Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygenhet 66

Publicerad 2011-03-24 12:36:00 i Allmänt, Kalla kriget, Propulärkultur, Underrättelsetjänst,

I morgon släpps Svenska Dagbladet-journalisten Mikael Holmströms bok Den dolda alliansen. Den handlar om det svenska samarbetet med NATO under kalla kriget och tar bland annat upp Stay Behind-rörelsen, uppbyggnaden av en hemlig motståndsrörelse i landet utfall händelsen av en sovjetisk ockupation.


Svenska Dagbladet har under senaste tiden publicerat några mycket läsvärda artiklar: Direktörens dubbellivSvenskarna riskerade livet, Gyllenhammar hade hemligt uppdrag och Hemligt förband flög NATO-agenter. I den sistnämnda kan vi bland annat läsa följande:

Ett annat avslöjande i boken handlar om ett topphemligt flygförband: flygenhet 66. Förbandets uppdrag var att i hemlighet förflytta personer.


Övningarna kunde handla om att få ut nyckelpersoner ur landet eller placera ut infiltratörer vid finska gränsen mot Sovjetunionen. Infiltratörerna släpptes i fallskärm från låg höjd.


Flygenheten hade ett tiotal civila flygplan. Bakom kulisserna fanns en välplanerad militär organisation med chefer, piloter och markpersonal.


SvD:s reporter Mikael Holmström har pratat med den dåvarande stabschefen för förbandet som kallar sig Jan Danielsson.


–Vi flög, övade, spanade och rekognoscerade både i Sverige och i grannländerna, berättar han.


Ibland lånade förbandet ett militärt flygfält och klädde sig då i overaller med rätt gradbeteckning.


Planen som användes
var oftast fyrsitsiga Cessna 182 eller sexsitsiga Cessna 206. Många av övningarna gjordes i mörker och piloterna tränades att landa i svår terräng dirigerade av enbart några ficklampor.



Varför hette förbandet Flygenhet 66? Jag gissar att det beror på året då det sattes upp, med andra ord 1966 (jämför till exempel med benämningen IB 66). Inte för att jag överdrivet funderar över dolda agendor, men att Saab hade den svenska agenturen för Cessna kan ju haft en i sammanhanget positiv bieffekt - läs mitt tidigare inlägg TP 172 Reims Rocket?

Cirka tio Cessna 182 och -206 ingick alltså i Flygenhet 66, flygplanen var civila och mönstrades in vid behov när man genomförde olika övningar. Något som ofta övades var hämtning lämning på gamla bortglömda besprutningsstråk i öde skogstrakter...gärna när det var rätt mörkt dessutom. Under 60- och 70-talet var det ju mycket vanligt att man besprutade skogsområden i vårt avlånga land från luften. Tror att det blev förbjudet  att använda flygplan i sådan verksamhet 1985/86, men de små stråken som hade anlagts för ändamålet fanns ju kvar tills de växte igen.

När nu Flygenhet 66 avslöjas minns jag en uppgift att det under mitten av 80-talet nattetid förekommit start- och landningar på det - näst intill igenvuxna - skogsgödslingsstråket vid Svinhult. Folk hade ringt polisen och tipsat "Det kanske smugglas knark?!", men ingen åtgärd från lagens långa arm...  

Hmm, förde man in sådana flygningar i fallskärmsklubbens Cessnas loggbok? Antagligen inte? Och med stor sannolikhet känner man folk som tillhört Flygenhet 66...


Uppdaterat 110324 Kl. 17.30

SR P1 Studio Ett har idag ett inslag om Flygenhet 66 där "Jan Danielsson" träder fram. Hans verkliga namn? Sven Hugosson, före detta generalsekreterare i KSAK (Kungliga Svenska Aeroklubben). Klicka här för lyssning.


Uppdaterat 110325 Kl. 09.40

De mystiska planen som flög mellan Sverige och Norge förbryllade hela Värmland. 40 år senare kommer svaret: det var försvarets topphemliga ”Flygenhet 66”. - Vi både såg och hörde dem, säger förre tulltjänstemannen Göte Johansson, 71.

Läs mer i Aftonbladets artikel Flygmysteriet löst efter 40 år.


Uppdaterat 110325 Kl. 14.10

• Enheten bildades 1980, flera år efter polisens och tullens gemensamma spaningsoperationer som genomfördes 1975. Vet du något om den verksamheten?

– Nej, det har jag ingen kännedom om. Men jag vet att när medborgare Svensson ringde polisen och rapporterade om våra flygningar så hände absolut ingenting. Vi hade gott skydd bakåt, så att säga. Det är väl inte orimligt att tänka sig att man lärt av gamla misstag


Artikel med rubrik Spökflygningarna del av svenskt Nato-samarbete i Värmlands Folkblad.


Uppdatering 110325 Kl. 19.20

«Flygenhet 66» sorterte inn under den aller hemmeligste delen av det svenske forsvaret: Kontoret för särskild inhämtning (KSI). Deltagerne fikk betalt i kontanter, og Hugossons enhet benyttet seg av sivilt registrerte småfly som Cessna 182 og 206.

- Vi leide dem fra privatpersoner eller flyklubber.De hadde registrert flere mulige landsplasser, og i boken «Den dolda alliansen» som ble presentert i Stockholm tidligere i denne uken, nevnes konkret plasser i Trysil og ved Fritzøe utenfor Larvik.


Hemmelig alliert med Norge är rubriken på en artikel, med filmad intervju med Sven Hugosson, hos norska ABC Nyheter.


Uppdaterad 110328 Kl. 22.30

Hugosson har helt rätt. De människor som i hemlighet arbetade för att trygga Sveriges säkerhet genom ett samarbete med västalliansen förtjänar vår uppskattning och tacksamhet. Däremot finns det all anledning att kritisera de politiker som ljög svenska folket rakt upp i ansiktet när de sjöng neutralitetspolitikens lov. De visste att vi var tvungna att skaffa oss säkerhetsgarantier och samarbeta västerut, men vågade eller ville inte stå för det öppet av inrikespolitiska skäl. Det var ett beklämmande hyckleri och dubbelspel.

 

Märkligt är dock hur seglivad denna neutralitetsmyt är trots att västsamarbetet ändå varit känt i ungefär två decennier nu, även om alla detaljer inte är kända.

Ledaren i Nya Wermlands-Tidningen den 26 mars.


Uppdaterat 110330 Kl. 16.00

Fick boken "Den dolda alliansen" idag. Tre titlar ingår i ledningsgruppen Flygenhet 66: Chef var Hans Ulrich von der Esch och Stabsansvarig Sven Hugosson. Titeln Flygansvarig är inte parad med ett namn - vem?

Kanske kan bli uppföljande inlägg..?


Uppdaterat 110403

Noterade att det nu finns en wikipediaartikel om Flygenhet 66.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-03-24 13:51:16

Kanske dags att skriva om texten till en känd låt?

"I get my kicks in unit 66"

Skämt åsido men det är en kul nyhet men inget som förvånar mig.

Postat av: F

Publicerad 2011-03-24 16:07:44

Hoppas att mer kommer fram om FE 66, det är mycket som ännu ligger i skuggan efter kalla kriget. Och det är ju sedan länge ett stor sosse-trauma hur man ska hantera detta - varför inte ta steget ut att erkänna att detta var enda sättet att göra "på den tiden som det begav sig". Sluta hyckla.



Sedan har man i vårt östra grannland också fått del i intressanta avslöjanden i boken: http://www.hbl.fi/text/utrikes/2011/3/24/d60950.php



Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-03-24 16:29:42

Jag kan bara hålla med om hyckleriet går mig på nerverna. Jag tror knappast att någon får kritik för det som gjordes under det kalla kriget om man bara går ut med sanningen. Tyvärr har ju sossarna nästlat in sig i en härva av lögner som de får mycket svårt att komma ur.

Postat av: S.Lokhatt

Publicerad 2011-03-24 17:00:28

Sven Hugosson var idag med i P1 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4418984 och berättade om verksamheten, som verkar varit en del av Frivilliga Flygkåren. Mest förvånad blir man över de förvånade utropen hos reportrarna, har de bott i en rosa bubbla sedan VK2?

Postat av: F

Publicerad 2011-03-24 17:21:58

"Jan Danielsson" heter egentligen Sven Hugosson. Från den av S.Lokhatt serverade länken



"Med på torsdagens presskonferens, där boken presenterades, fanns också en chef vid flygenheten, Sven Hugosson. Att han nu för första gången framträder och berättar om verksamheten förklarar han så här.



– Därför att det gått så många år, att jag inte avslöjar några hemligheter. Det som finns, finns i boken. Och jag är trött på att man har hycklat om det här, med neutraliteten i så många år. Hela min tid som militär, från 1955 när jag började i flygvapnet har varit ett enda långt hyckleri. Och jag är säker på att man på Sovjetsidan visste mycket väl om allt det här, säger Sven Hugosson."

Postat av: Markbunden

Publicerad 2011-03-24 17:29:04

En advokat och nära vän till kungafamiljen var ju en av piloterna. Han doppade en Super Cub efter en islandning utanför Stockholm på mitten av 1990-talet, så han hade färdigheten och lämpligheten för organisationen.



Postat av: Anonym

Publicerad 2011-03-24 18:10:53

Känns påtagligt som det fanns ett "inre FFK" inom FFK

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-03-24 19:35:48



@Markbunden, Hmm... jag har läst din kommentar flera gånger nu och försökt förstå vad det är du egentligen menar. Att Hans Ulrich von der Esch, död sen 2009 (och som i tidernas begynnelse ett tag var känd som "nära vän" till prinsessan Margaretha), gick igenom isen utanför Vindö i samband med en nödlandning med sin gula Super Cub SE-KMB i februari 1999 och höll på att drunkna är välkänt. Att han var en av alla glada piloter inom FFK är ingen hemlighet heller. Jag var ute och flög med honom flera gånger både i hans Cub och i helikopter. Du får gärna förklara din kommentar om ett samband mellan incidenten i hans Cub och hur det skulle göra honom särdeles lämplig som pilot hos FFK, annars tror vi alla att du enbart svammlar om saker du inte kan!

Postat av: Markbunden

Publicerad 2011-03-24 19:49:27

@SEC

HAvdE hade kunskaperna och var omvittnat en mycket skicklig pilot. Hans nätverk och lojalitet sågs som en stor tillgång för den typen av verksamhet.



I hans minnesord skrev Bengt Gustafsson väl om hans flygargärning och kopplingen till den hemliga verksamheten, som fram tills nu varit okänd för de flesta.



/Markbunden

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-03-25 00:50:07

UNT tar idag upp Holmströms bok i sin ledare: http://www.unt.se/ledare/dags-att-sluta-forvanas-1294299.aspx



Också intressant på en DN-blogg: http://www.dn.se/blogg/markligheter/2011/03/24/nar-svenskar-jagade-svenskar/



"I början av 2000-talet genomförde UFO-Sverige flera stora undersökningar i västra Värmland för att kartlägga en serie mystiska överflygningar över gränsen till Norge i början och mitten av 1970-talet. Överflygningarna gjordes av mindre sportplan som på låg höjd, i mörker och ibland svårt väder syntes passera. Det fanns även rapporter om hur några av dem skulle ha landat på skogsvägar där träd röjts bort för att göra plats för ett mindre plan.



Militär, tull och polis på båda sidor av gränsen inledde i största hemlighet en jakt på dessa plan. Den tidens mest moderna radaranläggningar av modellen PS-70 placerades några mil från gränsen och specialutbildad personal patrullerade i skift de mest utsatta områdena. I Borlänge och Karlstad fanns helikoptrar och snabbgående flygplan placerade för att med kort varsel ta upp jakten.



Operationerna gick under täcknamnen Argus och Dacapo.



Vid åtminstone ett par tillfälle jagades nedsläckta plan på mycket låg höjd. Men den svenska jaktstyrkan lyckades aldrig identifiera dem."



Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2011-03-25 12:51:26

...och om två år kommer det fram att det för neutralitetens skull också fanns en Flygenhet 68. Ifall att vi skulle ockuperas av NATO. ;-)

Postat av: F

Publicerad 2011-03-25 15:06:16

Skulle självklart vara intressant o få reda på vilka de tio Cessna 182/206 var som FE 66 hade öronmärkta. Sedan så slås man också av att statliga Swedair hade Cessna-agenturen...

Postat av: dykarn

Publicerad 2011-03-25 17:45:35

Nödvändigt Att Tala Osanning på den tiden,med tanke grannens ledare i öst inte hade alla hästar i hissen

om man så säger.....

Postat av: F

Publicerad 2011-03-25 18:14:13

Jo, Dykarn...men idag känner jag att det som tutades i oss här i Svedala på 70- och 80-talet är det som är mest störande. Kreml visste, Washington också, men inte medelsvennen. Han trodde på fullste allvar på Palme m fl och hur de uttryckte det; neutraliteten var mer än helig. Socialdemokraterna har oerhört svårt att förhålla sig till detta även idag. Jag tycker att som det skrevs i en av länkarna ovan är klockrent:



"Det är dags att inse att neutraliteten var ett verktyg för att försvara Sveriges oberoende i ett specifikt säkerhetspolitiskt läge, inte en moralisk dogm."



Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-03-25 18:14:26

Jag ser med spänning fram emot att läsa boken och framförallt höra kommentarerna som lär dyka upp.

Nu när Sven Hugosson på ett så rakryggat sätt berättat om sin funktion så lär det väl bli fler som gör samma sak får vi hoppas.

Tanken med ett staligt kontrollerat Swedair som kanske subventionerade 182:or 0ch 206:or är faktiskt ganska intressant. Tankarna drar iväg......

Postat av: dykarn

Publicerad 2011-03-25 18:44:26

Ett verktyg till oberoende,håller med till 100%,mycket bra skrivet.

I rent flygintressenörderi väntar på spänning vilka maskiner som ingick o om några finns kvar...

Postat av: F

Publicerad 2011-03-25 18:56:07

Kan faktiskt tänka mig att LFKs Cessna 182 SE-GYI användes en del, t ex....

Postat av: dykarn

Publicerad 2011-03-25 19:04:39

Ja,varför inte,det var ju en hel del rundflyg med den,dock inte märkt Östgötaflyg som vissa andra med mer militäriskt utseende;-)

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2011-03-25 19:28:54

Idag berättade en arbetskamrat om nattliga flygningar med nedsläckta flygplan över Asarumfältet NV Karlshamn, nedlagt sedan många år.

Det pratades om knarkflygningar och man kunde se både militärer och poliser på fältet i samband med att det hade flugits nattetid. Men precis som i Svinhult, inga åtgärder som syntes i varje fall.

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-03-25 19:29:06

Socialdemokraternas nye partiledare som enhälligt valdes idag och som främst gjort sig känd i försvarspolitiska frågor kanske kan lätta på förlåten och lägga korten på bordet.

För övrigt hoppas jag att C FVM skapar utrymme och ställer ut en Cessna 182 och 206 som kan tydliggöra en del av svenskt flyg under det omhuldade utställningskonceptet "Kalla kriget"...

Frågan är ju bara vilka andra flygplan som då måste ställas utomhus till allmänt förfall?



Weiron

Postat av: F

Publicerad 2011-03-25 21:08:02

Kenneth - tror Asarum lades ner runt 1990, kanske något år tidigare. När skedde denna "trafik"?



Weiron - Juholt ja. Vad ska man tro? Med tanke på vad han efterträder så kan det väl egentligen bara blir bättre...frågan är hu bra det är, iaf i mitt tycke ;) Tror inte han - åtminstone inte den närmaste tiden - vågar ta i denna heta potatis för SAP. Det är allt för kännsligt...



Med detta avslöjande är risken stor att FVM måste riva hela den nya fantastiska utställningen..! Och det som var mer "svart och vitt" under 50- och 60-talet, blev "grått" under 70- och 80-talet. Det gäller retoriken runt neutralieten, det verkar också i viss mån gälla svenskt militärflyg. Vilket flygplan ersattes TP 83 Pembroke med t ex? Det märks när man forskar lite...och "redovisningen" kan ta sig uttryck i inlägg som dessa två:



http://lae.blogg.se/2009/february/tp-twotter.html



http://lae.blogg.se/2008/january/crownair-och-alla-dessa-affarer.html

Postat av: Luftburen

Publicerad 2011-03-26 11:12:50

Det är lite konstigt att svensk TV inte haft nyhetsinslag om detta avslöjande, eller har jag missat något? Det verkar som norska och finska medier har intresserat sig för Den dolda alliansen....men de länderna har väl inte lika mycket arr skämmas för, eller hur man ska säga det?

Postat av: F

Publicerad 2011-03-26 11:36:28

Håller med dig, Luftburen. Säga vad man vill om webben, men den gamla dumburken är fortfarande epicentrum i gamla folkhemmet ;)



Såg att finska YLE även hade uppmärksammat boksläppet. Kör google-översättning: http://yle.fi/uutiset/teksti/ulkomaat/2011/03/kirjavaite_ruotsi_valmisteli_sotilaallista_soluttautumista_suomeen_2462156.html



Och apropå att flyga agenter så påminner dessa uppgifter runt FE 66 om vad man gjorde 1945 med Waco SE-ANG och Arado SE-AOU, se http://lae.blogg.se/2007/september/flygplanet-i-den-mystiska-stjarnan-arado-ar-196-1.html

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2011-03-28 21:37:07

Asarumsfältet: mitten av 80-talet

Postat av: Johan G

Publicerad 2013-11-01 02:11:09

När jag läste den här intressanta postningen drog jag mig till minnes att jag läst om de mystiska flygplanen som observanta personer i västra Värmland lämnat information om till myndigheter och ufo-forskare. Trots att man med radarstationer kunde konstatera att främmande flygplan varit i luften, och rent av haft helikoptrar som mer eller mindre konfronterat några av dem avbröts hela verksamheten.

Så det var alltså detta det var frågan om. Inte undra på att man avbröt. :-P

Den artikel jag läst i UFO-Sveriges tidning UFO-Aktuellt om de operationerna finns här: Att spåra en inkräktare http://www.ufo.se/varmland/artiklar/dacapo.shtml

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela