Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Klemm Kl 35D SE-AKN - 1

Publicerad 2009-09-07 09:54:45 i Propulärkultur,



1950-talet på Höganäs flygfält: Flygplatsvakten Otto Nilsson och i hatt Bo Jakobsson. Flygplanet är Nordvästra Skånes flygklubbs första skolkärra - Klemm Kl 35D SE-AKN.

Maskinen tillverkades 1940 vid Hans Klemm Flugzeugbau i Böblingen, Tyskland, med Werk nr. 1783. Planet fick tyskt Lufttüchtigkeitsschein den 22 augusti samma år och registrerades officellt som SE-AKN i början av oktober. Första ägare var Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK), Stockholm.

Under perioden maj 1942 till september 1944 var flygplanet uthyrt till flygvapnet med FV-nr 5087. Flygvapenbeteckning var för typen Sk 15 och de Klemm Kl 35 som hade täckt kabin benämndes Sk 15B. Planet var placerat vid F 8 Barkarby och bar enligt uppgift på fenan koden "87" och senare "97". (Att noteras bör också att nummer 5087 var under 1940 ett helt annat flygplan - Klemm Kl 35B SE-AIY.).

Efter "muck" hamnade SE-AKN hos Norrköpings Automobil- och Flygklubb. I denna klubbens "sold" hände ett par-tre missöden, men flygplanet reparerades varje gång, bland annat av AB Nordisk Aerotjänst som höll till på samma flygfält.


SE-AKN fångad av Lars Björkroth någongång under sent 40-tal. Bild via Matsen.

På sensommaren 1950 blev Nordvästra Skånes flygklubb i Höganäs ny ägare. Här användes SE-AKN fram till att luftvärdigheten utgick utan att bli förnyad i oktober 1960. Fyra år senare avregisterades planet och hamnade därefter i Danmark där det låg nedplockat fram till cirka fem år sedan. 


Samma flygplan, SE-AKN, för några månader sedan.



Oddsen är nog rätt givna att SE-AKN snart återuppstår målad som Sk 15B nummer 5087. Men hur såg den egentligen ut då? Var 5087 verkligen ommålad med stålgrå kropp och lysröda vingar (som Sk 12an på bilden nedan)? Dessutom, denna Klemm Kl 35 är den enda kända som idag existerar av varianten som tillverkades med täckt kabin. Med andra ord; det kommer mer rörande SE-AKN här på bloggen.

De äldre färgbilderna kommer från Bengt Alverstrand via Claës Hagenfeldt. De var också involverade i de tidigare blogginläggen om Ryan Navion SE-CPL. Man tackar och bockar. Nedan ser vi SE-AKN framför Focke Wulf Fw 44J Stieglitz (Sk 12) SE-BXI på Höganäsfältet.



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mifång

Publicerad 2009-09-07 13:52:14

Fantastiska bilder och en trevlig storry, ser fram mot lite nya flygbilder på kärran, blir det 2010 ??



/M

Postat av: F

Publicerad 2009-09-07 14:05:16

Danke, Mifång!



Det blir flygbild på kärran redan i nästa inlägg om SE-AKN. Fast bilden har väl cirka 60 år på nacken...

Postat av: Peter Liander

Publicerad 2009-09-07 23:21:48

Ännu ett höjdarinlägg på denna blogg - mycket läsvärt och vilka bilder!

/Lia

Postat av: F

Publicerad 2009-09-07 23:58:47

Tackar Peter! Ord som sporrar :D ...och det kommer mer...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela