Klemm Kl 35D SE-AKN - 3
Det ser ut att vara en vårdag på flygflottiljen F 8, belägen på Barkarby utanför Stockholm. Några av de flygplan som tillhör Flygstabens egna flygavdelning står utrullade i solen. Rent organisatoriskt kallas enheten sedan några år för 4.division på F 8, Kungl. Svea Flygflottilj.
Just dessa flygplan är alla av typen Klemm Kl 35, i flygvapnet kallad för Sk 15.
Närmast står nummer 73, FV-nr 5073. Mer om den senare.
Bakom ser vi en Klemm med täckt kabin, nummer 87. Detta är mest största sannolikhet FV-nr 5087. Bredvid står nummer 86 och 85, FV-nummer 5086 respektive 5085. Dessa tre Klemm 35or är alla inmönstrade civila flygplan. 5085 är egentligen SE-AIN, 5086 "heter" SE-AIX och 5087 är SE-AKN.
Bakom skymtar Sk 15 nummer 66, FV-nr 5066.
SE-AIN, SE-AIX och SE-AKN rekvirerades från sina ägare i maj 1942. De två förstnämnda - alltså 86an och 85an - kom i juni 1943 överföras från F 8 till F 5, Krigsflygskolan i Ljungbyhed, antagligen för användning vid Flygreservskola -43 som var förlagd på flygfältet i Eslöv.
Med detta i bakhuvudet kan vi alltså datera bilden - 1942, eller tidigt på vårkanten 1943.
Klemm 35an med täckt kabin - 87an - behålls vid Barkarbyflottiljen. Ytterligare fem stycken sådana (Sk 15B) finns vid "fjärde" på F 8. Dessa har dock inköpts direkt till flygvapnet från Tyskland och levererats i två omgångar, 1940 respektive 1941.
I slutet av sommaren 1944 får de civila Klemmarna "mucka". 85/SE-AIN hamnar hos Eskilstuna Flygklubb, 86/SE-AIX hos Linköpings Flygklubb och 87/SE-AKN går till Norrköpings Automobil- och Flygklubb.
Den närmast i bilden synliga nummer 73 var en Sk 15B, alltså även den vanligtvis försedd med täckt kabin. Dessutom brukade dessa hos flygvapnet ha snyggare landställsben med hjulkåpor. Men antagligen har man under vintern monterat skidor på planet och därför bytt landstället till det vanligt förekommande "spretiga". Nu på vårkanten har hjulen kommit på av bara farten och "rätt ställ" inte ännu monterats (?).
Den 11 maj 1943 totalhavererar 73an direkt efter start på Barkarby på grund av motorstopp. Piloten, majoren C. Nilsson, försöker vända, men höjden är för liten och planet kraschar vid fältgränsen. Nilsson överlever men blir svårt skadad. Hans passagerare i den främre sittbrunnen, Erik Barkman, kapten vid Ing 1, omkommer. Anledningen till haveriet lär varit att bränslekranen "vandrat" från öppetläge och stängt sig...
För mer bakgrundsfakta föreslår jag att ni läser de tidigare utlagda inläggen Klemm Kl 35D SE-AKN - 1 och Klemm Kl 35D SE-AKN - 2. Tack till Matsen som skickade bilderna. SE-AKN var alltså som synes ovan målad i gängse "standardlivery" under sin tid i flygvapnet - pansargrå ("Wedevåg W18") kropp, vingar och stabbe i orange ("Wedevåg W17"). Den nedre bilden kommer ur "Kalle "Flaps" samlingar - SE-AKN i civiliserat skick, cirka 1947.