Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En Bestmann från Grönskåra - 1

Publicerad 2007-09-27 21:53:00 i Allmänt, Bücker, Propulärkultur,


En flygplanstyp som då och då återkommer här på bloggen är Bücker Bü 181 Bestmann - och nu var det dags igen.


Idag skickade BoW en bild tagen på den tyska Bücker Bü 181 Bestmann som landade på en mosse (Gölen) vid byn Stenbrohult sydväst om  Grönskåra den 25 maj 1945 - flygplanet "ligger på ankomstplatsen" på fotot. Notera datumet - kriget slutade den 7 maj.

Bestmannen var i full Luftwaffe-målning, CR+IU, och W.Nr. 108 klart och tydligt påmålat på fentoppen. Den civilklädde Hermann Butz hade tidigare tjänstgjort som flyglärare i Luftwaffe. Han startade vid 10-snåret från Neunekirchen i Schleswig-Holstein med det tillgripna planet för att fly till Sverige. 

Flygplanet kom att tas om hand och först ställas upp i hangaren på Stockholm/Lindarängen. Enligt regeringsbeslut skulle det (tillsammans med ytterligare ett 20-tal nödlandade tyska flygplan) överlämnas till Sovjetunionen (!?) och dessa samlades i en hangar på Bromma. Dock ville man från rysk sida att denna Bestmann skulle vara kvar i Stockholm och användas vid ambasaden - Kungl. Flygförvaltningen skulle ta hand om underhållet.

1946 gick och den rysk-tyska Bestmannen samlade mest damm i hangaren på Bromma. På våren 1947 såldes den av Flygförvaltningen (obs) för en summa motsvarande havda kostnader till Albin Ahrenberg "trading as " AB Ahrenbergsflyg - läs mer om företaget till exempel i inlägget "Flygplanet i Den mystiska stjärnan - Arado Ar 196". Flygplanet transporterades återigen till Lindarängen och en omfattande översyn genomfördes, ett arbete som kom att dra ut på tiden.

SE-BNK
SE-BNK någongång på 50-talet. Höganäs ser det ut som.

I april 1949 registrerades Bestmannen som SE-BNK. Något som är mycket intressant att notera är att man som tillverkningsnummer då angav LFS-1-1949  - och inte det tyska: 108. Varför kan man fråga sig?

En anledning kan vara att man inte haft tillräcklig dokumentation och därför använt varianten som Luftfartstyrelsen (LFS) på den tiden utfärdade då och då till flygplan ihopsatta av reservdelar, till exempel. Fast den teorin tror jag inte på.

Snarare var nog fallet så att detta var en förutsättning för att ryssarna inte skulle kunna spåra sin Bestmann...om man - mot förmodan men ändock - började leta efter flygplanet. Intressant är att Flygförvaltningen kunde sälja rysk egendom, men antagligen upplevdes det som att ryssarna knappast hade någon koll.

Sedan; 108 - är det hela det tyska tillverkningsnumret? Saknas det några siffror. Kanske övermålade på fenan?

Finns flygplanet finns bevarat? Jodå det finns, dock inte flugen sedan 1970. Och var tog piloten Hermann Butz vägen sen? Blir nog en artikel vad det lider...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: dick jönsson

Publicerad 2008-03-24 20:38:29

bilden på se-bnk är tagen i höganäs,där den stod i
hangaren, 50-60 talet.ägare vetrenärn tullberg hälsinborg.

Postat av: F

Publicerad 2008-03-24 20:48:34

Ah! Men självklart - tack Dick!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela