ESMC 130730
Piper är tillverkaren, det förstår nog de flesta. PA-32 är den modell som typen är grundcertifierad som. Sedan kommer ett R som står för Retractable vilket indikerar infällbart landställ. Det därpå följande T säger att flygplanet har T-tail, med andra ord att stabben sitter högt på fenan. 300 står för motorstyrkan - detta flygplan framdrivs av en Lycoming IO-540-K1G5 på 300 hästkrafter.
Cherokee, PA-28, är utgångspunkten - den fyrsitsiga modell som gjordes sexsitsig och blev då saluförd som Cherokee Six, PA-32. När Sixen fick infällbart landställ salufördes typen som Cherokee Lance (PA-32R-300). Då, modellåret 1976, hade den Low Tail (stabben placerad under fenan). 1977 släppte man "förnamnet" Cherokee och 1978 kom Lance II - det var alltså då som T-stjärten gjorde entrée...
Noteras bör att Piper för modellåret 1978 också införde T-tail på Lance och 1979 även på Arrow. Men det handlade i dessa fall mer om marknadsföring och profilering snarare än praktiskt betydelse.
...eller rent ut sagt; tvärtom - det blev med facit i hand ett sämre flygplan.
Även en variant med turbomatat motor fanns i modellprogrammet; Turbo Lance II (PA-32-RT-300T). Piper var vid den tiden på gång att byta till den nya trapetsformade vingen, även vad det gällde PA-32 och PA-32R. Detta hade tidigare gjorts på PA-28-serien - se inlägget Nyare Cherokee - Piper Warrior och Archer. De nya modeller som kom att ersätta Turbo Lance II och Lance II blev kallade Turbo Saratoga respektive Saratoga SP, dessa introducerades i och med modellåret 1980. Förutom den vingkonstruktionen så märktes en markant förändring till: Stabben flyttades ner igen och PA-32R fick återigen Low Tail-utseende.
Av det lite märkliga hopkoket (om jag får säga så?) Piper PA-32RT-300T Turbo Lance II kom det under samma tid tillverkas något fler; 415 exemplar.