Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Klemm Kl 35D SE-AKN - 4

Publicerad 2013-01-12 17:00:00 i Propulärkultur,

 
På ovanstående bild ser vi Ercoupe 415 SE-BFY och Klemm Kl 35 SE-AKN framför hangaren i Höganäs 1951. Klemmen ägdes på den tiden av Nordvästra Skånes flygklubb. Bilden - och ytterligare några till - kom i ett mail från Morgan Falkengren häromdagen, något man tackar och bugar för. Det är hög tid att återknyta till ämnet Klemm Kl 35D SE-AKN som det bloggades om i september 2009. Ord och bild till Morgan...

Eftersom SE-AKN just kommit i luften igen så är säkert bloggläsarna intresserade att jämföra med några rörliga bilder från flygplanets tidigare liv i luften.

Nedan YouTube-video är ett hopklipp av Super8-glimtar av SE-AKN tagna under 1954 som visar Curt Falkengren flygande SE-AKN från Höganäsfältet, flygläraren Bengt Alverstrand med EK-elev, samt rundflyg över Kullabygden.


  
För några år sedan skrev Curt Falkengren ner dessa rader.
   

Jag var klubbens sekreterare under en del av klubbens Klemm-epok och jag kan bidra med följande om AKN;

  

Höganäsbolagets vd P. Eg. Gummeson lät anlägga Höganäs Flygplats och för att få snurr på livet där förmådde han att Helsingborgs Flygklubb att flytta ut till Höganäs och byta namn till Nordvästra Skånes Flygklubb (NSF). Själv ägde P. Eg. Gummesson en ERCO Ercoupe SE-BFY.

   

Höganäsbolaget köpte en f.d. KSAK Klemm Kl 35D, SE-AKN, från Norrköping och skänkte den till NSF som registrerade planet under hösten 1950.

  

Iwan Persson från Malmö tog hand om NSF flygskola som sedan Bengt Alverstrand (1:e TL F10) förde vidare. Teknisk ansvarig var Hugo Svensson (Fplm F5).

   

1960 gick luftvärdighetsbeviset ut (här ungefär - men mycket otydligt/osäkert stod kärran i Ängelholm en tid troligen pga att klubbsekreteraren hade sin hemvist på F10). Men den kom tillbaka och inomhus i Höganäs där den stod med avtagna vingar. Motorn gjordes i ordning  -  inte 0-ställning men sådan nivå som avsåg göra planet besiktningsklart. Emellertid godkände inte Luftfartsverket vingarna som ansågs stått för länge.

  

Motorn såldes till Bengt Bergman som var en av den tidens kända KSAK- och Ållebergprofiler. Han skulle visst ha den till någon sorts kälke?

Planet såldes till Fyn, Danmark.

 

Klemmen hade god roderharmoni och var mycket trevligt att flyga, avsaknaden av klaffar krävde vingglidning för en precis landning. En egenhet var dock att planet klippte hårt vid stall i brant sväng vilket gjorde att man slog huvudet i huven; de flesta Klemm Kl 35D elever har nog kvar märken i svålen från bultarna längs huvsidan!

 


 
1956 inbjöd NSF till den traditionella vår- och säsongsöppningsdagen den 6 maj. Den kände Helsingborgsfotografen Ragnar Siebke var en av deltagarna och tog då dessa bilder.

 
Curt Falkengren framför SE-AKN (notera bultraden i huven). På nedan bild vingglider Curt Falkengren in över fältgränsen bana 24.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-01-12 22:06:45

Hej. Fin artikel.

Dock detta; Super-8 år 1954?
Möjligen "dubbel-8" eller (troligast) 16 mm (kanske en Bolexkamera)
Tonomfånget tyder på 16mm.
Annars en mycket trevlig artikel.

Postat av: Anders Ellerstrand

Publicerad 2013-01-18 13:02:48

Trevlig läsning med såväl bild som film! Knappast Super-8 som redan påpekats...
Jag höll själv till på Höganäs-fältet från 1973 och framåt. Minns Hugo Svensson som fanns kvar då. Och BEngt Alverstrand minns jag som äldre kollega då jag senare själv blev FL. Bengts son är för övrigt också FL. / Anders

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela