Aerocenter i Växjö
Som någon uttryckte det i en kommentar för några dagar sedan: "The Thomas Crown Affair" - Genast började jag leta efter associationer till Crownair. Det märkliga bolaget har man ju redan skrivit om, så då återstår snarare att skriva något om Thomas, eller vad säger ni?
Flyg-Sveriges entreprenör No.1, Thomas Johansson - mannen bakom Transwede, Time Air Sweden, Air Ops och Transjet - inledde sin karriär runt 1970 med safariturer i Afrika. Han hade tidigare varit elev på Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed, hoppade av och kom därefter att jobba som pilot hos Nordflyg i Eskilstuna, Strålfors i Ljungby och Skyline Sweden i Malmö.
Då Skyline började dra ner på sin verksamhet i mitten av 70-talet, blev den då 28-årige växjösonen utan arbete. Thomas Johansson kom då att starta företaget Aerocenter med inriktning mot taxiflyg och utgångspunkten var den nybyggda flygplatsen Växjö/Öjaby. En Cessna 172 av årsmodell 1963, SE-EHR, blev Aerocenters första flygplan vilket köptes våren 1975.
Med garantier från bilkylartillverkaren Blackstone anskaffades några månader senare en Piper PA-31P Pressurized Navajo, SE-FPF. Något år därefter utökades flottan med två Cessna 402, SE-FMN och SE-FZN. Gissningsvis hamnade en del personal från BFS i inte allt för avlägsna Emmaboda i denna veva i Växjö... och 1977 går BFS i konkurs - läs inlägget Business Flight Service och Skutarydsfältet.
Beech 99 SE-GEO på Bromma den 4 juli 1979. Bild: Rolf Larsson.
Firma Aerocenter Trafikflyg gjorde sig känt som ett offensivt företag och en frisk fläkt i branschen, det märkes bland annat i flygplansinnehavet. Förutom de innan nämnda brukande man Beech 99 SE-GEO, Beech 200 SE-GSU, Beech B90 SE-GUU och C90 SE-IIB samt en kort period Piper PA-31T Cheyenne SE-GNB. Men Thomas Johansson hade siktet inställt på större maskiner...
1980 fick Aerocenter tillstånd att bedriva tung luftfart och tog då över den hangar i Växjö som tidigare disponerats av ScanBee.
I slutet av april levererades en Fairchild F-27F med 20 år på nacken till bolaget. Den var finansierad av AB Elektroplanering och registrerades SE-IEG. Tidigare hade planet bland annat flugit för kanadensiska MacKenzie Air och den amerikanska reseklubben Jet Set, då kallad Jet Set Too, samt Flying Firemen (som N225). Ganska omgående leasades SE-IEG ut till danska Cimber på 1,5 år och den affären möjliggjorde införskaffandet av ytterligare en F-27.
Följande skrev Peter Billing i Flygrevyn 3/1981:
Sedan maj förra året wetleasar bolaget [Cimber, min anm.] en Fokker F27:a av Växjöföretaget Aerocenter. Med drygt två kompletta svenska besättningar flyger F27:an Cimbers linjer med tre dagliga turer mellan Köpenhamn och Sönderborg och en till Odense. Cimbers egna Fokker F28:or som tidigare var insatta på dom här linjerna är i sin tur leasade till ett inrikesbolag i Saudiarabien. Där är oljan billig!
Aerocenters Fokker F27 köptes på ren spekulation i april 1980. Redan en månad senare kom anbudet från Danmark, och med knappt influgna besättningar fick svenskarna kontraktet som ser ut att löpa vidare ett bra tag till.
- Vi satsade på vad vi trodde den skandinaviska marknaden skulle behöva, säger Aerocenters direktör Thomas Johansson, och den satsningen var tydligen helt riktig. Bolaget söker f n flera flygplan av samma typ, och nyligen var Thomas Johansson över i USA för att leta.
I februari 1981 levererades SE-IGZ, en Fairchild F-27J tillverkad 1959. Även den kom ganska omgående sättas i jobb utomlands: Med besättningar leasades SE-IGZ till Egypten och bolagen Pyramid Airlines och Nile Delta Air Services.
I oktober ändrades namnet på bolaget till Aerocenter i Växjö AB.
I början av 80-talet var Aerocenter ett av två bolag i Sverige vad det gällde sitt segment - företagets F-27 hade plats för 44 passagerare. I Göteborg fanns numera även tidigare nämnda ScanBee med sin Convair 580 i samma storleksklass. Aerocenter flög en hel del odd-charter, till exempel ställde man upp med turnéflygplan åt artister som Jackson Brown och Crosby, Stills and Nash. Och med de danska och egyptiska leasingavtalen hade man också fått en skapligt stabil grund att stå på.
Aerocenter hade nu siktet inställt på att bli ett ledande commuterbolag. Så hade också Swedair som hade beställt tio stycken Saab 340 och då som största typ opererade Twin Otter. Att Swedair skulle bli matarbolag åt SAS och Linjeflyg var hela tanken med köpet av Saab 340. Men man ansåg sig sakna tillräcklig erfarenhet av större flygplanstyper, något Aerocenter hade. Därför köptes Aerocenter i Växjö AB upp av Swedair i början av 1983 och blev dotterbolaget Swedair i Växjö AB. Thomas Johansson blev dock kvar i firman i ytterligare ett par år - får se om och när jag återkommer med fortsättningen...
Vad hände sen med Aerocenters Fairchild F-27?
SE-IEG Fairchild F-27F Friendship (c/n 72) användes senare av Swedair i Växjö AB. Såldes 1986 till USA och blev N311NA. Senare N311RD och avställd för cirka 20 år sedan i Mexico hos Aerovias Oazaquenas.
SE-IGZ Fairchild F-27J Friendship (c/n 51) såldes våren 1984 till USA och blev N724US hos Air Cortez. Skrotades 1989 i Las Vegas.