Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ingo The Champ's Cessna 175

Publicerad 2012-02-07 06:51:45 i Propulärkultur,



Från ett inlägg i september 2008: Flygintresserade undrar då direkt: Vilken Cessna 175 ägde Ingo? Rätt svar: SE-CTX, detta mellan januari 1962 och maj -66. (Klicka på länken! Ingos flygande berörs i ett nummer av Teknikens Värld från 1968.)



Ingo!? Världsmästaren i boxning, Ingemar Johansson, har han haft flygplan? Jajjemen! The Champ blev klar med sitt cert 1962 och antagligen hade han redan tidigare inköpt en bättre begagnad Cessna 175. För en tid sedan plockade Håkan Buffal-O  fram några bilder som är tagna i och utanför Hangar 2 på Torslanda i början av 60-talet - på flera av dessa ser vi Ingos flygplan.



I förgrunden står Cessna 140 SE-CMY, men bakom den står Ingemar Johanssons Cessna 175A SE-CTX. Fenan tillhörande Taylor J2 Cub SE-AGO syns också tydligt, ägdes av Duells Aero 1960-62. Mellan Uno Ranchs Safir och Ingos Cessna 175A verkar det som Piper J4A Cub Coupe SE-CTE står inkilad.


SE-CTX importerades via Solbergs Cessnaflygs hjälp i slutet av 1961. Denna Cessna 175A Skylark var av årsmodell 1959, hade tillverkningsnummer 56253 och bar tidigare amerikansk registrering N6753E. Den 24 januari 1962 registrerades SE-CTX på J I Johansson, Göteborg. I mars 1965 noteras AB L Lindblads Autoservice i Vårgårda som innehavare och i början av maj 1966 säljs Cessnan tillbaka till dealern Solberg Flyg AB i Malmö. SE-CTX avregistrerades i april 1968 och var då såld till Norge där registreringen blev LN-LMP. Tyvärr gick Ingos gamla Cessna 175A åt i ett missöde den 12 augusti året därpå.

Nedan syns ett reproskott på en bild ur Kurt Klaussons bok som ESGB skickade via MMS, The Champ himself håller i dragkryckan...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Spritt

Publicerad 2012-02-07 08:03:17

Toppen med dessa trevliga nostalgiska blogginlägg Fred. Alltid lika spännande att läsa om allmänflyg minnen.



/Hans.

Postat av: F

Publicerad 2012-02-07 10:27:41

Tack Hans! :)



Allmänflyget är idag sorgligt missförstått i detta landet kallat Sverige. Som jag ser det finns det tre sfärer inom flyg; militärflyg, trafikflyg och allmänflyg. Folk klumpar ihop de två sista och kallar det civilflyg, och det är iofs rätt i en första anblick, men faktumet att allmänflyget är en förutsättning för trafikflyget trängs undan. Sånt vill man blunda för hos Swedavia, Svenskt Flyg, etc. Nä, Ingos skulle behöva trimma in lite enkla fakta här o var med sin välkända höger ;) ;)

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-02-07 21:07:07

-I mellantiden hade "The Champ" tydligt tiden med cert och eget flyg. Troligen en obekant del av hans liv för många av oss....

Postat av: F

Publicerad 2012-02-07 23:32:06

Så sant, så sant, Leif. Det precis sånt som man bara älskar att få lyfta fram på lae.blogg.se :D

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-02-08 07:32:37



Det vart väl nästan en modegrej bland kändisar i början på 60-talet med eget cert. Jag har själv sett Carli Tornehaves signatur på åtskilliga ställen i SE-ETT, Stockholm Flygklubbs legendariska C-150 gamla loggböcker och jag tror att Lasse Lönndal m fl höll på samtidigt. Hep Stars och deras försök till att ta cert har ju redan avhandlats i denna blogg.

Postat av: F

Publicerad 2012-02-08 08:49:59

Stämmer det, SuperEchoChris. I Stockholm känns det också populäriserat av Radio Nord och dess samband med Stockholms Nya Flygskola på Skå. Pelle Lönndahl var cheftekniker på radiostationen ombord på M/S BonJour och hans bror Lasse flög då och då ut de förinspelade tejperna till båten ute på Östersjön. Det användes ju i marknadsföringen...och det ska man t ex även se följande tilldragelse:



"1961, 1-2 juli: Jesper Hydén och Hans Pettersson landar på Skå-Edeby efter att ha tillbringat 50 timmar och 25 minuter i luften med en Cessna 172. De överträffade härmed i tid Carl Gustaf von Rosens nästan 31 timmar långa flygning till Addis Abeba 1947."



http://www.ronnybgoode.se/?p=293

http://radiohistoria.jvnf.org/radionordperson.htm

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-02-08 16:02:41

Ur historisk synpunkt kanske vi i Norden kunde sammanställa en lista över kändisar som innehaft eller är med flygcert? Vi nordbor tycker kanske det är lite trivialt, men å andra sidan så har ju Amrisarna, http://www.aerofiles.com/00stars.html



Den senaste kändisen som tydligen är aktiv pilot är väl spelmannen och sångaren -den hedersamme Kalle Moareus.



Tack för radiohistoria....Seve´s penna är saknad.

Postat av: F

Publicerad 2012-02-08 16:31:42

Tack för den intressanta länken, Leif.



Trivialt hmm...eller så kanske man helt enkelt inte längre vill skylta med att man flyger. Flyg har av någon anledning blivit fult och svårt här hos oss. Det görs svåråtkomligare än vad det behöver vara, där behöver man få in en ishacka i det mediala för att öppna upp igen. Sponsra cert åt Persbrandt och Tuva Novotny, den sistnämnda har ju redan ett efternamn som ett flygaräss!

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-02-08 18:00:58

...Bilbrandt tycks vara förlorad, men Tuva kanske en vacker dag blickar åter som den kraftfullhet som beskrivs.http://gd.se/noje/1.2726837-tuva-flitig-sa-in-i-norden

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-02-09 10:19:43

Länken som Leif ger är iofs rätt intressant men har några småfel i sin lista. En av de mest seglivade myterna är nog den att James Stewart skulle ha flugit B-52 som pilot i Vietnam vilket är FEL FEL FEL!! Han flög aldrig vare sig B-52 eller B-47 som pilot och inte heller B-36 som "Combat Crew"! Han flög överhuvudtaget aldrig som militär pilot efter WWII! Däremot är det helt korrekt att han flög B-17 och B-24 som instruktör och sedermera B-24 på ett antal uppfrag över Europa.

Postat av: F

Publicerad 2012-02-09 13:04:16

Hmm, nu kommer jag att tänka på gamla personligheter i etern som Bengt Öste och Lars Widding :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela