Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den där propellern känner jag igen?

Publicerad 2006-10-12 10:50:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Den där propellern känner jag igen

Eller åtminstone tror jag det. En sak är säker: jag känner igen profilen av ugglan på vardera propellerblad. Här sitter denna träsnurra på en Sparmann-jagare, ett vackert flygplan från mitten av 30-talet.

close up
En close up.

Samma tillverkare har snidat denna propeller som vanligtvis står undanskymd i ett hörn i mitt hem. Annorlunda lackad än den som sitter monterad på Sparmann-jagaren, men ändå.

prop

Jag har alltid trott att den en gång i tiden skulle suttit på en Klemm 35. Nu är jag inte alls så säker på det längre.

Efter vidare eftertanke: jag tror att det är en annan kaja, eller vad det nu måde vara, som är utgör loggan på Sparmannens propeller. Alltså, håller nog trots allt kvar vid tron att min proppelur suttit på en Klemm. Än så länge...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: leif

Publicerad 2007-10-30 15:49:11

Kollade lite bakåt i tiden på denna blogg och reagerade på propellerbilden...
På en snurra som jag har finns följande beteckning vid bladroten,
NR. 1068
D 1840
ST 1310
FPL. TYP. SK15
M TYP HM 504
CVV 23. 1. 46.

På navets framsida,
CVV 14. 2. 46.

Postat av: F

Publicerad 2007-10-30 20:43:07

Det är sparsamt med id på min propp. Det är instansat "ST" (standardstukad m a o) och ett nummer; "551". På högra bladet finns ett "H" också. Så vad ska man gå på? Fv-nr 551? vad var det för något? DH 60X/Sk 7...sedermera det fpl som Björn Bjugren kvaddade på väg Eksjö - Barkarby mellan jul o nyår 1930..? Ser för hel ut, ser för tysk ut...men jag är som sagt osäker...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela