Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Yves Sainclair a.k.a Dick McYves flyger Caudron-racer

Publicerad 2008-02-15 08:34:00 i Propulärkultur,

Apropå racingkärror...jag menar osannolika sådana...i serietappning...

De bägge rutorna "klockan nio till klockan tolv" är de "bästa" - läs pratbubblorna! "Lågsiffning" och "dödsdykning"...

sida 35 i Pilot nr 12 1977

Sidan är plockad ur den gamla serietidningen Pilot, salig i åminnelse, närmare bestämt nummer 12 av årgång 1977. Att  denna kom upp just här och nu beror på att flygplanet som figurerar i rutorna dök upp i en email-diskusion nyligen.

C.714

Typen heter Caudron C.714. Att det funnits någon sådan i USA - som racingkärra eller för airshows eller dylikt - känns tämligen rätt osannolikt, men ändå rätt kul att se i denna tappning tecknad i en serie...som heter...

Dick McYves

Ser det inte ut som Johnny Hazard? En annan välkänd serie i samma stil, tecknad av Frank Robbins. Inte så konstigt när man ibland ser en signatur i rutorna, Patrice Serres. Denne fransman var nämligen assistent åt Robbins 1963-65. I hemlandet skapade han senare bland annat serien som vi känner - om vi nu "kan" vår Pilot - som Dick McVyes, med handlingen förlagd ur tidsperspektiv till 30-talet.

Namnet i orginal på serien är Yves Sainclair (och Dick McVyes var egentligen hans alias/artistnamn i serien). Den blev inte direkt någon långkörare, två episoder kom ut i mitten av 70-talet. Sedan fick Serres ta över Tanguy et Laverdure - en annan serie som varit uppe här på bloggen både en och två gånger...

Yves-album

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bosse

Publicerad 2008-02-15 09:57:47

Oj, vilken nostalgitripp jag nu fick. Tidningen Pilot hade jag nästan glömt bort, den som en gång i tiden var en av mina favorit serietidningar. Men tidningen Pilot är sedan länge nedlagd och finns inte längre...

Postat av: F

Publicerad 2008-02-15 10:49:13

Om jag fattat det rätt så lades tidningen ner 1984.

Jag har på senare år köpt på mig ett gäng "Pilot" från de gyllene åren - mycket nostalgia, det håller jag med om :)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-02-15 17:01:20

Aaahhh, Pilot :)
dom köpte man , och sen kompletterade man med äldre nummer i källarskrubben som hette Dolores, vars hyllor dignade under tonvis med serietidningar.
Min samling var nästan komplett från 70 å framåt, tyvärr allting borta idag :(
Just Dick mc Yves har jag inget minne av, men Dan Cooper, Battler Britton och Buck Danny var favoriter.

Postat av: F

Publicerad 2008-02-15 18:23:16

Jupp, Mårten. "Paddy Payne" då!? "Walker i RFC"? :)

Men jag håller med; Dick McYves var inte den kändaste (och knappast inte populärast)...mkt beroende på att det inte det fanns mer än, som sagt, två episoder. Men då jag har lite hang up på Johnny Hazard (serier tecknade av Robbins, Carniff etc) så kommer jag trots allt ihåg just 'den' rätt väl.

En svensk Johnny Hazard har jag ibland lekt med tanken om att skapa...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela