrigstiden påminner han rätt mycket om Ernst Udet och i nästa världskrig påminner karraktären en del om Adolf Galland. Läs Hans von Hamers lindrigt sagt intressanta biografi här.



The Hammer of Hell var ännu ett namn för detta tecknade flygaress. Att han just dyker upp i mitten av 60-talet är kanske inte så konstigt. Detta var tiden då filmer som Those Magnificent Men In Their Flying Machines och Blue Max gick på biograferna och Snobben började jaga Den Röde Baron i Peanuts - se gärna även inlägget Snobben vs Röde Baronen. Dessutom var, som tidigare sagt, av någon anledning knävelborrar på modet, även om von Hammer inte lade sig till med något sådant. Möjligen ett rejält mensurärr...



Inspirationen att sätta ihop detta inlägg kom en kväll då Ryfa och jag kollade på kultrullarna Blue Max och Von Richthofen and Brown. Då slogs jag av frågan: Vad hände med Den Röde Demonen?





Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: David

Publicerad 2011-02-22 22:14:29

Kult! jag har en packe Pilot i någon av lådorna....

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-02-22 22:17:28

Den där gubben har gått min näsa förbi men nu känner jag mig upplyst. :)

Postat av: annsoh

Publicerad 2011-02-23 03:00:56

Nu kör jag igång dagens blogg! Gå in och anmäl dig! Du har chansen att bli dagens blogg varje dag! :D

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-24 07:55:24

Knävelborrar eller mensurärr - det är den stora frågan. Hmm, varför inte både-ock :-}I

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela