ScanBee: Geten & Ada
ScanBee, eller Scandinavian Beeline Charter HB startades 1976 av Christoffer Drangel i Horn som tidigare varit involverad i Skyline Sweden AB. Från Fred Olsen Flyselskap i Norge köpte man i oktober detta år en Convair CV.340 som använts som kalibreringsflygplan på uppdrag åt norska luftfartsverket.
Det rörde sig om en kärra som 1953 börjat sin bana hos Braniff, då som N3428 (c/n 99). I september 1968 började den flyga i Norge som LN-FOF och hösten 1976 hade den ersatts av HS.748 LN-FOM (för övrigt sedermera SE-LEY hos West Air).
Nyanskaffningen kom i slutet av februari 1977 att registreras SE-GTE och hade då fått en passagerarinteriör med 44 platser. På hösten kunde ScanBee även ta en nybyggd hangar i användning på Växjö-Öjaby flygplats.
N14CD är fortfarande inregistrerad på Leasco Financial Corp i Nevada, men är antagligen skrotad sedan länge - någon som har mer info? SE-GTE som N14CD i Fort Lauderdale 1980.
Under resten av 1980 hade ScanBee ingen verksamhet och hangaren i Växjö övertogs av Thomas Johanssons Aerocenter. En nystart för namnet kom senare på året då ScanBee Kungsair HB bildades.
För åtta miljoner kronor köptes en Convair CV.580 med cirka 9 000 timmars gångtid (som får anses som rätt lite). Från början var detta en CV.440 som hade levererats ny till General Dynamics som N8466H 1957 (c/n 372). Som N108G hade kärran sedermera 1962 konverteras med Allison-turbopropmotorer och därmed blivit en CV.580. Därefter hade planet använts som direktionsflygplan av Gulf Oil.
Under 70-talet var ägaren Montex Drilling och den amerikanska registreringen N114M och N114ML. Intressant är också att notera att den siste ägaren av N114ML var ett bolag som hette Kungsair US Corp. (noterat i USCAR 800716). Den ankom Göteborg-Säve, som blev ny bas, på julafton 1980. Då var den sedan ett par veckor redan registrerad som SE-IEY. Nyförvärvet hade plats för 56 passagerare.
SE-IEY togs i användning med namnet Ada of Gothenburg, vilket även målades på nosen på instigningsidan (vänster) - första kommersiella flygningen skedde Västerås - Växjö - Malmö den 28 januari 1981.
Ada of Gothenburg kom de närmaste åren bli en vanlig syn på svenska flygplatser. Bland annat flögs mycket permitenter, exempelvis på sträckan Göteborg - Östersund tur och retur under veckosluten. Kan tänka mig att det också förekom en hel del charter för oljeborrindustrin i Nordsjön.
I november 1985 kom SE-IEY att groundas på grund av att bolaget akut led av personalbrist - både tekniker och flygande personal blev uppsugna av LIN och SAS. ScanBee hade aldrig möjlighet att konkurrera lönemässigt. Dessutom hade fackliga konflikter och vilda strejker bidragit till att ledningen, med siste VD Bengt Grafström (of Grafair-fame) i spetsen, ansåg att en nedläggning av verksamheten var lika bra. Det märkliga var att man annars haft fullt upp med flygningar för sitt enda flygplan. Sista flygningen kom att gå Malmö - Arlanda den 1 november.