Southern Cross vs Scheherazade
Såg den mycket intressanta dokumentärserien om Axel Wenner-Gren från 1975 som finns i SVT Öppet arkiv. Undrade då vad som hände med Southern Cross, lyxjakten som han köpte av Howard Hughes. Hittade efter googling följande:
Ångyacht byggd i Glasgow av Alexander Stephen & Son Ltd. i 1930. Fartygets första namn var Rover. Beställare Earl of Inchcape, Glenapp Castle, för kostnaden £400 000. Dimensioner: 110 meter lång, 12 meter bred. Tonnage: 2113 ton.
1930, juli. Levererad med namnet Rover och registrerad på Isle of Wight.
1932, ägare Howard Huges, Santa Barbara, Kalifornien.
1937, feb. köpt av Axel Wenner-Gren och registrerad som fritidsbåt hos KSSS Stockholm.
1940, 9 april, omregistrering till Panama, samma ägare.
1942, 10 april sålde Wenner-Gren Southern Cross till sitt eget bolag Mobilia för endast 10 US$.
1942, 11 april. Ny försäljning för 10 US$ till nybildat bolag; Southern Cross S.A.
Såld av Wenner-Gren våren 1942 till mexikanska staten för 1 milj. peso = 870.000 kr. Omdöpt till Orizaba och använd som kadett- och kustbevakningsfartyg i mexicanska flottan. Runt 1960 avfördes fartyget och skrotades. Blev bogserad till Veracruz efter råkat ut för ett kraftigt oväder i en mindre hamn i Mexico (där hon tog in så pass mycket vatten så hon blev stående på botten). I Veracruz blev fartyget liggande i flera år där hon vandaliserads och eldhärjades samt återigen sjönk. Vraket låg kvar där ända in på 1970-talet.
Det är lätt för en slyngel i min generation att associera till...