Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Inte bäst av Teknikens världs testpiloter

Publicerad 2008-09-15 15:30:00 i Propulärkultur,

...1968 var dessa två herrar. I bland kommentarerna till inägget Bäst av Teknikens världs testpiloter nämndes Ingo, vilket föranledde mig att även lägga ut ett med ovanstående rubrik. Lite orättvist är det mot vännen Ove - han flög inte i överhuvudtaget vid denna tiden men flikades in i testet ändå. Han lät sitt cert gå ut bara för ett par år sedan, fyllde 75 tidigare i år förresten. Ingo tänkte kanske på den kommande lagstiftningen mot proffsboxning när de flög, eller vad tror ni?



Flygintresserade undrar då direkt: Vilken Cessna 175 ägde Ingo? Rätt svar: SE-CTX, detta mellan januari 1962 och maj -66. Edit: Kolla även detta inlägget om SE-CTX.

Ove Fundin har också ägt flygplan, mer än ett också? Vet ni vilka?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-09-15 21:20:26



Om Ingo är "den tionde och sista testpiloten" undrar man vilka de andra var? Några har vi nämnt men det summerar inte tio stycken. Temat verkar ju vara kändisar bakom spaken. Om så är fallet gissar jag att även Sven Lindahl fanns med. En annan tänkbar pilot-kändis-wanna-be är Torbjörn Axelman, men hur många visste egentligen ens hur han såg ut?



Få vet nog att både Evert Taube, Povel Ramel och Cornelis Vreeswijk har varit medlemmar i Stockholms Flygklubb, fast ingen av dom hade cert! Annars är ju ämnet kändispiloter i allmänhet ganska kul!

Postat av: F

Publicerad 2008-09-15 23:00:00

"Avhandlade testpiloter" är Erik Carlsson "på taket", Lasse Lönndahl, Carli Tornehave och denna gång Ove Fundin samt Ingo.



De övriga fem är Ebbe, Per och Sten Nilsson (of Sten & Stanley-fame, anses som 'en' pilot av Teknikens Värld), Åke "Bryggarn" Andersson, Lasse Björn, Lennart Fernholm (Felle i Hep Stars) och Ingrid Pedersen. Den senare flög över Nordpolen t o m - flygplanet, en Cessna 205 kallad 'Snowgoose', finns nämnt/avbildat i detta inlägget:

http://lae.blogg.se/2006/november/snogas-eller-smorgas.html



Det hade varit kul om "Mr TV-Nytt" hade varit med bland de tio

Postat av: Pierre

Publicerad 2008-09-16 20:55:07

Låt den här sidan ladda in och klicka dig fram till Photogrphs så finns en jäkligt fin bild på en B-25.

http://americanprideandpassion.com/



Vet inte, men du verkar gilla flygplan :)

Postat av: F

Publicerad 2008-09-16 22:54:52

Pierre - jo, det har nog lite svårt med: Att sticka under stol med att jag gillar (gamla) flygplan :)



Grymt snygg B-25! Thnx

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-09-16 23:53:01

Hade Cornelis haft cert vet vi nog vilken rubrik som skulle användas till leda i tidningarna om det... :)

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-09-17 20:38:01

Rubrik om Cornelis? Hmm... menar du "Den luftburne Nederländaren" eller nåt sånt? :-)



Karln var tydligen ganska flygintresserad. Har läst någonstans om hans besvikelse som tonåring när han fick veta att han som ytis inte var välkommen på Flygpojkskurs på F 8! Hårt!



En av The Nilsson Brothers vet jag sedermera la gitarren på hyllan och gick vidare med B+I och C/D teori hos Colle. Var det Per eller, nån? Trots att jag blev tjenis med honom minns jag inte vem av dom det var. Och var i branschen tog han vägen?



Att Lennart Fernholm i Hep Stars haft cert hade jag ingen aaaaaning om! Undrar hur många fler kändisar man inte känner till. Fast det är väl bara två svenska "kändisar" som haft bakgrund som flygvapenpiloter? (Och då räknar jag inte in Curt Nicolin!)

Postat av: F

Publicerad 2008-09-17 20:52:39

Menar du månne Oskar Nilsson, Superechochris? ;)



Bakgrund som flygvapenpiloter...tja, när man nämnde Mr TV-Nytt så ligger det ju nära till hands att nämna Mr Rapport, Bengt "smokepeace" Öste. Vem tänker du mer? :)



Felle Fernholm läggs in i blogg-loopen :)

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-09-17 21:45:32



Oskar Nilsson må ha varit en känd Karlstadsprofil i flygvärlden, men jag tvivlar dock på att han hade bakgrund i Sten&Stanley trots det ovanliga efternamnet!



Den andre kändisen, fd fältflygare är ju förstås Ragnar Skanåker som flugit både Tunnan och Venom! Den senare civilt enligt Åkes målflygbok, så han har dessutom tydligen haft B-cert. (Javisst fan säger du nu!)

Postat av: F

Publicerad 2008-09-18 08:01:08

;)



"Javisst fan" :) Har för mig att Skanåker även flög i UN Light Aircraft Sqn i Kongo.



Fortfarande ingen som tror sig veta något om vilka flygplan som Ove Fundin aka The Flying Fox har ägt?



Postat av: Pelle Lindquist

Publicerad 2013-09-16 15:39:41

Jag träffade honom då han flög hoppare i Skåne på 80-talet. Vill minnas att han ägt FBT och kanske ytterligare nån hoppkärra...

Svar: Helt rätt Pelle :) Kolla även inlägget http://lae.blogg.se/2008/september/oves-bagar-2.html
Plockar ur skafferiet ibland gamla blogginlägg och passar på att länka upp via facebook :)
Lazerjesus

Postat av: Pelle Lindquist

Publicerad 2013-09-16 16:01:07

Jaha, där ser man... borde naturligtvis ha kikat på datumet. Men även dina gamla blogginlägg känns fräscha, så sträck på dej F ;-)

Svar: Jag reser mig, sträcker mig...och bockar o bugar för det :D
Lazerjesus

Postat av: Mattias

Publicerad 2013-09-17 10:01:33

När jag började segelflyga i Malmö SFK på 80-talet flög också en man som tydligen skulle vara hyfsad på att paddla.

Det tog många år innan jag förstod hur hyfsad Gert Fredriksson faktiskt var på att paddla...

Svar: Så även denne legendariske olympier höll på med flyg - det visste jag inte. Kul!
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela