Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Hey, Sparmann AEY

Publicerad 2008-12-30 15:37:09 i Propulärkultur,



Idag bjuder vi på ett par bilder föreställande Sparmann S-1 SE-AEY. Att flygplantypen har det där lilla extra, skapar en slags attraktion...ja, det borde åtminstone i mitt fall stå tämligen klart: Har ju skrivit om Sparmann S-1 både en och två gånger tidigare. Och fler lär det nog bli...


SE-AEY Sparmann S-1a, tillverkningsnummer  3, "blev till" på våren 1936. Flygplanet var firmans demokärra och ersatte som sådan SE-ADX som hade havererat under uppvisning i Jönköping den 25 augusti 1935.


Det första officella framträdandet för SE-AEY skedde vid invigningen av Bromma flygplats (det vill säga under Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm - ILIS) i slutet av maj 1936 - kärran fick ett så kallat "särskilt luftfartstillstånd" gällande för tiden den 23- till och med  den 25 maj, fredag till lördag. Då flögs "Sparmannjagaren" av Höök-Nilsson, löjtnant vid F 3. Provflygningen av det nya planet hade gjorts på onsdagen av flygingenjör Bo Lundberg, han blev ju senare känd som konstruktören till FFVS J 22.

SE-AEY registrerades "fullt ut" den 4 juni, detta privat på Edmund Sparmann, Kungsholmstorg 3A, Stockholm. Senare under året kom SE-AEY genomföra demonstrationsflygningar bland annat i Köpenhamn och i Oslo.

I ferbruari 1938 ströks SE-AEY ur civilregistret, flygplanet såldes till flygvapnet som P 1 (typens militära beteckning) med nummer 820 (kod F 1-99). Dess fortsatta karriär blev dock inte speciellt långvarig - redan den 25 september samma år gick kärran åt i ett haveri under en flyguppvisning i Avesta varvid piloten omkom.



Jag misstänker att den övre bilden är tagen på Bromma. Att bestämma platsen för den undre bilden är lite svårare, men jag gissar på Malmen, det vill säga F 3 - man ser de tre G-hangarerna i mitten av byggnaderna bakgrunden (?). Kvinnan till vänster i bild är gissningsvis Maria Lundberg, fru till innan nämnde Bo.

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-12-30 23:19:45

Vad vad det som gick åt pipan med sparmann egentligen? det byggdes inte många plan innan saab tog över resterna. Sverige för litet för ett sånt sportplan då?

Postat av: F

Publicerad 2008-12-30 23:43:32

Det var väl för avancerat för ett "vanligt" sportplan då "generellt"...och speciellt för Sverige. Man lyckades sälja ett tiotal under stort rabalder till flygvapnet som "övningsjaktflygplan", då kallad P 1. Det blev mest en leksak utan något större värde.



Svenska staten såg att man behövde en flygindustri - VK2 var på gång - och i slutet av 30-talet ville man koncentrera krafterna i ett företag. Sparmann tvingades mer eller mindre in i Saab, då i Trollhättan, 1937. Något år senare ihopslaget med ASJA i Linköping under det förstnämnda namnet.



Edmund Sparmann kände sig personligt sviken och hämtade sig egentligen aldrig från detta. Han hoppades mycket på sitt jaktplansprojekt Sparmann E4 runt '37 - men det blev ju ett rejält bakslag.



Jag hoppas se en flygande replika av Sparmann S-1, men när....? eller ska man se den som en nytillverkad?

Postat av: grandprix63

Publicerad 2008-12-31 10:18:44

Hej,

underlig fråga kanske, men vet du vad det är för maskin som pryder Bertil Heglands omslag till Flygmysteriet, en av böckerna med Tvillingdetektiverna? Se länk. http://hem.passagen.se/joni7229/flygheglands.jpg



Gott Nytt År!

Postat av: Peter Larsson

Publicerad 2008-12-31 10:25:16

Härlig blogg.



Jag gillar flygplan. Tyvärr gjorde ett synfel att planerna på att bli pilot fick läggas i malpåse i ett tidigt skede i livet. Men, men. Jag har kompenserat genom att aldrig bo längre än tre kilometer från en flygplats... ;-)

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-12-31 10:26:59

Haha... jag som inte är flyggeek kan för en gångs skull vara först först och placera Tvillingdetektivmaskinen som en Seabee.



sweden.htm" rel="nofollow">http://www.seabee.info/rc3sweden.htm



Kan det tillochmed vara SE-AXA?



Postat av: F

Publicerad 2008-12-31 11:22:46

Gott Nytt 2009 Grandprixen! Rörande Tvillingdeckarna, kolla gärna här: http://lae.blogg.se/2007/april/tvillingdeckarna.html ...som tuppluren säger, en Republic SeaBee :)



Tackar för berömmet, Peter. Gasa på in i 2009! :D

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-12-31 13:05:58

Haha.. självfallet hade F redan gjort ett helt bloggeri om sjöhumlan, borde jag kommit ihåg.

Postat av: grandprix63

Publicerad 2009-01-01 11:12:57

Tack för svar och länk. Den hade jag missat.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela