Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Taifun SE-BZN - 1

Publicerad 2011-07-11 17:57:22 i Propulärkultur,



I inlägget Horrido - 5 noterades en Messerschmitt Bf 108 Taifun på en bild, det flygplanet blev ju senare SE-BPZ. Kom att tänka på att dessa bilder på en annan likadan fanns "i arkivet". Jag fick för något år sedan ett knippe bilder från Claës Hagenfeldt, de var tagna av Lars-Erik Ingerloo på Örebro/Gustavsvik för lite över 40 år sedan. Bland annat fanns det några fotoskott på Taifun SE-BZN. 



Bilderna verkar vara tagna vid två olika tidpunkter: i juni 1969 och i oktober 1970. De två översta är från det senare tillfället.

Just SE-BZN var en Messerschmitt Bf108B-1/D-1 Taifun med werk nr. 5138 och var tillverkad 1943. Från början användes flygplanet av Luftwaffe som A2+GA och övertogs av engelska RAF i Norge när andra värlskriget slutade 1945. Engelsmännen använde Taifunen under en period, senare kom maskinen registreras civilt i Norge som LN-DAT (1946) och ägdes av välkända Widerøe.


1955 såldes flygplanet till Sverige som inregistrerades som SE-BZN den 26 september på O Hillström i Uppsala, sedermera avflyttad till Eslöv. Sedan följde ägarna S Forssén, Trelleborg (1957), Standard Färg AB, Dösjebro (1964), S G B Forssén, Kristianstad/Önnestad (1965) och F T Sundin, Örebro (1969) - läs mer om Thore Sundin och hans flygplan här. Denna bild togs på Bromma ett par veckor efter det att den länkande artikeln publicerades.



1970 skulle SE-BZN genomgå en översyn hos Nyge Aero i Nyköping. Vid denna tid fick en tysk vid namn Reinhold Ficht reda på flygplanets existens och lyckades köpa det. Under hösten detta år skrevs kontraktet och flygplanet fraktades nedmonterat ner till Västtyskland. Här renoverades det grundligt och kom åter i luften i december 1975.

Under de följande två decienierna var nu D-EFPT, som var Taifunens tyska reg, en välkänd performer vid olika arrangemang. Det blev på senare år luftwaffemålad som EF+PT (med referens till registreringen). 1995 var det tyvärr slutfluget,
följande berättas på typens tyska wikipediaartikel:

Am 9. September 1995 starb Reinhard Furrer, ein deutscher Wissenschaftsastronaut, bei einem Flugzeugabsturz mit einer Bf 108 (D-EFPT, W.-Nr. 5138) während einer Flugschau auf dem Flugplatz Johannisthal in Berlin, bei der er Ehrengast war. Nach Ende des offiziellen Programms nahm er an einem Rundflug mit einer Bf 108 teil. Zunächst war vermutet worden, dass nach dem Start ein Vorflügel abgebrochen war, was den Auftrieb an einer Tragfläche schlagartig vermindert hätte. Spätere Auswertungen einer Videoaufnahme durch das Luftfahrtbundesamt lassen vermuten, dass der steuernde Pilot versuchte eine Rolle zu fliegen. Die Bf 108 ist für Kunstflug nicht zugelassen und das Manöver wurde zudem nach Einschätzung des LBA falsch und in zu geringer Höhe ausgeführt. Pilot Gerd Kahdemann und Reinhard Furrer waren sofort tot. Die tatsächliche Ursache des Absturzes und wer die Maschine mit Doppelsteuer geflogen hatte, konnte nicht abschließend geklärt werden.




Samma flygplan i knallgul målning fanns på bild i inlägget SANK 1954. Ibland kan fråga sig om utvecklingen rörande det perfekta rese- och sportflygplanet egentligen kommit så långt? Messerschmitt 108 Taifun var state of the art när typen lanserades i mitten på 30-talet. Inte långt efteråt låg nästa konstruktion, 109:an, som har en hel del gemensamt med...kan man säga sin föregångare..? 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-14 21:34:00

Att ha roligt med en thailänska... Tai-Fun !!



/M

Postat av: Anders Lidén

Publicerad 2011-07-15 23:36:22

Ahh, nostalgi, jag började hänga på Gustavsvik 1969, lärde känna Thore som senare drev flygbolaget Subean (efter SUndin, BErgå, ANdersson med Navajo, SE-FFE) och Centerpolitiker.

Taifunen försvann tyvärr från fältet innan jag började flyga 1971 så jag fick aldrig tillfälle att åka med.

Är inte den översta bilden på Taifunen spegelvänd?

Postat av: F

Publicerad 2011-07-16 11:43:13

Hmm, jo det ser nog ut som att bilden är spegelvänd, Anders.



Apropå Subean, se här http://lae.blogg.se/2009/october/air-champis-2.html

Postat av: F

Publicerad 2011-08-07 11:34:13

Inlägget uppdaterat med de bägge översta bilderna i rättvänt skick. Tack till Rolf Broberg.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela