Hey, Sparmann AEY
Idag bjuder vi på ett par bilder föreställande Sparmann S-1 SE-AEY. Att flygplantypen har det där lilla extra, skapar en slags attraktion...ja, det borde åtminstone i mitt fall stå tämligen klart: Har ju skrivit om Sparmann S-1 både en och två gånger tidigare. Och fler lär det nog bli...
SE-AEY Sparmann S-1a, tillverkningsnummer 3, "blev till" på våren 1936. Flygplanet var firmans demokärra och ersatte som sådan SE-ADX som hade havererat under uppvisning i Jönköping den 25 augusti 1935.
Det första officella framträdandet för SE-AEY skedde vid invigningen av Bromma flygplats (det vill säga under Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm - ILIS) i slutet av maj 1936 - kärran fick ett så kallat "särskilt luftfartstillstånd" gällande för tiden den 23- till och med den 25 maj, fredag till lördag. Då flögs "Sparmannjagaren" av Höök-Nilsson, löjtnant vid F 3. Provflygningen av det nya planet hade gjorts på onsdagen av flygingenjör Bo Lundberg, han blev ju senare känd som konstruktören till FFVS J 22.
SE-AEY registrerades "fullt ut" den 4 juni, detta privat på Edmund Sparmann, Kungsholmstorg 3A, Stockholm. Senare under året kom SE-AEY genomföra demonstrationsflygningar bland annat i Köpenhamn och i Oslo.
I ferbruari 1938 ströks SE-AEY ur civilregistret, flygplanet såldes till flygvapnet som P 1 (typens militära beteckning) med nummer 820 (kod F 1-99). Dess fortsatta karriär blev dock inte speciellt långvarig - redan den 25 september samma år gick kärran åt i ett haveri under en flyguppvisning i Avesta varvid piloten omkom.
Jag misstänker att den övre bilden är tagen på Bromma. Att bestämma platsen för den undre bilden är lite svårare, men jag gissar på Malmen - man ser de tre G-hangarerna i mitten av byggnaderna bakgrunden (?). Kvinnan till vänster i bild är gissningsvis Maria Lundberg, fru till innan nämnde Bo.