Flygenhet 66
Svenska Dagbladet har under senaste tiden publicerat några mycket läsvärda artiklar: Direktörens dubbelliv, Svenskarna riskerade livet, Gyllenhammar hade hemligt uppdrag och Hemligt förband flög NATO-agenter. I den sistnämnda kan vi bland annat läsa följande:
Ett annat avslöjande i boken handlar om ett topphemligt flygförband: flygenhet 66. Förbandets uppdrag var att i hemlighet förflytta personer.
Övningarna kunde handla om att få ut nyckelpersoner ur landet eller placera ut infiltratörer vid finska gränsen mot Sovjetunionen. Infiltratörerna släpptes i fallskärm från låg höjd.
Flygenheten hade ett tiotal civila flygplan. Bakom kulisserna fanns en välplanerad militär organisation med chefer, piloter och markpersonal.
SvD:s reporter Mikael Holmström har pratat med den dåvarande stabschefen för förbandet som kallar sig Jan Danielsson.
–Vi flög, övade, spanade och rekognoscerade både i Sverige och i grannländerna, berättar han.
Ibland lånade förbandet ett militärt flygfält och klädde sig då i overaller med rätt gradbeteckning.
Planen som användes var oftast fyrsitsiga Cessna 182 eller sexsitsiga Cessna 206. Många av övningarna gjordes i mörker och piloterna tränades att landa i svår terräng dirigerade av enbart några ficklampor.
Varför hette förbandet Flygenhet 66? Jag gissar att det beror på året då det sattes upp, med andra ord 1966 (jämför till exempel med benämningen IB 66). Inte för att jag överdrivet funderar över dolda agendor, men att Saab hade den svenska agenturen för Cessna kan ju haft en i sammanhanget positiv bieffekt - läs mitt tidigare inlägg TP 172 Reims Rocket?
Cirka tio Cessna 182 och -206 ingick alltså i Flygenhet 66, flygplanen var civila och mönstrades in vid behov när man genomförde olika övningar. Något som ofta övades var hämtning lämning på gamla bortglömda besprutningsstråk i öde skogstrakter...gärna när det var rätt mörkt dessutom. Under 60- och 70-talet var det ju mycket vanligt att man besprutade skogsområden i vårt avlånga land från luften. Tror att det blev förbjudet att använda flygplan i sådan verksamhet 1985/86, men de små stråken som hade anlagts för ändamålet fanns ju kvar tills de växte igen.
När nu Flygenhet 66 avslöjas minns jag en uppgift att det under mitten av 80-talet nattetid förekommit start- och landningar på det - näst intill igenvuxna - skogsgödslingsstråket vid Svinhult. Folk hade ringt polisen och tipsat "Det kanske smugglas knark?!", men ingen åtgärd från lagens långa arm...
Hmm, förde man in sådana flygningar i fallskärmsklubbens Cessnas loggbok? Antagligen inte? Och med stor sannolikhet känner man folk som tillhört Flygenhet 66...
Uppdaterat 110324 Kl. 17.30
SR P1 Studio Ett har idag ett inslag om Flygenhet 66 där "Jan Danielsson" träder fram. Hans verkliga namn? Sven Hugosson, före detta generalsekreterare i KSAK (Kungliga Svenska Aeroklubben). Klicka här för lyssning.
Uppdaterat 110325 Kl. 09.40
De mystiska planen som flög mellan Sverige och Norge förbryllade hela Värmland. 40 år senare kommer svaret: det var försvarets topphemliga ”Flygenhet 66”. - Vi både såg och hörde dem, säger förre tulltjänstemannen Göte Johansson, 71.
Läs mer i Aftonbladets artikel Flygmysteriet löst efter 40 år.
Uppdaterat 110325 Kl. 14.10
• Enheten bildades 1980, flera år efter polisens och tullens gemensamma spaningsoperationer som genomfördes 1975. Vet du något om den verksamheten?
– Nej, det har jag ingen kännedom om. Men jag vet att när medborgare Svensson ringde polisen och rapporterade om våra flygningar så hände absolut ingenting. Vi hade gott skydd bakåt, så att säga. Det är väl inte orimligt att tänka sig att man lärt av gamla misstag
Artikel med rubrik Spökflygningarna del av svenskt Nato-samarbete i Värmlands Folkblad.
Uppdatering 110325 Kl. 19.20
«Flygenhet 66» sorterte inn under den aller hemmeligste delen av det svenske forsvaret: Kontoret för särskild inhämtning (KSI). Deltagerne fikk betalt i kontanter, og Hugossons enhet benyttet seg av sivilt registrerte småfly som Cessna 182 og 206.
- Vi leide dem fra privatpersoner eller flyklubber.De hadde registrert flere mulige landsplasser, og i boken «Den dolda alliansen» som ble presentert i Stockholm tidligere i denne uken, nevnes konkret plasser i Trysil og ved Fritzøe utenfor Larvik.
Hemmelig alliert med Norge är rubriken på en artikel, med filmad intervju med Sven Hugosson, hos norska ABC Nyheter.
Uppdaterad 110328 Kl. 22.30
Hugosson har helt rätt. De människor som i hemlighet arbetade för att trygga Sveriges säkerhet genom ett samarbete med västalliansen förtjänar vår uppskattning och tacksamhet. Däremot finns det all anledning att kritisera de politiker som ljög svenska folket rakt upp i ansiktet när de sjöng neutralitetspolitikens lov. De visste att vi var tvungna att skaffa oss säkerhetsgarantier och samarbeta västerut, men vågade eller ville inte stå för det öppet av inrikespolitiska skäl. Det var ett beklämmande hyckleri och dubbelspel.
Märkligt är dock hur seglivad denna neutralitetsmyt är trots att västsamarbetet ändå varit känt i ungefär två decennier nu, även om alla detaljer inte är kända.
Ledaren i Nya Wermlands-Tidningen den 26 mars.
Uppdaterat 110330 Kl. 16.00
Fick boken "Den dolda alliansen" idag. Tre titlar ingår i ledningsgruppen Flygenhet 66: Chef var Hans Ulrich von der Esch och Stabsansvarig Sven Hugosson. Titeln Flygansvarig är inte parad med ett namn - vem?
Kanske kan bli uppföljande inlägg..?
Uppdaterat 110403
Noterade att det nu finns en wikipediaartikel om Flygenhet 66.