Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

"Lett hänt" i sovjetiskt luftrum 1987?

Publicerad 2012-04-22 00:53:00 i Allmänt, Kalla kriget, Personligt urval,

 Jag brukar inte köra tidigare inlägg i repris, men idag finns det en bra anledning - det är exakt på dagen 25 år sedan den beskrivna händelsen inträffade! Dessutom kan det vara läge att nämna att den även finns utförligare beskriven i Mikael Holmströms bok "Den dolda alliansen". Tänkt var att komplettera lite med uppgifter från boken, men så långt hann jag inte denna gång. Tidigare blogginlägg som tillkommit tack vare denna bok är Flygenhet 66, State Of The Able Archer och Den hemliga finska Draken-optionen samt Vi bryter för en extra nyhetssändning. Åter till det som var "lett hänt"...

Våren 1987 skulle Mattias Rust landa på Röda torget med en Cessna 172. En otrolig bedrift i sig, men också - självklart  - lyckades tilltaget tack vare en enorm portion tur. En stor anledning kan ha varit att dagen innan var en helgdag i Sovjetunionen, tillika gränstruppernas dag. Dessa trupper var nog därför "lite trötta" den 28 maj när Rust gjorde sin flygning.

Gorbatjov tog tillfället i akt och sparkade x antal höga befäl inom krigsmakten i efterspelet, vilket också fick igång hans reformarbete och i förlängningen alltså då öppnade dörren för att få ett slut på det kalla kriget.

Men cirka en månad tidigare hade en annan kränkning skett av sovjetiskt luftrum. Kanske var det båda dessa händelser som hjälpte Gorbatjov med att bli av med de reformovänliga hökarna inom den sovjetiska militära herarkin? De oönskade besöken spelade, så att säga, Gorbi i händerna...

Så här står det i årskrönikan i Flygets Årsbok 1988 (sidan 185):

22 april. En J 35OE Draken från Saab gör en vid sväng in över i sovetiskt luftrum norr om Liepaja i Litauen. Flygplanet hinner båda styra tillbaka ut över Östersjön och enligt rykten till och med landa i Linköping innan den sovjetiska incidentberedskapen visar sig i luften.

Liepaja ligger i Lettland, annars var det rätt.

Flygplanet var den först färdiga Draken ämnad för Österrike, tillverkningsnummer 351414. Den hade börjat livet som en J 35D i svenska flygvapnet 1964, detta som 35347. 1984/85 hade denna 35 David pensionerats vid 2/F 21 i Luleå med 2 049 flygtimmar och valts ut som en av de 24 stycken Draken som skulle levereras till Österrike 1987-89. Denna nya version kallades J 35OE, ibland även J 35Ö.
 
Det var alltså vid en av de första provflygningarna med en J 35OE som detta hände.Normalt flög man från Linköping ner till Ölands södra udde, därefter kurs 090 en bit ut och sedan norrut för att så småningom gå tillbaka för landning på Saab. Men efter Ölands sydspets, den där onsdagen - den 22 april 1987, hölls den östliga kursen i hög fart lite väl länge. Flygplanet observerades av flygvapnets radarstation Bonsen och jaktledaren försökte påkalla pilotens uppmärksamhet.
 
Det misstag som begicks gjordes antagligen av Saab själva. Man övervakade flygningen själva från RRGC O1N "Vesslan" som fanns nersprängd i Kolmården, men slog inte larm i tid. Provflygaren Weikko Sunell väntade antagligen på "their call". När han väl uppfattade att han var inne över Lettland vände han utåt Östersjön och satte full fart hem igen. Från att han så gjorde till att ryssarna visade sig i luften tog det cirka 15 minuter. Somliga säger att man var lite slöa efter lunchen...
 
När man tänker på det är det en ganska märklig företeelse: Ett stridsflygplan tillhörande det neutrala Österrike kränker sovjetiskt luftrum efter start från det "neutrala" Sverige. "Lett hänt" eller bara slumpen?

Läs även USAF Air Medal till Viggenpiloter för ytterligare perspektiv på händelser över - och runt - Östersjön 1987.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-04-22 22:50:01

Bonsen (R236) såg maskinen och RRJAL som satt i O1S Rockan utanför Hannäs, Åtvidaberg var den som påkallde uppmärksamhet.

Satt själv som RROBS vid tillfället, minns väl upphetsningen om det var ett avhopp österut på G.

Den radar som SAAB använde är en PS810 som står vid Kolmården, halft civil halft militär.

Den såg nog också det hela, men man kanske inte var så uppmärksam hemma hos SAAB.



/M

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela