Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Stieglitz SE-BXI

Publicerad 2024-06-01 22:07:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Sk 12 SE-BXI taxar ut idag på morgonen i Ängelholm för att göra sin första start på 59 år. Bild: Christian Darnell.

I dag på förmiddagen kom Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BXI i luften igen efter några år av idogt restaureringsarbete. Flygplanet är tillverkat vid CVV i Västerås sommaren 1939 och levererades som Sk 12 nummer 652 till Flygvapnet, där den först användes vid flygutbildningen vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5, Ljungbyhed

Efter muck i början av 50-talet blev Sk 12 nummer 652 civiltregistrerad som SE-BXI och användes då av Nordvästra Skånes Flygklubb i Höganäs och därefter Landskrona Flygklubb. Luftvärdigheten utgick i slutet av 1965 och året efter avregistrades flygplanet.

SE-BXI väntar vid bankanten på nästa segelflygsläp på Höganäs-fältet. Nydukad i militärgrönt och brandgult samt liten registering på fenan. Året är 1961. Teknisk ansvarig var Hugo Svensson (Fplm F5). Bild: Morgan Falkengren.

Den gamla Sk 12:an bevarades dock och kom att dyka upp som projekt hos svenska EAA, först hos Lars Nilsson, så småning hos Stefan Sonestedt som för några år sedan sålde SE-BXI vidare till Niclas Amrén. 
Första starten från Ängelholm tidigare i dag.

Nicke har forserat jobbet och nu gått i mål! Igår registrerades SE-BXI igen och fick ny luftvärdighet. På morgonen idag lyfte kärran från Ängelholm, gjorde några studsar på gamla hemmafältet Höganäs och landade sedan på Nickes flygstråk en bit därifrån. 
Sk 12:an färdigmonterad i flygverkstaden hos Aviation Maintenance Engelholm AB i Ängelholm för någon vecka sedan.

SE-BXI är målad som en av de första Focke Wulf Fw 44J som levererades från Tyskland till Flygvapnet våren 1936, då först under den militära beteckningen P 2. Den ändrades mycket snart till Sk 12 och Flygvapnet kom att använda 85 stycken av typen, varav 57 var tillverkade här i Sverige.
Grattis Nicke! Hoppas att se och höra denna pärla i luften i många år. Här nedan ser vi honom efter landning på hemmafältet.

Nu är SE-BXI nattad i hangaren på hemmafältet. Tack Nicke och Pia för bilderna!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela