Stieglitz SE-BXI
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/se-bxi_esta_240601_665b7daa9606ee3d28fd4496.jpg)
Sk 12 SE-BXI taxar ut idag på morgonen i Ängelholm för att göra sin första start på 59 år. Bild: Christian Darnell.
I dag på förmiddagen kom Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BXI i luften igen efter några år av idogt restaureringsarbete. Flygplanet är tillverkat vid CVV i Västerås sommaren 1939 och levererades som Sk 12 nummer 652 till Flygvapnet, där den först användes vid flygutbildningen vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5, Ljungbyhed.
Efter muck i början av 50-talet blev Sk 12 nummer 652 civiltregistrerad som SE-BXI och användes då av Nordvästra Skånes Flygklubb i Höganäs och därefter Landskrona Flygklubb. Luftvärdigheten utgick i slutet av 1965 och året efter avregistrades flygplanet.
![](https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/se-bxi_hoganas_falkengren_665b8f5b9606ee4c7e6f3510.jpg)
SE-BXI väntar vid bankanten på nästa segelflygsläp på Höganäs-fältet. Nydukad i militärgrönt och brandgult samt liten registering på fenan. Året är 1961. Teknisk ansvarig var Hugo Svensson (Fplm F5). Bild: Morgan Falkengren.
Den gamla Sk 12:an bevarades dock och kom att dyka upp som projekt hos svenska EAA, först hos Lars Nilsson, så småning hos Stefan Sonestedt som för några år sedan sålde SE-BXI vidare till Niclas Amrén.
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/bxi_665b7928ddf2b367a9be1025.jpg)
Första starten från Ängelholm tidigare i dag.
Nicke har forserat jobbet och nu gått i mål! Igår registrerades SE-BXI igen och fick ny luftvärdighet. På morgonen idag lyfte kärran från Ängelholm, gjorde några studsar på gamla hemmafältet Höganäs och landade sedan på Nickes flygstråk en bit därifrån.
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/se-bxi_1_665b7e24ddf2b3274a31ab7e.jpg)
Sk 12:an färdigmonterad i flygverkstaden hos Aviation Maintenance Engelholm AB i Ängelholm för någon vecka sedan.
SE-BXI är målad som en av de första Focke Wulf Fw 44J som levererades från Tyskland till Flygvapnet våren 1936, då först under den militära beteckningen P 2. Den ändrades mycket snart till Sk 12 och Flygvapnet kom att använda 85 stycken av typen, varav 57 var tillverkade här i Sverige.
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/nicke1_665b7c569606ee6f004b050b.jpg)
Nu är SE-BXI nattad i hangaren på hemmafältet. Tack Nicke och Pia för bilderna!
![](https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/bxi_2_665b7cddddf2b367a8d9d78d.jpg)
Grattis Nicke! Hoppas att se och höra denna pärla i luften i många år. Här nedan ser vi honom efter landning på hemmafältet.
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/nicke1_665b7c569606ee6f004b050b.jpg)
Nu är SE-BXI nattad i hangaren på hemmafältet. Tack Nicke och Pia för bilderna!
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/bxi_ranarp_665b7f609606ee6bdcbe00d2.jpg)