Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

"Lett hänt" i sovjetiskt luftrum 1987?

Publicerad 2008-02-12 12:34:16 i Kalla kriget,

Våren 1987 skulle Mattias Rust landa på Röda torget med en Cessna 172. En otrolig bedrift i sig, men också - självklart  - lyckades tilltaget tack vare en enorm portion tur. En stor anledning kan ha varit att dagen innan var en helgdag i Sovjetunionen, tillika gränstruppernas dag. Dessa trupper var nog därför "lite trötta" den 28 maj när Rust gjorde sin flygning.

Gorbatjov tog tillfället i akt och sparkade x antal höga befäl inom krigsmakten i efterspelet, vilket också fick igång hans reformarbete...och i förlängningen alltså då öppnade dörren för att få ett slut på det kalla kriget.


Men cirka en månad tidigare hade en annan kränkning skett av sovjetiskt luftrum. Kanske var det båda dessa händelser som "hjälpte" Gorbatjov med att bli av med de reformovänliga hökarna inom den sovjetiska militära herarkin? De "oönskade besöken" spelade, så att säga, Gorbi i händerna...

3514114
J 35OE Draken nummer 351414, som detta också handlar om...

Så här står det i årskrönikan i Flygets Årsbok 1988 (sidan 185):

22 april. En J 35OE Draken från Saab gör en vid sväng in över i sovetiskt luftrum norr om Liepaja i Litauen. Flygplanet hinner båda styra tillbaka ut över Östersjön och enligt rykten till och med landa i Linköping innan den sovjetiska incidentberedskapen visar sig i luften.

Liepaja ligger i Lettland, annars var det rätt.

Flygplanet var den först färdiga Draken ämnad för Österrike, tillverkningsnummer 351414. Den hade börjat livet som en J 35D i svenska flygvapnet 1964, detta som 35347. 1984/85 hade denna 35 David pensionerats vid 2/F 21 i Luleå med 2 049 flygtimmar och valts ut som en av de 24 stycken Draken som skulle levereras till Österrike 1987-89. Denna nya version kallades J 35OE, ibland även J 35Ö.


Det var alltså vid en av de första provflygningarna med en J 35OE som detta hände. Normalt flög man från Linköping ner till Ölands södra udde, därefter kurs 090 en bit ut och sedan norrut för att så småningom gå tillbaka för landning på Saab. Men efter Ölands sydspets, den där onsdagen - den 22 april 1987, hölls den östliga kursen i hög fart lite väl länge. Flygplanet observerades av flygvapnets radarstation Bonsen och jaktledaren försökte påkalla pilotens uppmärksamhet.

Det misstag som begicks gjordes antagligen av Saab själva. De hade en egen radar placerad för detta ändamål i Kolmården - den slog inte larm i tid. Provflygaren Weikko Sunell väntade antagligen på "their call". När han väl uppfattade att han var inne över Lettland vände han utåt Östersjön och satte full fart hem igen. Från att han så gjorde till att ryssarna visade sig i luften tog det cirka 15 minuter. Somliga säger att man var lite slöa efter lunchen...


När man tänker på det är det en ganska märklig företeelse: Ett stridsflygplan tillhörande det neutrala Österrike kränker sovjetiskt luftrum...efter start från det "neutrala" Sverige. "Lett hänt" eller bara slumpen?


Currently Spinning:

Peter Wolf  Come As You Are

a-ha  Manhattan Skyline

...båda låg på Trackslistan den 25 april 1987.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: tupplurad

Publicerad 2008-02-12 20:59:03

Applåder för rubriken!

Postat av: F

Publicerad 2008-02-12 21:17:45

Funderade ett tag på "Hänt i Lettland" - men då skulle du väl bara bjussa på lettöl, balt med malt som det trots allt är ;)

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-02-14 18:49:56

det är nog bara i sverige man inbillade sig att Sovjet och dess försvar fungerade så otroligt bra.

Rusts legendariska flygning var en liten knuff närmare gravens rand för CCCP

Postat av: F

Publicerad 2008-02-14 18:57:53

Jag tror nog att alla inblandade parter var...rätt förånade över vad som hade hänt den 22 april 87. Sen kom Rust och gjorde det "ordentligt", med vett (?) och vilja...

Postat av: Chefsingenjören

Publicerad 2010-05-02 19:24:57

Hade kärran hunnit fått på sig de Österrikiska dekalerna? I så fall skulle det kunnat bli ett intressant tre-partssamtal...

Postat av: F

Publicerad 2010-05-02 19:29:44

Jupp, chefsingenjören. Om jag fattat det rätt så var kärran österrikiskt märkt. Undrar vad radioanropet var? Viktor 14? Saabcraft 14?

Postat av: David

Publicerad 2011-03-08 08:54:04

Var är den maskinen nu? Har ju haft en aktiv del i kalla kriget..

Postat av: F

Publicerad 2011-03-08 09:07:19

Den verkar finnas i Zeltweg, Österrike.



http://www.doppeladler.com/oebh/luftfahrzeuge/draken.htm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela