Piper J-4A Cub Cupé SE-CTE
SE-CTE, en Piper J-4A Cub Cupé, byggd i juni 1939 med tillverkningsnummer 4-612 - ett lämpligt typexempel på hur man kan spåra historiken bakåt på ett flygplan. Visste ni att det är en gammal warbird vi tittar på?
Denna Piper J-4A exporterades ny till England och registrerades som G-AFWS 390802 på The Plymouth & District Aero Club Ltd., 17 Manchester Square, London W1. En månad senare utbröt andra världskriget...
Fritt översatt från Impressment Log Vol.III av Peter W. Moss:
4-612 G-AFWS ES923 Inmönstrad som ES923 410513 från Plymouth & District Aero Club. Använd av ATA, White Waltham, fram till förflyttning till Nos.1424 Flight 420425. En landningsolycka i ett fält nära Rollestone, Wiltshire, 420817 medförde att ES923 skickades till Western Airways i Plymouth för reparation. Efter att dessa klarats av flugen till No.5 MU 421106. Släppt till Cunliffe-Owen Aircraft 430309 för användning av deras MAP Overseas, senare tillbaka till No.5 MU för försäljning.
Såld i december 1945 till Straight Corporation och ES923 blev återregistrerad som G-AFWS med dessa som ägare 460114. Såld till Western Airways 460402, därefter vidare till W.F. & S.C. Churchley i juni. Ytterligare två "gentlemen" var listade som ägare under 1948 och Doncaster Ultra Light Group tog över i november 1949. Gruppen sålde planet till Finland sommaren 1951.
Då går vi över till Mäkinen & Ritaranta Finnish Civil Aircraft 1926-2000.
510712 registrerades flygplanet som OH-CPB på Vainkainen & Co, Helsingfors. Äganderättändringar för OH-CPB: 551205 Asikainen & Co, Helsingfors, 571005 Lentokuva/Flygfoto Lars Heikinaro, Åbo, 580725 Knut Fagerström, Virkby. OH-CPB såldes 590325 till A. G. Gustafsson i Göteborg och avfördes då ur finskt register som såld i Sverige.
OH-CPB på Skå-Edeby 1959/60. Bilden togs av Pej Kristoffersson och kommer via LIA.
Enligt uppgift reserverades planet som SE-CLF 590331 av Älvdalens flygklubb efter att ha importerats av Ragnar Johansson i Vällingby. Av allt att döma gick affären inte igenom, kan man gissa på grund av flygplanets tekniska status (?). Det kom att ta ett par år innan maskinen kom i luften igen...
Staffetpinnen går vidare till Svensk civilregister 3 - SE-CAA tom SE-CZZ, sammanställt av Lars E Lundin (LEL) och utgivet av SFF. Där står följande...
Registrerad SE-CTE 611123 på A G Gustavsson, Göteborg & K-E Brandt, Uddevalla. Haveri Varberg (hård landning) 670707. Nya ägare 671003 K W Kurts, Sparsör & I B Arleving, Borås. Såld 680206 AB Nyge Aero, Nyköping och vidare samma dag till Tuppz Flyg AB, Eskilstuna. Därefter till S Johansson, Los, 690827 och 720620 S Johansson, Ljusdal. Flygplanet används nu på sjö med flottörer.
B N A Lind, A G I Hanno & S O G Borgström i Umeå tar över 721114 och 750612 är R Andersson, A G I Hanno, S O G Borgström & P-A Persson delägare. SE-CTE havererar 790107 vid Tavelsjö och blir därefter magasinerat i Umeå. Ny ägare enligt registret är 820601 J Mikaelsson i Edsele.
Där är det slut på uppgifterna Svensk civilregister 3. Men vi fortsätter ändå: Efter avklarad renovering kommer SE-CTE åter i luften igen 870717. Mikaelsson avyttrar flygplanet sommaren 1996 till K E Lindahl i Svanskog och tre år senare blir Erik Alkehed i Norrköping ägare. Han har därefter sålt J-4an vidare.
Om jag fattat rätt är numera SE-CTE baserad i Eslöv alternativt Höör (Ringsjön) beroende på konfiguration. Hjulställ i första fallet och flottörer i det andra (Edit. Se nedan.).
Piper J-4A SE-CTE för cirka 10 år sedan. Bilden kommer från Kalle Flaps arkiv via Matsen.
Piper J-4 Cub Cupé tillverkades i totalt 1 251 exemplar 1938-41. I denna satt man side-by-side istället för, som i en vanlig Cub, i tandem. Olika motoralternativ fanns: J-4 hade en Continental A50 (50 hk), J-4B en Continental A65 (65 hk), J-4B en Franklin 4AC-171 (60 hk), J-4E en Continental A75-9 (75 hk) och J-4F hade en Lycoming O-145-B2 (65 hk).
J-4C hade en Lenape AR-3 (50 hk) och J-4D var en testmaskin för Lycoming-motorer - alltså det rör sig om varianter som inte nådde serieproduktion.
Tre stycken Piper J-4 importerades till Norge innan kriget (en av dessa är under restaurering) och fyra har figurerat i Danmark. Finland har det funnits två J-4 och i Sverige bara i en. Nedanstående bild på just detta exemplar togs av Sven-Erik Jönsson i en hangar på Eslövsfältet i augusti förra året.
Edit 091119 - Sven-Erik skrev ett mail: När jag tog fotot på SE-CTE, så höll man just på att demontera vingarna för att packa flygplanet i container för skeppning till Thailand. Du ser kanske att högervingen fortfarande hänger på planet?