Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Torsten Ullmans Taifun

Publicerad 2013-08-14 22:31:00 i Personligt urval, Propulärkultur,

 
Högst upp och längst ner i detta inlägg ser vi ett par intressanta och fina bilderna ur Tony Clarkes arkiv som föreställer en Messerschmitt Bf 108 Taifun med svensk registering SE-BPZ. De är tagna på flygfältet i Cambridge 1950. Har tidigare bloggat om typen vid några tillfällen, men vad är det egentligen för flygplan vi ser på just dessa bilder?

Denna Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun tillverkades 1939 (Werk Nummer 2158) och nödlandade den 29 mars 1945 vid Limhamn med två flyktingar från Dresden. Det bar då Luftwaffe-koden L1+CF och tillhörde Stab V./LG1 samt flögs då av Gfr. Reimer och Sgfr. Zander. I boken "Tyska nödlandare 1939-45" berättas förljande: "Flygplanet flyttades den 31 mars över till Bulltofta där det fanns i november 1945 då motorn monterades ur och skickades till Stockholm". Man kan se Taifunen utan motor i en bild i det tidigare inlägget Horrido - 5.

Enligt uppgift kom det motorlösa planet stå uppställt på Bulltofta ända till 1949. Då hade det funnit en ny ägare, en G. Sjökvist i Örkelljunga, som ombesörjde en iståndsättning av flygplanet (samme person ägde förresten under en period 1951-52 Luscombe 8A SE-AZU).

Den 19 april 1950 infördes Taifunen på det svenska civilregistret som SE-BPZ. Ägare: OS-guldmedaljören i fripistol, Torsten Ullman boende i Moheda. Som i fallet med ett par andra tyska nödlandare från kriget som civilregisterades fick planet ett nytt tillverkningsnummer: För SE-BPZ löd det "Lfs-1-1950" (Lfs stod för Luftfartsstyrelsen. Läs mer om denna företeelse i inlägget En Bestmann från Grönskåra - 1.).

Fann en bild med ägaren och hans mor i planet på Bromma - se här. Den har en intressant bildtext: "Farmor och farbror Torsten i dennes Messerschmitt har just landat på Bromma i juni 1950. Farmor skulle på lunch till sin kusin Axel Wenner-Gren på Häringe." Det är inte förutan man apropå det även passar på att länka till inlägget Southern Cross vs Scheherazade. Torsten Ullman byggde med tiden upp en rätt omfattande industri i Moheda, hans Torsten Ullman AB blev år 2000 en del av Finnweden Powertrain (som numera heter Gnutti Powertrain AB). Nedantående bild visar Torsten Ullman vid en tävling 1937.

 
Man undrar lite försynt var någonstans Ullman baserade SE-BPZ? Kunde man använda Kronobergshed på den tiden? Den  15 december 1952 (andra uppgifter säger 1954) avregistrerades planet i Sverige efter försäljning till Nederländerna, där det blev PH-NFB med Aero Ypenburg NV som ägare. 1955 övertogs ägarskapet av Schreiner& Co NV i Den Haag.

Tiden i Nederländerna blev inte speciellt långvarig, den 12 april 1957 avregistrerades planet som sålt till Västtyskland. Här kom det bära registreringen D-EFUM och var involverat i ett haveri 1963. Det finns en uppgift om att maskinen varit reserverad som D-EKHB, antagligen efter haveriet. Men här någonstans försvinner tyvärr mina spår efter Torsten Ullmans Taifun...
 

Uppdaterat 130815
  
Tack vare Peter-Michael Gerhardt och hans forskning kan jag nu göra bilden mer komplett.  
  
D-EFUM avregistrerades den 29 november 1963 efter ett haveri i Hettstadt den 3 juni samma år. Efter motorproblem under inflygning gjordes en nödlandning på en åker där man slog av landstället. Den 27 juli 1966 reserverades D-EKHB för Taifunen av en Herr Bigge i Hamm som avsåg reparera planet. Detta förverkligades dock inte utan flygplanet kom istället bli reservdelskälla. Peter Michael berättade i ett mail till mig att han såg vraket den 30 augusti 2003 i Biberach, då faktiskt märkt D-EKHB.  Där stod även Nord N 1002 D-EEKY, som var den främsta mottagaren av reservdelarna. Den i princip rensade flygkroppen från gamla SE-BPZ fans kvar där till 2007, då konstaterat såsom svårt korriderat.
  
Inte nog med detta – Peter-Michael kunde även ge följande historik rörande tiden i Luftwaffe. Denna Bf 108B-1 tillverkades i Augsburg 1939 och bar från början koden TJ+AZ. I juli 1940 har TJ+AZ noterats i Herr von Platens loggbok när han flög det i Handorf. Överfört till till 3./KG54 (kod B3+..) där det bland annat flögs av en Herr Riediger i Speyer den 12 december 1941. Taifunen har därefter tillhört 5./JG1  och till 2./NJG1 innan den hamnade hos Stab 1./EKG1 som L1+CF, koden som planet bar när det sökte ”nödhamn” i Sverige i slutet av mars 1945…

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: KVI

Publicerad 2013-08-15 07:18:13

Alltid lika intressanta inlägg du berikar oss med!

Utgår från att du även hittat dessa:
http://www.oppetarkiv.se/video/1121456/dokumentar-avsnitt-1-av-3

Mvh
KVI


Postat av: F

Publicerad 2013-08-15 07:55:27

Tack, KVI - sånt värmer att höra :)

Jupp, just den länken är utgångspunkten i inlägget om Wenner-Grens lyxjakt som lades ut förra veckan med rubriken "Southern Cross vs Scheherazade" :)

Postat av: Martin

Publicerad 2013-08-15 08:25:40

Gott skrivet F !

Frågan kvarstår, var fun har den tagit vägen ??

/M

Postat av: KVI

Publicerad 2013-08-15 09:33:24

Upps och sorry, kollar inte alla länkar jämt ;-)

KVI

Postat av: F

Publicerad 2013-08-15 22:48:55

Som du ser M så har även de sista (och de första) pusselbitarna nu fallit på plats :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela