Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ScanBee: Geten & Ada

Publicerad 2007-12-05 12:35:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Här följer en kortfattad historik över det lilla flygbolaget ScanBee som verkade under en knapp tioårsperiod - 1976-86. Man hade aldrig mer än ett flygplan åt gången, men dessa Convairer var väl så intressanta och deras målningsschema gjorde att bolaget "märktes".

SE-GTE

ScanBee, eller Scandinavian Beeline Charter HB startades 1976 av Christoffer Drangel i Horn som tidigare varit involverad i Skyline Sweden AB. Från Fred Olsen Flyselskap i Norge köpte man i oktober detta år en Convair CV.340 som använts som kalibreringsflygplan på uppdrag åt norska luftfartsverket.


Det rörde sig om en kärra som 1953 börjat sin bana hos Braniff, då som N3428 (c/n 99). I september 1968 började den flyga i Norge som LN-FOF och hösten 1976 hade den ersatts av HS.748 LN-FOM (för övrigt sedermera SE-LEY hos West Air).

Nyanskaffningen kom i slutet av februari 1977 att registreras SE-GTE och hade då fått en passagerarinteriör med 44 platser. På hösten kunde ScanBee även ta en nybyggd hangar i användning på Växjö-Öjaby flygplats.


SE-GTE kom att användas nästan precis i tre år, fram till februari 1980, då det såldes till USA och blev N14CD hos Grafair Inc. för vidare försäljning. Ferryn gick från Växjö till Florida den 12 april med Drangel som kapten och Bengt Grafström som styrman.

N14CD är fortfarande inregistrerad på Leasco Financial Corp i Nevada, men är antagligen skrotad sedan länge - någon som har mer info? CV-340 N14CD FLL 1980 PVD DIA1SE-GTE som N14CD i Fort Lauderdale 1980. 


Under resten av 1980 hade ScanBee ingen verksamhet och hangaren i Växjö övertogs av Thomas Johanssons Aerocenter. En nystart för namnet kom senare på året då ScanBee Kungsair HB bildades.


SE-IEY

För åtta miljoner kronor köptes en Convair CV.580 med cirka 9 000 timmars gångtid (som får anses som rätt lite). Från början var detta en CV.440 som hade levererats ny till General Dynamics som N8466H 1957 (c/n 372).  Som N108G hade kärran sedermera 1962 konverteras med Allison-turbopropmotorer och därmed blivit en CV.580. Därefter hade planet  använts som direktionsflygplan av Gulf Oil. 

Under 70-talet var ägaren Montex Drilling och den amerikanska registreringen N114M och N114ML. Intressant är också att notera att den siste ägaren av N114ML var ett bolag som hette Kungsair US Corp. (noterat i USCAR 800716).  Den ankom Göteborg-Säve, som blev ny bas, på julafton 1980. Då var den sedan ett par veckor redan registrerad som  SE-IEY. Nyförvärvet hade plats för 56 passagerare. 

SE-IEY togs i användning med namnet Ada of Gothenburg, vilket även målades på nosen på instigningsidan (vänster) - första kommersiella flygningen skedde Västerås - Växjö - Malmö den 28 januari 1981.

Ada of Gothenburg kom de närmaste åren bli en vanlig syn på svenska flygplatser. Bland annat flögs mycket permitenter, exempelvis på sträckan Göteborg - Östersund tur och retur under veckosluten. Kan tänka mig att det också förekom en hel del charter för oljeborrindustrin i Nordsjön.

Under 1985 bytte planet formellt ägare två gånger. I februari registrerades det på Kungsair Falcon AB (taxiflygbolaget som senare Falcon Cargo kom att knoppas av från) och i juni på Trollflyg AB (Anders Rogbergs taxiflygbolag i Trollhättan) - innehavare var ScanBee Kungsair & Co HB.



I november 1985 kom SE-IEY att groundas på grund av att bolaget akut led av personalbrist - både tekniker och flygande personal blev uppsugna av LIN och SAS. ScanBee hade aldrig möjlighet att konkurrera lönemässigt. Dessutom hade fackliga konflikter och vilda strejker bidragit till att ledningen, med siste VD Bengt Grafström (of Grafair-fame) i spetsen, ansåg att en nedläggning av verksamheten var lika bra. Det märkliga var att man annars haft fullt upp med flygningar för sitt enda flygplan. Sista flygningen kom att gå Malmö - Arlanda den 1 november.

Ada of Gothenburg kom att stå uppställd på Arlanda ända fram till i januari 1987 då det levererades till ny ägare i Kanada och blev C-FKFL. Numera lär hon flyga hos nya zeeländska Air Freight NZ som ZK-KFL.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: PC

Publicerad 2007-12-05 18:18:37

Hmm inspirerades namnet möjligen av norska Busy Bee även om det, när ScanBee startades hette Air Executive Norway?

Postat av: F

Publicerad 2007-12-05 19:08:44

Om det inspererat till namnet är väl bäst att låta vara osagt, även om jag självklart också reflekterat över det...

Annars var det nog så att folk i gemen kallade
bolaget för Busy Bee of Norway - för även om
Air Executive var bolagsnamnet så var det under namnet Busy Bee men "trade'ade".

Postat av: PC

Publicerad 2007-12-06 00:29:22

Utan att vara helt 100 nu så Gick det från att "trada" som BB (66-72) --> Air Executive of Norway (72-80) -->BB of Norway (80-the end)?

Postat av: F

Publicerad 2007-12-06 00:33:43

ok .. men på den här sedan kölen sa vi Busy Bee hela tiden ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela